A felmérés eredményei szerint a fogyasztói bizalom stabilizálódni látszik és valószínűleg nem is várható jelentős változás e téren a közeljövőben. A komplex Fogyasztói Bizalom Index értéke mellett a Fogyasztói Várakozások Indexe is alig változott az előző negyedévhez képest. A Vásárlási Hajlandóság Index értéke kismértékben visszaesett 2009 harmadik negyedévében. A második negyedévhez képest lényegesen nem változtak a munkanélküliségre vonatkozó várakozások és a megtakarításról szóló vélemények. Az inflációs várakozások kismértékben javultak, a hitelfelvételi kedv azonban tovább csökkent.
"Az eredmények is azt igazolják, hogy a gazdasági válság kezdetét követő nagymértékű süllyedés, majd az előző negyedévben tapasztalt jelentős javulás után stabilizálódni látszik a fogyasztói bizalom, és valószínűleg nem várható radikális emelkedése a közeljövőben". Értékelte a trendeket Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.
A Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) 2009 szeptemberében alig változott az előző negyedévhez képest, 180,4 ponttal még mindig viszonylag magas szinten áll.
A Vásárlási Hajlandóság Indexének (VHI) alakulása az elmúlt néhány periódusban hullámzó trendet mutat: értéke 8,3 pontot esett, jelenleg 108,5 pont. A visszaesés hátterében a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv mérséklődése áll.
A munkanélküliségre vonatkozó várakozások lényegesen nem változtak az előző időszakhoz képest: a munkanélküliség növekedésére a válaszadók közel kétharmada számít, egynegyedük szerint viszont nem fog változni a ráta a következő egy évben.
Az inflációs várakozásokat illetően kismértékben javultak a várakozások az előző negyedévi eredményhez képest: 2009 szeptemberében a megkérdezettek háromnegyede számít az árak emelkedésére (szemben a korábbi 89 százalékkal), egyötödük pedig arra, hogy változatlanok maradnak.
A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozások tekintetében a megkérdezettek egynegyede számít az inflációval azonos mértékű reáljövedelem növekedésre a következő 1-2 évben, 58 százalékuk annál kisebb mértékű növekedést vár.
A lakosság hitelfelvételi kedve tovább csökkent: a válaszadók kétharmada soha nem venne fel hitelt (szemben a korábbi 58 százalékkal), a fennmaradó egyharmad szerint az időpont nem alkalmas a hitelfelvételre. Tízből hárman számítanak növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban.
A vélemények a megtakarításokról alig változtak az előző negyedévhez képest: a megkérdezettek közel fele szerint nem megfelelő az idő a megtakarításaik felhasználására. Figyelemre méltó, hogy tízből három válaszadónak nincs megtakarítása.
A tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv valamelyest mérséklődött: 2009 harmadik negyedévében tízből négy válaszadó szerint érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni, míg a megelőző periódusban közel 50 százalék volt az arányuk. A tartós fogyasztási cikkek beszerzését továbbra is a szükségesség határozza meg.
A lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya közel 50 százalék, a válaszadók harmada a lakásvásárlást jó befektetésnek tartja.
Autót mindössze tízből hárman vásárolnának a következő 12 hónapban.
A GfK Hungária Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem 2004 tavasza óta közösen készíti el minden negyedévben a Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérést. A felmérés célja annak kiderítése, hogy hogyan változnak a fogyasztói attitűdök és várakozások, illetve hogyan befolyásolják ezek a változások a fogyasztók vásárlási és megtakarítási döntéseit.
Menedzsment Fórum