6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre inkább elszakad a mezőnytől a Ferihegyet uraló három nagy légitársaság, amelyek tavaly a légikikötő forgalmának kétharmadát adták. Közülük komoly növekedésre mindössze a Wizz Air volt képes az elmúlt négy-öt évben; a Lufthansa elsősorban birodalomépítésének köszönhetően növelte utasszámát, a Malév pedig inkább csak araszolgatott előre. Mfor.hu háttér.

Három légitársaság adta tavaly a Budapest Airport nyolcmilliós utasforgalmának kétharmadát, derül ki a cégek közelmúltban közzétett statisztikáiból. A Malév, a Wizz Air és a Lufthansa Csoport összesen több mint ötmillió utast szállított, összesített részarányuk nőtt Ferihegy forgalmán belül 2008-hoz képest. A három behemótot jócskán leszakadva követi az Easyjet, majd a British Airways, miközben a tavalyelőtt még a top 5-ben lévő Ryanair a tágan vett élmezőnyből is felszívódott. 

Malév: több utas, kevesebb bevétel

A toplista első helyén továbbra is a hazai pályán játszó Malév áll: a nemzeti légitársaság saját bevallása szerint tavaly hat százalékkal 3,3 millió utasra növelte utasforgalmát, miközben járatainak telítettségi mutatója két százalékponttal 66,5 százalékra kúszott fel. Igaz, az év közben kényszerűségből lejjebb vitt jegyárak miatt Martin Gauss vezérigazgató szerint kevesebb pénz folyt be a kasszába 2008-hoz képest - akkor 121 milliárd forint volt az értékesítés nettó árbevétele.     

Hegedűs Ádám, a cég kommunikációs igazgatója lapunk kérdésére úgy vélekedett, az utasszám-növekedés a tavaly tavasszal bevezetett új kereskedelmi stratégiának köszönhető. Ennek részeként felpörgették a marketinget, új, a fapadosokat is versenyre hívó árazási politikát vezettek be, valamint a kis és közepes vállalatokat is megcélzó vállalati programot indítottak. Emellett hétvégi, szállást és utazást együtt kínáló csomagokkal lepték el a piacot, új járatokat nyitottak (a rosszul teljesítőket pedig bezárták), illetve beüzemelték a pozsonyi és a bécsi reptértől utasokat elszipkázni hivatott buszjáratokat.

Belehúztak az év elején    
 
A cég reményei szerint a forgalom idén is bővülni fog - a jelenlegi foglalások kétszámjegyű növekedést mutatnak az első negyedévben egy évvel ezelőtthöz képest. A távolabbi tervekkel kapcsolatban Martin Gauss korábban az mfor.hu-nak annyit mondott, hogy 2012-re négymillióra szeretnék emelni az utasszámot.

A komolyabb nekirugaszkodásra már csak azért is szüksége lenne a tulajdonosi háttér átszervezése előtt álló, napról napra élő légitársaságnak, mivel az elmúlt években inkább csak lassú araszolásra futotta a cég erejéből. Ezt jelzi, hogy míg 2000 és 2005 között 50 százalékkal, 2,1 millióról hárommillióra ugrott az utasok száma, addig 2005 és 2009 között mindössze tíz százalékos bővülés volt megfigyelhető.

Leverte a többi fapadost a Wizz Air


Ezzel szemben a Wizz Air hatalmas vágtát produkált az elmúlt négy évben: utasszáma alig több mint félmillióról csaknem egymillióra nőtt. A 2004-ben alakult, Váradi József egykori Malév-vezér által dirigált fapados külföldön még ennél is nagyobbat robbantott - a 2005-ös 1,9 millió után tavaly 7,8 millió utast szállított összességében, ami négyszeres növekedést jelent.


A Wizz a trónkövetelők támadásait eddig rendre sikerrel verte vissza - a sokáig komoly vetélytársnak számító SkyEurope 2007 őszén fújt visszavonulót Ferihegyről (majd rá alig két évre csődbe ment), a 2007 őszén nagy dirrel-durral beharangozott Ryanair pedig mára a futottak még kategóriába küzdötte le magát. A Váradi-csapat több mint 45 százalékos piaci részesedéssel toronymagasan vezeti a fapados piacot, és uralmát egyelőre senki sem veszélyezteti.

Lufthansa: egységben az erő

A magyar kötődésű fapados az "összetett versenyben" találhat új kihívóra, méghozzá a birodalmát cégfelvásárlásokkal építgető Lufthansa Csoport személyében. A svájci Swisst, az osztrák AUA-t, a belga Brussels Arlinest, valamint a német fapados Germanwingst is felvásárló csoport hivatalosan azt közölte, hogy tavaly 871 ezer utast szállított Ferihegyről - a 600 ezres utast hozó Lufthansát, valamint a Lufthansa Italiát és a Swisst is figyelembe véve.

Ha azonban beszámítjuk a Brussels Airlines, az AUA és a Germanwings teljesítményét is, akkor 1,2 millió utasról beszélhetünk - azaz a Budapest Airport forgalmának 15 százaléka már a Lufthansa Csoporthoz kötődik.  

A kilátásokkal kapcsolatban Tamur Goudarzi-Pour, a csoport Közép-Európáért felelős vezetője az mfor.hu-nak annyit mondott, hogy reményeik szerint az utasszám-növekedés folytatódni fog. A tavaly 871 ezres utasszám egyébként 3,1 százalékos növekedést jelez 2008-hoz képest.

Easyjet: volt már jobb is
   

Mindez már nem mondható el Ferihegy negyedik legnagyobb légitársaságáról, az Easyjetről. A brit fapados a kezdeti nagy lendület után visszavett a tempóból - utasszáma a 2005-ös 700 ezerről 2009-re alig félmillóra csökkent.

A negatív trend ellenére Peter Voets, a légitársaság közép-európai marketingigazgatója lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy több éves távlatban még rejthet magában kiaknázatlan potenciálokat a magyar piac. A növekedésnek azonban szerinte feltétele, hogy javuljon a magyar gazdaság általános helyzete, növekedjenek a bérek, valamint emelkedjen az internet-hozzáféréssel és hitelkártyával rendelkező személyek száma.

Voets az idei évre a tavalyival megegyező utasszámot vár Ferihegyen, és stagnálásra számít a British Airways is. A brit légitársaság repülőterekre lebontott utasszámot hagyományosan nem közöl, annyit azonban az mfor.hu kérdésére elárult, hogy 2009-ben 1,2 százalékos pluszt hoztak a pesti járatok. Emellett sikerült visszavennie az ötödik helyet a Ryanairtől, amely tavaly mindössze 178 ezer utast hozott Ferihegynek.

Egyelőre álom a 15 millió

Az biztosnak tűnik, hogy az elmúlt években a nyolcmilliós utasszám közelében lecövekelt Budapest Airportnak nem lesz könnyű a német tulajok 15 millióhoz közelítő álmának beteljesítése. Ehhez az kell, hogy a Wizz tartani vagy fokozni tudja az eddigi tempót, a Malév hosszútávon is életképes, önellátó céggé forrja ki magát, a Lufthansa Csoport pedig régiós bázissá fejlessze budapesti főhadiszállását.

Emellett nem ártana, ha feltűnne Budapest egén egy negyedik nagy spíler is - ehhez azonban, mint arra az Easyjet-főnök is utalt, a fizetőképes kereslet növekedésére, a hazai turizmus erőre kapására és a légiipar magára találására is szükség lenne.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!