2p

A német IG Metall szakszervezeti szövetség szolidaritási tüntetésre szólította fel a németországi Opel-dolgozókat, hogy ezzel fejezzék ki tiltakozásukat a portugáliai Azambujában lévő Opel-gyár tervezett bezárása ellen. A Volkswagennél pedig az váltott ki tiltakozást, hogy a vezetés vissza akar térni a 35 órás munkahétre anélkül, hogy ezt a fizetésben honorálná a dolgozóknak.

Az IG Metall illetékes vezetője szerint a portugáliai Opel-gyár bezárása "példátlan arroganciáról" tesz tanúbizonyságot, s nemcsak az Opel hírnevének árt, hanem káros az összes német foglalkoztatottra nézve is. A szakszervezet bírálta azt a tendenciát, hogy az anyavállalat, az amerikai General Motors fokozatosan kivonul a nyugat-európai telephelyekről, és termelését Kelet-Európába helyezi át.

A vállalat vezetői szerint a portugáliai Azambujában lévő gyár 1200 dolgozóval az Opel legkisebb üzeme, ahol Combo szállító járműveket szerelnek össze, tavaly 70 ezret gyártottak. A vezetés úgy véli, hogy a portugáliai gyár túl drágán működik, a termelést a spanyolországi Zaragozába tervezik áthelyezni, de május végén már döntöttek arról, hogy új összeszerelő üzemet létesítenek Oroszországban. A cég mintegy 100 millió eurót fektetne az üzembe, amelyben évi 25 ezer autót gyártanának.

A Volkswagennél is lázadnak a dolgozók

Oroszországba tart a Volkswagen is, a német autóipari csoport Kaluga térségében építi fel első oroszországi gyárát, 370 millió eurós beruházással. A kalugai üzemben évi 115 ezer jármű kibocsátását tervezik, kezdetben évi 20 ezer gépkocsit gyártanának. Az első ütemben, 2007 második felétől Volkswagen és Skoda márkájú gépkocsikat fognak összeszerelni. Később karosszériát is akarnak gyártani, ennek az üzemrésznek a megnyitását 2009 első felére tervezik, és alkatrészgyártó üzemet is akarnak létesíteni.

Eközben a németországi üzemekben a dolgozók attól tartanak, hogy akár 20 ezren is elveszíthetik munkahelyüket amiatt, hogy a vezetés a 35 órás munkahét visszaállítását tervezi a fizetések emelés nélkül. A vállalat személyzeti vezetője szerint nehéz lesz tartani a jelenlegi létszámot a Nyugat-Németországban lévő hat Opel-üzemben, mivel a vállalatnak nemzetközileg versenyképes béreket kell alkalmaznia. A vezetés tárgyalni akar, a szakszervezetek azonban hallani sem akarnak a javaslatról, de még a tárgyalásokról sem.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!