Még egy kisvállalat esetén is vannak olyan HR feladatok, amelyeket szinte lehetetlen manuálisan megoldani. Ezek közé tartozik például a bérszámfejtés, ahol a rendkívül bonyolult és gyakran változó jogszabályi háttér jelentősen megnehezíti az adminisztrációt, ráadásul egy-egy hiba súlyos anyagi és erkölcsi következményekkel jár. Más területeken a vállalat egyéni sajátosságaiból következik, hogy szükség van a HR informatikai támogatására. A gyakorlatban ugyanakkor sokféle megoldás létezik a humánerőforrás-gazdálkodással kapcsolatban.
Fejlesszük vagy megvegyük?
Amennyiben például a vállalat úgy dönt, hogy saját kézben tartaná a HR területét, választhat a piacon jelenlévő szoftverek közül, vagy – amennyiben rendelkezik a megfelelő erőforrásokkal – maga is fejleszthet egy speciális megoldást. Ez utóbbi előnye, hogy teljes mértékben a vállalat igényei szerint készül, ugyanakkor ebből adódik a legfőbb hátrányai is: a szervezet jelentős változását például nem tudja követni a rendszer. Emellett HR és informatikai szempontból is jelentős szakmai háttér szükséges hozzá, amelyet csak kevés vállalat tud biztosítani.
Sokkal elterjedtebb gyakorlat tehát az, hogy a vállalat egy "kész" szoftvert vásárol meg a piacon található megoldások közül, amely a fejlesztő iparági tapasztalatai alapján készült, ugyanakkor a vállalat egyéni igényeinek megfelelően alakítható. Egy jó szolgáltató folyamatos terméktámogatást biztosít ügyfeleiknek, és a szoftverekhez kiadott gyakori frissítések garantálják, hogy a HR programok mindig megfeleljenek az aktuális törvényi előírásoknak.
Más alternatívák: ASP, SaaS, outsourcing
A szoftvervásárlás ugyanakkor nagyobb beruházást jelent, ezért az üzemeltetéssel kapcsolatban több alternatíva létezik. Az ASP (Application Service Provider) megoldás esetén a vállalat megvásárolja ugyan a szoftvert, de a működtetéséhez szükséges háttér-infrastruktúrát egy szolgáltató biztosítja interneten keresztül. Még kevesebb kiadással jár az SaaS (Software as a Service – szoftver, mint szolgáltatás) modell, amelynél a szolgáltató online hozzáférést biztosít a programokhoz, így azok nem kerülnek a vállalat tulajdonába, mégis használhatja azokat. Mindkét esetben a vállalat havidíjat fizet a szolgáltatásokért, ami hosszú távon tervezhető kiadást jelent, a HR feladatok ugyanakkor a cég kezelésében maradnak.
Érdemes ugyanakkor végiggondolni azt is, hogy a vállalat mennyi erőforrást szán a HR feladatokra. Amennyiben inkább az alaptevékenységére kíván koncentrálni, ugyanakkor azt szeretné, hogy a stratégiailag fontos HR terület feladatait mégis magas minőségen végezzék el, a HR feladatok egy részének vagy teljes egészének kiszervezése jelenti a megoldást. Ilyenkor a szolgáltató az elvégzett munka mennyisége és a vállalati létszám alapján állapítja meg a díjat. Ez rendkívül nagy rugalmasságot biztosít, így nem csak a kevesebb erőforrással rendelkező cégek számára jó alternatíva, hanem olyan vállalatoknál is növeli a költséghatékonyságot, ahol gyorsan változik a munkavállalói létszám.
Egymillió munkavállalón tesztelve
Bármelyik megoldást választjuk, a legfontosabb az, hogy a HR szolgáltató megfelelő szakmai tapasztalattal és fejlesztői gyakorlattal rendelkezzen. A NEXON 20 éve kínál különböző HR szoftvereket, amelyeket folyamatosan kiegészít olyan innovatív megoldásokkal, mint például az interaktív dolgozói önkiszolgáló rendszer. A cég megoldásait országszerte közel 3000 vállalat használja, és rendszereivel több mint egymillió magyar munkavállaló bérét számfejtik. A vállalat ráadásul most jelentős kedvezményeket biztosít szoftverei árából – egyedi árajánlatot a NEXON honlapján lehet kérni. A vállalat emellett outsourcing szolgáltatást nyújt, amelynek keretében több mint 60 000 munkavállaló bérét számfejtik, de számos ügyfelénél már a cafeteria-, a munkaidő- és a személyügyi nyilvántartás feladatait is ellátják a NEXON szakemberei.
(X)