Az NHH azt követően bírságolta meg a távközlési céget, hogy megállapította: a szolgáltató nem az előírásoknak megfelelő kötbérszámítási módot alkalmazott azon ügyfeleivel szemben, akik a határozott idejű szerződések lejárata előtt akarták felmondani, vagy módosítani a társasággal kötött előfizetői szerződéseiket.
A Magyar Telekom Nyrt. nem ért egyet a határozatban foglaltakkal, hisz az NHH korábbi határozatában előírt valamennyi kötelezettségét teljesítette, előfizetői között nem tett és nem tesz indokolatlan különbséget. A Magyar Telekom a határozattal szemben jogorvoslattal él - közölte a társaság kommunikációs igazgatósága az MTI-vel.
Az NHH hétfői közleménye szerint a hatósági eljárás során bebizonyosodott, hogy gyakorlatával a Magyar Telekom aránytalanul megnehezítette az előfizetők számára a szolgáltatóváltást, valamint a közvetítőszolgáltatók igénybevételét, és ezzel korlátozta a piaci versenyt. A vizsgálat szerint a jogsértés ténylegesen több ezer, potenciálisan pedig több százezer előfizetőt érinthetett.
A bírság kiszabása mellett az NHH Tanácsa kötelezte a Magyar Telekomot, hogy a 2007-es határozat hatálya alá tartozó, még érvényben lévő, határozott idejű díjcsomagjai esetében az általa egyoldalúan kikötött kötbéreket 30 napon belül változtassa meg. Úgy, hogy azok az adott díjcsomag esetében fennálló előfizetői szerződés teljesítésére fordított költségekkel, vagy a teljesítés során nyújtott kedvezményekkel indokolhatók, és azokkal arányosak legyenek.
Az NHH Tanácsa még 2007-ben határozatban mondta ki a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének tilalmát, azt, hogy a vezetékes telefonpiacon a Magyar Telekom – valamint a többi jelentős piaci erejű szolgáltató – a határozott idejű kiskereskedelmi szolgáltatásainál csak olyan mértékű kötbért szabhat meg, amely az előfizetői szerződés teljesítésére fordított költségekkel, vagy a teljesítés során nyújtott kedvezményekkel arányos és indokolható.
A Magyar Telekom a kötbért vagy fix összegben, vagy például a Favorit díjcsomagok esetében a szerződésből hátralévő hónapok és egy meghatározott összeg szorzataként állapította meg – azaz a kötbér sem a már nyújtott kedvezménnyel, sem pedig a szerződés teljesítésére fordított költségekkel nem volt arányos és indokolható - olvasható a közleményben.
A Favorit díjcsomagokról megállapították, hogy azokat 2008. szeptember 8. óta csak határozatlan idejű szerződés keretében lehet igénybe venni. Mivel a 2007-es határozatban kimondott, a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésére vonatkozó tiltás csak a határozott idejű szerződésekre terjed ki, a tanács a határozatlan idejű Favorit díjcsomagokat most nem vizsgálta.
Ugyanakkor a mostani eljárást megelőző ellenőrzés során az NHH Tanácsa hivatalos tudomást szerzett arról, hogy egyes esetekben a Magyar Telekom és az Invitel a kizárólag határozatlan idejű szerződés keretében igénybe vehető díjcsomagjait hűségnyilatkozat aláírásához is köti, és a hűségnyilatkozat megszűnését megelőzően a szerződés előfizető általi megszüntetése szankciót, vagy kötbérfizetési kötelezettséget von maga után. Ezért az NHH Hivatala jogsértés gyanúja miatt a Magyar Telekom és az Invitel határozatlan idejű díjcsomagjait is vizsgálat alá vonta.
A most lezárult vizsgálat a határozat 2007-es hatálybalépése és a 2008. szeptember 30-a közötti időszakra terjedt ki és a tanács a határozott időtartamú előfizetői szerződés keretében nyújtott - köztük a már igénybe vett Favorit típusú - díjcsomagokat vizsgálta.
MTI/Menedzsment Fórum