20 milliárdos tőkeemelés itt
A jelenlegi gazdasági helyzet kétség kívül a TV2-t tulajdonló MTM-SBS Televízió Zrt.-t viseli meg a legjobban. Legfrissebb, 2012. évre vonatkozó beszámolójukban ugyanis többször is hangsúlyozzák a hirdetési piac stagnálását, de esetükben emellett még az új kábel csatornák indítása is jelentős veszteségekkel járt. Éppen ezért az idei hatalmas veszteség, valamint a 2011 végén már 12,7 milliárdot kitevő anyavállalati kölcsön rendezése érdekében a vállalkozás 19,96 milliárdnyi friss tőkét kapott.
A számokat nézve látható, hogy tavaly az egy évvel korábbinál újfent kisebb árbevételt tudtak realizálni, a 2011-es 16,3 milliárd forint után 14,2 milliárdot. A csökkenés oka a már említett stagnálás a hirdetési piacon, valamint a kis csatornák részesedésének növekedése. Az eredménykimutatás szerint a 2011-ben megkezdett spórolás tavaly is folytatódott a cégnél, hiszen mind az anyagjellegű, mind pedig a személyi jellegű ráfordítások csökkentek. Előbbire a korábbinál közel 700 millióval kevesebbet, 10,2 milliárd forintot fordítottak, a személyi jellegű kiadások pedig 1 milliárddal lettek alacsonyabbak; 2,8 milliárd forintot költöttek. Tavaly egyébként összesen 237-en álltak a TV2 alkalmazásában, kiknek bérköltsége 1,8 milliárd forintot tett ki, ezen felül pedig voltak még bérjellegű kifizetések, juttatások is, és ellenérték jogcímen 20,7 millió forintot fizettek ki, mely a csatornát elhagyó munkatársakat kompenzálta azért, hogy ne helyezkedjenek el a konkurenciánál.
Mindezek eredményeként némiképp sikerült javítani az üzleti eredményen 2011-hez képest, hiszen a korábbi 7,9 milliárdos veszteség után tavaly 6,1 milliárdos mínusz került erre a sorra. Ezt a pénzügyi műveletek még 500 millióval tovább rontották, így végeredményben egy 50 milliós adófizetési kötelezettség teljesítése után 6,7 milliárdos veszteséget kellett elkönyvelnie a társaságnak a tavalyi évre. 2011-hez képest ez némi javulást mutat, hiszen akkor 8,9 milliárdos mínuszt kellett elviselni.
A TV2 esetében tehát a júliustól bevezetni kívánt reklámadó csak még jobban súlyosbíthatja a társaság gazdasági helyzetet.
27 milliárd tőkeemelés ott
2012-ben a Magyar RTL Televízió Zrt. a korábbinál kevesebb árbevételt ért el, ugyanakkor növelte kiadásait, ennek ellenére látszatra mégis jobb évet zárt.
A társaság a 2011-es 29,9 milliárd forint után 25,8 milliárdos árbevételt ért el, melynek nagy része a kiegészítő melléklet szerint is reklámbevételekből származik (mfor.hu szerk: a tervezett reklámadó alapja). A csökkenő bevételszint pedig arra utal, hogy a TV2-höz hasonlóan az RTL-t is igen érzékenyen érinti a hirdetési piac stagnálása.
A bevételeket aztán 18,5 milliárd forintos anyagjellegű ráfordítás és 3,3 milliárdos személyi jellegű ráfordítás csökkentette. Utóbbi esetben érdemes megjegyezni, hogy hiába csökkent közel 50 fővel 247-re a társaság átlagos statisztikai létszáma, a bérköltség növekedést mutatott. Mindezek után üzemi eredményként a 2011-es 2,2 milliárdos nyereséget követően 23,6 milliárd forintos veszteséget mutattak ki. Ez a jelentős mínusz a 26,8 milliárdos egyéb ráfordítás "számlájára írható". 2012 december utolsó napján a Magyar RTL Televízió Zrt. ugyanis anyacégének, az RTL Group CEE-nek értékesítette az RTL Kábeltelevízió Kft-ben (korábbi nevén IKO Televisions Kft), illetve a román Cable Channels S.A-ban lévő tulajdonrészét. Az ügylet érdekessége, hogy ezeket a társaságokat a Magyar RTL egy évvel korábban 2011 decemberében vásárolta meg, és a végleges vételárat csak 2012 júniusában határozták meg és számolták el. A 2012-es akvizíciók finanszírozása érdekében a cégben 27,2 milliárdos tőkeemelés történt. Így a társaság saját tőkéje 54 milliárdra nőtt, a kötelezettsége pedig - az IKO Televisions, és a Cable Channels felvásárlásának kifizetését követően - 36,96 millárdról 6,98-ra zsugorodott.
Visszatérve az eredménykimutatáshoz, a két társaság a pénzügyi eredménysoron is "nyomot hagyott maga után", hiszen az értékesítéséből származó eredményt a részesedések értékesítésének árfolyamnyeresége soron számolták el, így a pénzügyi eredmény 30,5 milliárd lett. Az 5 milliós adófizetési kötelezettség - ami az adózás előtti eredményre vetítve még a 0,1 százalékot sem éri el - után a Magyar RTL 6,64 milliárd forintos, az előző évinél 4 milliárddal magasabb profitot könyvelhetett el .
Bár még a jelenlegi körülmények között nyereségesen tud működni az RTL Klub, a hirdetési piac stagnálása és a tervezett reklámadó könnyen veszteségbe fordíthatja át a társaság eredményét, tekintve hogy közel a 4 milliárdot is elérheti az esetében felmerülő új adóteher.
mfor.hu