5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem mindennapi módon, a júliusi rekkenő hőségben meghirdetett karácsonyi vásárral próbálják felpörgetni forgalmukat egyes amerikai áruházláncok. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint itthon nem várhatók ilyen akciók – a cégek inkább a feketegazdaságba menekülve próbálják ellensúlyozni a válság negatív hatásait. Külföldön viszont hódítanak az extrém marketingakciók, amelyek célja sok esetben nem feltétlenül az eladások azonnali növelése, inkább a szimpla figyelemfelkeltés - mint ezt az egyik légitársaság "Sztriptízért ingyenjegyet" promóciója is mutatja. Ha ugyanis jól sül el a dolog, előbb-utóbb úgyis csörög majd a kassza.

Az USA-ban már nyáron jön a Mikulás (Mfor-montázs)

Meghökkentő húzással rukkolt elő júliusban több amerikai áruházlánc. Az érintett cégek a kiskereskedelmi forgalom mintegy tíz hónapja tartó zuhanását ugyanis úgy próbálják ellensúlyozni, hogy a nyár kellős közepén meghirdették a karácsonyi vásárt. A Napi Gazdaság híradása szerint például a Sears üzleteiben megjelentek a hófödte csúcsok, síléccel, télikabátok és csizmák - amelyek mellé fürdőruhát, felfújható úszómedencét és szandált kínálnak.   

Mi még csak kispályázunk 

A hazai piacon egyelőre nincs információnk arról, hogy hasonló akció készülne, és Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint nem is várható ilyen lépés. Az Egyesült Államokban ugyanis a cégek sokkal jobban érzik a válságot, ezért lényegesen durvább eszközök bevetésére kényszerülnek, mondta el az mfor.hu kérdésére a szakember. Emlékeztetett arra, hogy a tengerentúlon a válság kitörése után 80-90 százalékos engedmények is előfordultak – itthon azért erre nem nagyon akad példa.     

Másrészt Vámos György úgy véli, hogy a hazai cégek inkább a feketegazdaságba menekülnek, és így próbálják ellensúlyozni a krízis negatív hatásait. Emellett szerinte az is megfigyelhető, hogy az áruházláncok az idei évben a korábbinál egyértelműen többet reklámoznak az eladások fokozása érdekében.

Míg tehát itthon jelenleg nem jellemzőek az extrém ötletekből építkező vagy extrém magas kedvezményeket kínáló, nagyívű akciók, addig külföldön az elmúlt fél évben is számos példa akadt mindkettőre.

Nyálcsorgató promóció az írektől

Idén márciusban például az ír nemzeti légitársaság hívta fel magára a figyelmet egy ”nyálcsorgató” marketingakcióval. Az Aer Lingus két darab ingyenjegyet ajánlott fel azoknak, akik hajlandók voltak megszabadulni ruháiktól a londoni belvárosban.

Bár a Spiegel híradása szerint a résztvevők száma a napos idő ellenére végül elmaradt a várttól, még így is több mint négyszáz alulöltözött brit masírozott keresztül a londoni city-n. A légikísérők által felvezetett szépidomúak csapatának egyes tagjai alsóneműre vetkőztek, mások Írország (és egyben az Aer Lingus) szimbólumának számító  háromlevelű lóhere utánzatával takarták el az eltakarnivalót, de olyanok is akadtak, akik anyaszült meztelenül ugrándoztak a felvonuláson. (Próbáljuk ugyanezt az akciót elképzelni Magyarországon a Malév, a magyar utasok és a Váci utca vonatkozásában. Ugye, hogy nem megy – a szerk.)

A "sztriptízért repülőjegyet" promóció hivatalosan azt a célt szolgálta, hogy reklámot csináljon a 2008-ban 120 millió eurós adózás előtti veszteséget lenyelni kénytelen légitársaság új londoni járatainak. A jelek szerint egyébként az írek fokozottan hajlamosak az "őrültségre": az Aer Lingus bekebelezését is megkísérlő fapados Ryanair például a közelmúltban egy Elton John-sláger trágár átköltésével kívánta népszerűsíteni legújabb bizarr, de komolyan gondolt tervét, az állóhelyek bevezetését repülőgépeken.

Lufivadászok a Deák Ferenc utcában

Egyes fapados légitársaságok egyébként már itthon is próbálkoztak figyelemfelkeltő, bár az ír kollégákénál jóval szolidabb promócióval.

A Wizz Air például június végén Budapest belvárosában, a Deák Ferenc utcában ezer lufit engedett szabadon, melyek mindegyike egy-egy 10 ezer forint értékű vásárlási kupont rejtett, összesen 10 millió forint értékben. A helyszínen készült felvételek tanúsága szerint az akció hatalmas tömegbirkózásba torkollott – végül mintegy 600 kupont váltottak be a legszerencsésebb lufivadászok.

Repülj ingyen két órán belül!

Szintén az ingyenreklám volt a célja az egykor szebb napokat látott SkyEurope 2007 tavaszi utcai promóciójának. Az akkor még Magyarországon is jelen lévő (de a közelmúltban csődvédelembe menekült) fapados a Pack&Fly akció keretében a budapesti utcákon sétáló emberek közül azt repítette el Brüsszelbe, aki vállalta, hogy másodmagával két órán belül útnak indul – egyébként negyedóra alatt sikerült jelentkezőt találni.

Ezzel a nem hagyományos eszközzel is szerette volna felhívni a figyelmet a légitársaság arra, hogy a belga főváros nem csupán az üzleti utasok és az uniós intézményeknél dolgozók által keresett célállomás.

Utóbbi akciók esetében tehát - az amerikai üzletláncok júliusban meghirdetett téli vásáraival ellentétben – nem elsősorban az azonnali bevétel-generálás, hanem a közfigyelem felkeltése, na meg a brandépítés a cél. Ha jól sül el a dolog, akkor a végén úgyis csörög majd a kassza.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!