Az RWE-csoporthoz tartozó Elmű-Émász 2 millió lakossági fogyasztójából eddig néhány ezer esetében kellett csak tartozás miatt tartósan kikapcsolni a szolgáltatást. A vállalkozások közül leginkább a néhány hónapig élő, követhetetlen hátterű cégekkel van gond. A cégcsoport behajthatatlannak tűnő kintlévősége néhány milliárd forint.
A cég működési területén érezhetően megnőtt a kintlévőség összege, de ez részben betudható a kikapcsolási eljárás bonyolultságának is - mondta Boross Norbert kommunikációs igazgató. Balog Róbert, a Főtáv szóvivője szerint a cég területén a be nem fizetett tartozások aránya, vagyis a beszedési hatékonyság a lakossági fogyasztók körében 1,5 százalékkal romlott az év elején, például márciusban a fűtési szezon végéhez közeledve a tartozás elérte az 1,6 milliárd forintot. Ennél jóval drasztikusabb a nem lakossági szektor fizetési hajlandóságának visszaesése. Az elmúlt évhez képest ebben a körben a kezelt kinnlevőség jelentősen nőtt, például a tavaly márciusi 777 millió forinttal szemben az idén márciusban 1,16 milliárd forint volt.
A Főgáz területén megdöbbentő mértékben nőtt, a tavaly júniusi adatokhoz képest megduplázódott a nem fizető lakossági fogyasztók száma, az ipari felhasználók esetében 30-40 százalékkal növekedett ez az arány. Ennek következménye több milliárd forintos kintlévőség. Ugyancsak komoly probléma, hogy évente több száz szabálytalan "vételezést", gázlopást derítenek fel - mondta Csallóközi Zoltán igazgató. Az idei első félévben a tavalyi bázisidőszakhoz képest 5-7 százalékkal csökkent a gázfelhasználás is.
Az E.On Hungária területén a villamos energia és a gáz esetében egyaránt mintegy 8 százalékkal esett a fogyasztás az idén. Ezzel együtt a cég kintlévősége is növekszik - jelezte Kutas István szóvivő. A lakossági nemfizetők aránya 10 százalékkal nőtt, de ehhez hozzájárult például a földgáz esetében, hogy a fűtési szezon végéig nem lehetett kikapcsolni a fogyasztókat a szolgáltatásból. A cégcsoport lejárt, határidőn túli kintlévősége több 10 milliárd forint. Lehóczki Gábor, a Démász pénzügyi igazgatója szerint kintlévőségeik a válság hatására jelentősen emelkedtek, ügyfeleik lejárt határidejű tartozása 2008 végéhez képest 44 százalékkal emelkedett és június végén meghaladta a 8,3 milliárd forintot. Részben a szabályozásnak köszönhetően fogyasztóik jelentős része csak akkor fizet, ha kikapcsolják a szolgáltatásból. Áprilistól június végéig közel hétezer ügyfelet kapcsoltak ki. Az érintettek mintegy 50 százaléka a kikapcsolást követő napokban kifizeti tartozását, írja a Napi.