4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A TASZ Századvég-tanulmányokat felölelő cikkíró pályázatának nyertese lett kollégánk. A cikk első részét már olvashatták itt az mfor.hu-n, a folytatást pedig most következik.

Nemcsak az Antenna Hungária volt az, amelyikkel kapcsolatban eddig még nem ismert információt osztott meg a Századvég a tanulmányában. A negyedévente készülő tanulmányok alapján folyamatos aggodalmukat fejezték ki a nyomtatott lappiac iránt, tegyük hozzá teljes joggal, a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség adatai szerint még a mai napig is komoly nehézségekkel küzdenek a print lapok. Már a 2012 októberében készült tanulmányban is kitér arra a Századvég, hogy  "a lappiaci gondok a jobboldali sajtóban is felütötték a fejüket, az újságírók nemcsak a kormányzati kommunikációtól kapott magyarázatok miatt frusztráltak, hanem amiatt is, hogy miközben a baloldali média a jobboldali média állítólagos nyereségességétől hangos, a szerkesztőségekben nadrágszíjszorító politika van érvényben".

A Magyar Hírlap veszteséges, a Magyar Nemzetnél nem volt bér- és eszközfejlesztés, a Heti Válasznál a külsősök sem kapták meg járandóságukat, és még az újság előfizetések egy részét is visszamondták - részletezte az elemzőcég. Majd hozzátették:

"ilyen körülmények között nem lehet elvárni az újságíróktól, hogy a kampányba fordulás idején teljes mellszélességgel álljanak ki a kormány politikája mellett".

A jobboldali lapok közül a Heti Válasznak azonban sikerült segítő kormányzati jobbot nyújtani. A 2013 áprilisában készült elemzés szerint a túlélést az biztosította, hogy Matolcsy György jobbkeze lényegében megmentette a lapot.

"Az MNB-be távozó Balog Ádám egyik utolsó intézkedéseként a SZAKMA című bérszámfejtői szakkiadvány megjelentetését a szerkesztőségre bízta, a munkálatok többletforrás-igényét pedig egy évre előre rendezték a Heti Válasz felé"

derül ki az elemzőcég tanulmányából. Ennek hatása az akkori beszámolón is meglátszik közel 62 millió forinttal nőttek a bevételek, a nyeresége pedig 32 millióval nőtt 49,35 millióra.

Árgus szemmel figyelt a Századvég

A lappiac mellett a tévés piac alakulása is kiemelt fontossággal bírt a Századvég médiapiaci tanulmányaiban. Érdekesség, hogy már 2013-ban kiemelte az elemzőcég a kormány számára a TV2 eladási szándékát, erre ugyanis szerintük "a politikának is érdemes figyelmet szentelnie". Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy a már lezajlott tulajdonosváltásokkal és az új médiacégek megjelenésével kapcsolatban rendre tömör és velős véleményeket fogalmazott meg a Századvég.

A 2012. októberi tanulmányban már jó előre felkészítették a kormányt a 2013-ban elstartoló euronews várható hangvételére. Piaci sejtéseik szerint

„a csatorna magyar nyelvű kiadását a magyar kormány EU-szkeptikus politikájának ellenpontozásaként hívják életre, ezért előre borítékolható, hogy egyrészt a hírcsatorna EU-párti, baloldali narratívában tálalja majd az eseményeket, másrészt a HírTv-nek, az ATV-nek és a köztelevíziónak egyaránt konkurenciát jelent majd”.


A baloldali narratíva árnyalására megoldást is talált a Századvég. Mivel a lyoni székhelyű cég tartalombeszállítói partnereket keresett, az javasolták, a kormány az MTVA-n keresztül vegye fel a kapcsolatot a céggel, ha ugyanis „az MTVA-ra esne a francia cég választása, az minden szempontból szerencsés lenne”.

Az online lapoknál hasonló manőverekre nem volt lehetőség, így maradt csak a figyelem felhívás és tájékoztatás a Századvég részéről. Így történt ez a 444.hu és Cink.hu esetében, melyről a következő véleményt alkotta a Századvég.

"A webes újság (szerk.: a 444.hu), akárcsak a szintén ex-indexes újságíró, Szily László által vezetett, frissen a médiapiacra belépő Cink.hu-val együtt a valóságértelmezés balliberális vonulatát fogja erősíteni, politikai szempontból tehát az Index.hu által fémjelzett stílus és értelmezési keret megroppanásáról semmiképpen nem beszélhetünk".

Olykor azonban a már régóta működő portálok is kivívták a Századvég figyelmét. Egy 2012 októberében készült médiapiaci tanulmányban egy női portál került célkeresztbe, köszönhetően annak is, hogy a Femina.hu médiakiadóvá válása megindult.

"Ezúton szeretnénk felhívni a Miniszterelnökség figyelmét arra, hogy Magyarország egyik legnagyobb női portálja, amely havonta 1,6 millió látogatót ér, rendszeresen tesz karakteres kormányellenes kirohanásokat vezércikkeiben" – írta a Századvég.

A győtres cikk első része: Piszkos üzlet: közmédiás hirdetésért cserébe "félrenéz" a kormány

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!