A kormány már korábban bejelentette, hogy felülvizsgál minden PPP-beruházást, hogy kiderítse, helyesen jártak-e el az elmúlt nyolc évben, amikor a szerződéseket megkötötték. Az átfogó vizsgálat többek között a teljes műszaki és pénzügyi átvilágítást tartalmazza, így akár arra is fény derülhet, ki tehet arról, hogy idén tavasszal sorra szakadtak be a töltések a hazai sztrádákon.
Vasszigort ígérnek
Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a Közlekedési Koordinácós Központot (KKK) bízta meg azzal, hogy vizsgálja felül az M6-os autópálya Dunaújváros és Szekszárd közötti szakaszát, melyet idén márciusban adtak át, néhány hónappal később pedig a sok eső miatt beszakadt a töltés.
"Az augusztusban kezdődő átvilágítás során a projekt kivitelezését és a terveket, minősítési dokumentációkat is ellenőrzik. A vizsgálattal megindul a PPP-konstrukcióban megvalósult autópálya-beruházások teljes áttekintése" - írta közleményében a minisztérium.
A KKK a műszaki felülvizsgálat során az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszán egyebek mellett az aszfaltburkolatok és alaprétegek rétegvastagságát, a szalagkorlátok és vadvédő kerítések előírásszerűségét ellenőrzi. Megvizsgálja a rézsűk, töltések anyagösszetételét, tömörségét, a beszállított építőanyagok, föld minőségét, kiemelt figyelemmel a május végi beomlás környezetére. Áttekinti az építési naplókat, kimutatásokat, a forgalomba helyezett főpálya terveknek való megfelelőségét.
A műszaki vizsgálat mellett a szerződés pénzügyi hátterét is megvizsgálja a kormány, a minisztérium azt ígéri, hogy minden szerződéses kötelezettséget következetesen számon kérnek a partnereken. Az M6-os mellett hamarosan megkezdődik az M5-ös autópálya hasonló felülvizsgálata is.
"A minisztérium Kiemelt Állami Szerződéseket és Támogatásokat Vizsgáló Államtitkársága egységes rendszerben kezeli a PPP-típusú projekteket, amelyek teljes körű felülvizsgálatát is elvégzi. A cél az állam számára előnytelen, gazdaságtalan vállalások feltárása, kiszűrése" - olvasható a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.
Jelenleg éves szinten százmilliárdos nagyságrendben terhelik a költségvetést a PPP-beruházásokhoz kapcsolódó kifizetések. A jövő évtől csak az autópálya rendelkezésre állási díjak mértéke meghaladja az évi 100 milliárd forintot - emeli ki a tárca.
Félmegoldások születtek?
Az elmúlt hónapokban akkor került a középpontba az M6-os most vizsgálandó szakasza, amikor május végén - alig két hónappal az átadás után - Tengelicnél 30 méter hosszan beszakadt a töltés, illetve megrongálódott a vízelvezető-rendszer.
Az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. azzal védekezett, hogy a rendkívüli időjárás okozta a bajt. A minisztérium már akkor is másként látta: nem fogadta el a beomlást vis maior oknak, így a kivitelezőnek kellett helyrehoznia a kárt.
Völner Pál, a tárca frissen kinevezett államtitkára arra is felhívta a figyelmet: amikor arról esett szó, hogy a magyar autópályák miért drágák, akkor az építők mindig a kiemelt műszaki tartalmat hangsúlyozták. Miért csak az a 30 méteres szakasz szakadt le? - tette fel a kérdést az államtitkár, majd megjegyezte, hogy a német autópályákon nem okoz gondot az esőzés.
A minisztérium már a botrány után kijelentette, hogy az összes PPP-beruházáshoz hasonlóan az M6-os építését is felül fogják vizsgálni.
Beke Károly
Menedzsment Fórum