A Karel Van Miert, volt európai biztos által vezetett szakértői csoportot az Európai Bizottság kérte fel a helyzet áttekintésére. A csoportban helyet kaptak 15 mai és 10 leendő tagország, továbbá az Európai Beruházásai Bank képviselői. A féléves munka eredményeként elkészült jelentés több mint száz európai fejlesztési projektet vizsgált meg és ajánlásaiban felsorolta azokat, amelyeknek a megvalósítását kiemelt jelentőségűnek tartja a transzeurópai hálózat jó működése szempontjából.
A 2010 előtt megindítandó programok közül a csoport a 18 ajánlott program között kiemelt helyen említette a Duna hajózhatóságának javítását, a Párizs-Lyon-Trieszt-Ljubljana-Budapest vasuti összeköttetés fejlesztését, a Galileo műholdas helymeghatározó program megvalósítását, a görög-bolgár határtól Szófián és Nagylakon át Budapestig vezető autópályát, a Görögországtól Szófián és Budapesten, majd Bécsen és Prágán át Nürnbergig vezető vasútvonal fejlesztését.
A kiemelt programok közé sorolták a Ljubljanától Mariboron át Zamárdiig illetve Budapestig vezető autópálya megépítését. A Van Miert csoport javasolta a bizottságnak, hogy ebben az időszakban a határokon átnyúló projektek uniós támogatását emeljék fel a kivitelezési költségek 10 százalékáról 20-ra, növeljék a hitelezésben az Európai Beruházási Bank súlyát, keressenek új kölcsönforrásokat is a projektek meggyorsításához. A bizottság a jelentés alapján most részletes hatástanulmányokat végeztet és őszre kialakítja a traszeurópai közlekedési hálózat fejlesztési irányelveinek módosítását.
Százmilliárdok kellenek a közlekedési hálózat fejlesztésére
Egy európai uniós szakértői csoport szerint a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztését sokáig nagyon elhanyagolták, ezért a következő húsz évben nagyarányú, jól összehangolt fejlesztésekre lesz szükség, mintegy 600 milliárd eurós összeggel.