5p

Az igazi Da Vinci címmel kiállítás nyílik csütörtökön a debreceni Modem Művészeti és Kortárs Galériában. A tárlat és a helyszín is rendhagyó, hiszen eddig főként a fővárosi múzeumok csalogatták a kultúrakedvelőket a művészet nagyágyúival. A mintegy négy hónapig nyitva tartó kiállításra több mint százezer látogatót várnak, tudta meg az mfor.hu.

Vonzza a látogatókat (Mfor.hu-montázs)

A Dzsingisz kán és az Inka kiállítás után újabb nagy tárlat érkezett Magyarországra: ennek - az előbbiekkel ellentétben - nem Budapest, hanem Debrecen tavaly ősszel nyílt múzeuma, a Modem ad otthon. "Már nyitáskor megfogalmazódott bennünk az a kiállítási koncepció, hogy évente egy nagyobb érdeklődésre számot tartó tárlatot szeretnénk látni a Modemben" - mondta el lapunk kérdésére Gulyás Gábor, a múzeum igazgatója.

Mivel új intézményről van szó, ezért olyan, már meglévő kiállítások közül próbálták kiválasztani a legmegfelelőbbet, amelyek külföldön már bizonyítottak. A firenzei Uffizi-képtár egyik nagyágyújának számított a Leonardo-tárlat, amely november 16-ig látható Debrecenben.

Reklám nélkül nem megy

A szervezők nagyon bizakodók, így - az idén zárult Van Gogh-, valamint a jelenleg is tartó Dzsingisz kán-, illetve az Inka-kiállításhoz hasonlóan - jelentős marketingerőket vetettek be a látogatók becsalogatására. Mivel a tárlat csaknem negyed évig látható, így komoly, az érdeklődést fenntartó reklámkampánnyal készül a múzeum. Az elsősorban köztéri elemeket tartalmazó hirdetések mintegy húsz százalékát a fővárosban helyezik ki, a fennmaradó részt pedig a régióban. A reklámköltségek értéke mintegy 150 millió forint, amiben több csatornán futó tv-szpot és online hirdetések is lesznek.

Reklámra mindenképpen szükség van, vallják a múzeumok üzemeltetői és a művészetpártolók. Bár a rendszerváltást követően jelentősen megcsappant múzeumlátogatási kedv néhány éve ismét új lendületet kapott, az egyre bővülő programkínálatban és médiazajban ma jóval nehezebb dolguk van az intézményeknek, mint 15-20 évvel ezelőtt.

Így nemcsak nagyobb összegeket kell mozgósítaniuk a hirdetésekre, de olyan húzóneveket is hazánkba kell hozni, akikre valóban kíváncsi lehet a nagyközönség. Az utóbbi években több jelentős alkotó művei is megfordultak a hazai múzeumok falai között: az idei nagy nevek mellett korábban Munkácsy, Monet és a spanyol festészet kiemelkedő alakjai is rekordszámú látogatót vonzottak.

Megérik az árukat

"Az előzetes jegyeladások alapján százezres nagyságrendű lesz a látogatószám" - mondta az igazgató. Szerinte 120 ezer teljes árú jegy eladása esetén lesz nullszaldós a kiállítás, s ezt a célt elérhetőnek is tartja. Az árak a rangos kiállításokkor megszokottnál egy leheletnyivel magasabbak, a teljes árú hétvégi jegy például 3200 forintba kerül. "Mások a kedvezményrendszerek, mint egy állami kiállító intézmény esetében" - magyarázta Gulyás Gábor, hozzátéve, hogy tíz különböző kedvezménnyel várják az érdeklődőket. A legolcsóbb konstrukcióval már 900 forintért megtekinthetők Leonardo alkotásai. A teljes árú jegy ára pedig nagyjából megegyezik a firenzei és a tokiói kiállításokéival.

Attól nem kell tartani, hogy a múzeumba járókat eltántorítaná a jegyek ára, a korábban rendezett nagy tárlatok ugyanis már igazolták, hogy azokért az átlagos múzeumi belépők kétszeresét is hajlandó kifizetni a közönség. Igaz, elsősorban a festmények iránt ekkora az érdeklődés, a szeptember elején záruló Dzsingisz kán- vagy az inka kultúrát bemutató kiállítás már keményebb diónak számít. Ennek ellenére a két párhuzamosan futó tárlat már most is jelentős látogatószámot tudhat magáénak.

Nemcsak a festmény lehet vonzó

"Kétszer annyian nézték meg a kiállítást az utóbbi egy-két hétben, mint a korábbi hetekben" - mesélte Lévay Zoltán, a Szépművészeti Múzeum sajtóreferense - utalva arra, hogy a zárás közeledtével mindig megnő az érdeklődés. A látogatók száma így minden bizonnyal át is lépi a bűvös százezres határt. Hasonló célt tűzött ki maga elé a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) is, ám a Dzsingisz kánra ezidáig "csupán" 59 ezren voltak kíváncsiak.

Utóbbi intézménynek több szempontból is nehéz dolga volt a látogatók megnyerésében. A Szépművészeti néhány éve éllovasnak számított a kulturális marketingkampányok bevezetésében, amiket házon belül már egy olajozott gépezet old meg. Az MNM ezzel szemben reklám terén még tanulási fázisban van, s a marketingre költhető keret is jóval szűkösebb, mindössze harmincmillió forint volt.

Elhelyezkedésben is hendikeppel indult az MNM, hiszen nehézkes a parkolás, s a bajokat tetézi a Kálvin téren zajló építkezés is.

A Modem esetében ilyen nehézségekkel nem kell számolni, ha azonban a fővárosból vagy Nyugat-Magyarországról szeretnénk ellátogatni a kiállításra, kétnapos programra kell készülnünk. A MÁV-nál zajló átszervezések (a MÁV Start júliusi elindulása) miatt a múzeum nyitásra nem tudott semmilyen speciális kedvezményes kondícióval előrukkolni a vonattal érkezőknek, de Gulyás Gábor reménykedik abban, hogy még sikerül megegyezniük a vasúttársasággal.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!