4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Sajtóinformációk szerint az immár 16 éves szövetséget szeretné a japán gyártó lazítani. A franciák ugyanakkor jelentős tulajdonrésszel bírnak, ami nem fogja megkönnyíteni a helyzetet.

A 90-es évek végén válságba került japán Nissan annak idején a Renault tulajdonszerzésével, és a legendás menedzser Carlos Ghosn ténykedésének köszönhetően sokat javult. A Nissan működése a nem feltétlen nyugodt autóiparban az utóbbi években stabil volt, így a japánok szeretnének változtatni az eddigi francia dominancián, számolt be a Reuters.

Ilyen kocsikat kínál most a Renault - kattintson a képre galériánkért!

A vállalatcsoport vezetője, Carlos Ghosn támogatja ezt a törekvést, a Renault legnagyobb tulajdonosa a francia állam azonban nem szeretne változtatni a számukra kedvező felálláson. A Renault ugyanis a Nissan legnagyobb tulajdonosa, a részvények 43,4 százalékával rendelkeznek, míg a japán vállalat tulajdonrésze 15 százalékos a francia partnerében, ráadásul ezek szavazati jogot sem biztosító részvények. A céljuk az lenne, hogy a kereszttulajdon sokkal kiegyenlítettebb legyen, valahol 25-35 százalék között.

A Nissan nagyobb szabadsága piaci pletykák szerint Carlos Ghosn szándéka, aki mind a japán, mind a francia autógyártónál betölti a vezérigazgatói posztot. A cégvezető viszonya ugyanakkor az utóbbi időben meglehetősen fagyossá vált a francia állammal szemben. Az igazgató állítólag hátbatámadásként élte meg, amikor a tudtán kívül növelte a francia állam a Renault részesedését, mely 15 százalékról nőtt 19,7 százalékra. A Reuters cikke szerint erről csak közvetlenül a tranzakció bejelentése előtt értesítették Ghosn-t.

Ezt a részvényvásárlást ugyan átmenetiként jellemezték a franciák, ugyanakkor jogot biztosíthat arra, hogy a szavazati jogukat megduplázzák. Így könnyen meg tudják akadályozni Ghosn kilépési ajánlatát, köszönhetően egy jövőre hatályba lépő új jogszabálynak. A függetlenedési terv ugyanakkor sokkal több jogot biztosítana a Nissan számára többek között azzal is, hogy a részvényei után a tulajdoni hányadnak megfelelő szavazati jogot kapna. Erről a pletykák szerint áprilisban az igazgatótanács már szavazott, mivel azonban a francia állam képviselői ettől távolmaradtak ennek jogszerűsége vitatott.

A Nissan büszkesége, a Leaf - A képre kattintva galéria nyílik!

A Nissan szeptember 3-án kiadott javaslata viszont még ennél is tovább megy azzal, hogy növelni szeretnék a saját tulajdonrészüket a Renaultban, miközben arra is törekednek, hogy a franciák részvényeinek arányát csökkentsék. Az elérendő 25-35 százalékos részesedés mind a francia, mind a japán törvények alapján lehetőséget adna a Nissan számára, hogy legnagyobb tulajdonosként érvényesítse érdekeit a francia cégben, miközben a Renault dominanciája kisebb lenne a jövőben a japán cég igazgatóságában.

Francia források szerint az állam képviselői nincsenek elragadtatva az új hatalmi egyensúly tervétől, bár hivatalosan a pénzügyminisztérium nem kívánta kommentálni a Nissan beadványát. A vállalat szóvivője, Jonathan Adashek is csak jól bevált frázist puffogtatott, amikor azt nyilatkozta, hogy a Nissan elkötelezett a két vállalat szövetsége mellett mely komoly sikereket eredményezett eddig is, és jelentős előnyökkel kecsegtet a jövőre vonatkozólag is.

A két vállalat egyébként tavaly év elején jelentette be, hogy erősítik az integrációjukat. A közös vezérnek köszönhetően arról született döntés, hogy a közös motorok használatán túllépve fokozatosan összevonják a két gyártó termelési és kutatás-fejlesztési kapacitásait. Így a számítások szerint 3,86 milliárd dollárt (860 milliárd forintot) tudna a szövetség megspórolni éves szinten. Az új struktúra lehetővé teszi, hogy a közös alkatrészek, így az új rugalmasan alakítható padlólemezek és építőkészletek használatával egy gyárban készüljenek Nissan és Renault modellek. Elsőként 2015-ben, Indiában kezdte meg működését egy ilyen gyár, de 2020-ig további 10 országban hasonló rendszerben alakítják át az üzemeket.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!