4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Fellegi Tamás elrendelte az M6-os sztráda tavasszal átadott szakaszának műszaki felülvizsgálatát - közölte a tárca hétfőn. A tervek szerint a következő hónapokban több utat is hasonló vizsgálatnak vetnének alá, a kormány azt ígéri, hogy minden szerződés teljesítését következetesen számon kéri majd. Mfor.hu-háttér.

A kormány már korábban bejelentette, hogy felülvizsgál minden PPP-beruházást, hogy kiderítse, helyesen jártak-e el az elmúlt nyolc évben, amikor a szerződéseket megkötötték. Az átfogó vizsgálat többek között a teljes műszaki és pénzügyi átvilágítást tartalmazza, így akár arra is fény derülhet, ki tehet arról, hogy idén tavasszal sorra szakadtak be a töltések a hazai sztrádákon.

Vasszigort ígérnek

Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a Közlekedési Koordinácós Központot (KKK) bízta meg azzal, hogy vizsgálja felül az M6-os autópálya Dunaújváros és Szekszárd közötti szakaszát, melyet idén márciusban adtak át, néhány hónappal később pedig a sok eső miatt beszakadt a töltés.

"Az augusztusban kezdődő átvilágítás során a projekt kivitelezését és a terveket, minősítési dokumentációkat is ellenőrzik. A vizsgálattal megindul a PPP-konstrukcióban megvalósult autópálya-beruházások teljes áttekintése" - írta közleményében a minisztérium.

A KKK a műszaki felülvizsgálat során az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszán egyebek mellett az aszfaltburkolatok és alaprétegek rétegvastagságát, a szalagkorlátok és vadvédő kerítések előírásszerűségét ellenőrzi. Megvizsgálja a rézsűk, töltések anyagösszetételét, tömörségét, a beszállított építőanyagok, föld minőségét, kiemelt figyelemmel a május végi beomlás környezetére. Áttekinti az építési naplókat, kimutatásokat, a forgalomba helyezett főpálya terveknek való megfelelőségét.

A műszaki vizsgálat mellett a szerződés pénzügyi hátterét is megvizsgálja a kormány, a minisztérium azt ígéri, hogy minden szerződéses kötelezettséget következetesen számon kérnek a partnereken. Az M6-os mellett hamarosan megkezdődik az M5-ös autópálya hasonló felülvizsgálata is.

"A minisztérium Kiemelt Állami Szerződéseket és Támogatásokat Vizsgáló Államtitkársága  egységes rendszerben kezeli a PPP-típusú projekteket, amelyek teljes körű felülvizsgálatát is elvégzi. A cél az állam számára előnytelen, gazdaságtalan vállalások feltárása, kiszűrése" - olvasható a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.

Jelenleg éves szinten százmilliárdos nagyságrendben terhelik a költségvetést a PPP-beruházásokhoz kapcsolódó kifizetések. A jövő évtől csak az autópálya rendelkezésre állási díjak mértéke meghaladja az évi 100 milliárd forintot - emeli ki a tárca.

Félmegoldások születtek?

Az elmúlt hónapokban akkor került a középpontba az M6-os most vizsgálandó szakasza, amikor május végén - alig két hónappal az átadás után - Tengelicnél 30 méter hosszan beszakadt a töltés, illetve megrongálódott a vízelvezető-rendszer.

Az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. azzal védekezett, hogy a rendkívüli időjárás okozta a bajt. A minisztérium már akkor is másként látta: nem fogadta el a beomlást vis maior oknak, így a kivitelezőnek kellett helyrehoznia a kárt.

Völner Pál, a tárca frissen kinevezett államtitkára arra is felhívta a figyelmet: amikor arról esett szó, hogy a magyar autópályák miért drágák, akkor az építők mindig a kiemelt műszaki tartalmat hangsúlyozták. Miért csak az a 30 méteres szakasz szakadt le? - tette fel a kérdést az államtitkár, majd megjegyezte, hogy a német autópályákon nem okoz gondot az esőzés.

A minisztérium már a botrány után kijelentette, hogy az összes PPP-beruházáshoz hasonlóan az M6-os építését is felül fogják vizsgálni.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!