A 90-es évek végén válságba került japán Nissan annak idején a Renault tulajdonszerzésével, és a legendás menedzser Carlos Ghosn ténykedésének köszönhetően sokat javult. A Nissan működése a nem feltétlen nyugodt autóiparban az utóbbi években stabil volt, így a japánok szeretnének változtatni az eddigi francia dominancián, számolt be a Reuters.
A vállalatcsoport vezetője, Carlos Ghosn támogatja ezt a törekvést, a Renault legnagyobb tulajdonosa a francia állam azonban nem szeretne változtatni a számukra kedvező felálláson. A Renault ugyanis a Nissan legnagyobb tulajdonosa, a részvények 43,4 százalékával rendelkeznek, míg a japán vállalat tulajdonrésze 15 százalékos a francia partnerében, ráadásul ezek szavazati jogot sem biztosító részvények. A céljuk az lenne, hogy a kereszttulajdon sokkal kiegyenlítettebb legyen, valahol 25-35 százalék között.
A Nissan nagyobb szabadsága piaci pletykák szerint Carlos Ghosn szándéka, aki mind a japán, mind a francia autógyártónál betölti a vezérigazgatói posztot. A cégvezető viszonya ugyanakkor az utóbbi időben meglehetősen fagyossá vált a francia állammal szemben. Az igazgató állítólag hátbatámadásként élte meg, amikor a tudtán kívül növelte a francia állam a Renault részesedését, mely 15 százalékról nőtt 19,7 százalékra. A Reuters cikke szerint erről csak közvetlenül a tranzakció bejelentése előtt értesítették Ghosn-t.
Ezt a részvényvásárlást ugyan átmenetiként jellemezték a franciák, ugyanakkor jogot biztosíthat arra, hogy a szavazati jogukat megduplázzák. Így könnyen meg tudják akadályozni Ghosn kilépési ajánlatát, köszönhetően egy jövőre hatályba lépő új jogszabálynak. A függetlenedési terv ugyanakkor sokkal több jogot biztosítana a Nissan számára többek között azzal is, hogy a részvényei után a tulajdoni hányadnak megfelelő szavazati jogot kapna. Erről a pletykák szerint áprilisban az igazgatótanács már szavazott, mivel azonban a francia állam képviselői ettől távolmaradtak ennek jogszerűsége vitatott.
A Nissan szeptember 3-án kiadott javaslata viszont még ennél is tovább megy azzal, hogy növelni szeretnék a saját tulajdonrészüket a Renaultban, miközben arra is törekednek, hogy a franciák részvényeinek arányát csökkentsék. Az elérendő 25-35 százalékos részesedés mind a francia, mind a japán törvények alapján lehetőséget adna a Nissan számára, hogy legnagyobb tulajdonosként érvényesítse érdekeit a francia cégben, miközben a Renault dominanciája kisebb lenne a jövőben a japán cég igazgatóságában.
Francia források szerint az állam képviselői nincsenek elragadtatva az új hatalmi egyensúly tervétől, bár hivatalosan a pénzügyminisztérium nem kívánta kommentálni a Nissan beadványát. A vállalat szóvivője, Jonathan Adashek is csak jól bevált frázist puffogtatott, amikor azt nyilatkozta, hogy a Nissan elkötelezett a két vállalat szövetsége mellett mely komoly sikereket eredményezett eddig is, és jelentős előnyökkel kecsegtet a jövőre vonatkozólag is.
A két vállalat egyébként tavaly év elején jelentette be, hogy erősítik az integrációjukat. A közös vezérnek köszönhetően arról született döntés, hogy a közös motorok használatán túllépve fokozatosan összevonják a két gyártó termelési és kutatás-fejlesztési kapacitásait. Így a számítások szerint 3,86 milliárd dollárt (860 milliárd forintot) tudna a szövetség megspórolni éves szinten. Az új struktúra lehetővé teszi, hogy a közös alkatrészek, így az új rugalmasan alakítható padlólemezek és építőkészletek használatával egy gyárban készüljenek Nissan és Renault modellek. Elsőként 2015-ben, Indiában kezdte meg működését egy ilyen gyár, de 2020-ig további 10 országban hasonló rendszerben alakítják át az üzemeket.
mfor.hu