Egy korszerű, 30-34 méter hosszúságú új, alacsonypadlós villamos ára 500-700 millió forint között van, ezek beszerzését egy hazai közlekedési vállalat csak uniós támogatással engedheti meg magának - mondta a szakember a Villamosjárművek fejlesztése Magyarországon című konferencián tartott előadásán.
Ráadásul a kilencvenes évektől üzemben lévő alacsonypadlós szerelvények számos "gyerekbetegséggel" küzdenek. Merev vázuk és magas tengelyterhelésük következtében igénybe veszik a pályát, a drága alkatrészek és a bonyolult konstrukciók miatt pedig jelentős többlet költséget jelent üzemeltetésük - közölte az igazgató.
Az SZKT két évvel ezelőtt ezért egy részben alacsonypadlós villamos fejlesztésébe kezdett. A KT8A3 típusjelű jármű alapjait a Németországban használtan "fillérekért" megvásárolható Tatra pót- vagy motorkocsik adják.
A szegedi mérnökök két ilyen jármű átalakított vázát kapcsolták össze egy saját tervezésű, alacsonypadlós középső résszel. Az utasok négy ajtón keresztül juthatnak majd a tágas, esztétikus kialakítású, klímaberendezéssel ellátott belső térbe, az ajtók közül kettő a peronok szintjével egy vonalban lesz majd. A jármű visszatáplálásra alkalmas, korszerű hajtásrendszert kap - mutatta be az új szerelvényt a szakember.
Dózsa Gábor elmondta, hogy a prototípus kifejlesztése mintegy 200 millió forintba kerül, s a jármű várhatóan 2011 nyarán állhat forgalomba a szegedi 1-es villamos vonalán. Az SZKT amortizációs kerete évente egy, legfeljebb kettő ilyen villamos építését teszi lehetővé, de a szegedi fejlesztésű jármű alkalmas lehet az utasok kiszolgálására a fővárosban is - tudatta az igazgató. Hozzátette: a cég tervei között szerepel egy másik - már kétharmadában alacsonypadlós - típus kifejlesztése is.
MTI