6p

Kevés az esélye, hogy jól működő alternatív (tehát saját antennahálózattal nem rendelkező, a már piacon lévő mobilszolgáltatók infrastruktúráját használó) operátorok lépjenek a magyar piacra, amíg az állam nem kényszeríti együttműködésre a T-Mobile-t, a Pannont és a Vodafone-t - állítják szakemberek. Az elmúlt egy-másfél évben megszaporodtak az MVNO (Mobile Virtual Network Operator, virtuális mobilszolgáltató) beindításáról szóló bejelentések, amiknek akár taktikai célja is lehet: az állami szabályozás kikényszerítése. Mfor.hu háttér.

Sok kicsi mire megy? (Mfor-montázs)

"Egyelőre nem raknám a pénzem virtuális mobilszolgáltatásba" - ezt mondta az mfor.hu-nak Sugár András, akit az első magyarországi mobilcég, a Westel GSM sikerre vitele miatt sokan a hazai mobiltelefónia atyjának tekintenek.

Véleménye szerint ugyanis amíg nincs állami piacszabályozás, a jelenlegi helyzetben egyáltalán nem biztos, hogy a kezdetben jónak tűnő feltételek hosszabb, akár egy éves távon is fennálnak majd. "Amíg nincsenek meg a keretek, a feltételeket a hálózat tulajdonosa diktálja. Az viszont egyértelmű, hogy a három magyarországi mobilvállalat nem akar magának konkurenciát" - tette hozzá.

A tisztánlátás hiánya

Szathmári Géza, az Alternatív Távközlési Szolgáltatók Egyesületének elnöke szerint is a szabályozás, azaz az együttműködés állami kikényszerítésének hiánya a legnagyobb akadály az alternatív mobilcégek beindulása előtt. Véleménye szerint egyértelműen lenne helye a magyar piacon MVNO cégeknek, hiszen akár az üzleti szférában, akár a lakossági előfizetők között meg lehetne fogni az ügyfeleket egy innovatív ötlettel.

Sugár András szerint viszont nem látni tisztán, "mire hajthatnának" a leendő alternatív mobilcégek. A magyar piac telítettsége ugyanis jelenleg 110 százalékos, azaz egyre több embernek már nemcsak egy, hanem két előfizetése van. Új előfizetőket tehát nehéz lenne bekapcsolni a rendszerbe, maximum átrendeződésre lehetne számítani, ahhoz viszont a jelenleginél jóval olcsóbban kellene kínálni a szolgáltatásokat - akár a beszélgetések, akár az adatforgalom (wap, mobilinternet) díjáról van szó. "Mint fogyasztó is mondhatom, hogy igazából húsz százalékos árcsökkenésnél gondolkodnék el a szolgáltatóváltáson" - mondta Sugár András.

Az elmúlt egy évben viszont ismert és kevésbé ismert cégek is egyre gyakrabban jelentették be, hogy MVNO-szolgáltatás beindításán is elgondolkodtak. Legutóbb az index.hu írta meg, hogy információi szerint a Telekom 4 nevű cég és az Invitel is hamarosan előállhat, mint negyedik, virtuális mobilszolgáltató. Az 5,1 millió forintos jegyzett tőkéjű Telekom 4 Zrt. már tavaly decemberben jelezte, hogy erre a piacra kacsintgat, az Invitel azonban most nem erősítette meg a lap értesüléseit. A cégnél csak annyit közöltek, hogy a hagyományos technológiáknál tágabban értelmezik a mobiltelefonos lehetőségeket.

Taktika?

Korábban a Crosstel Mobile Távközlési Zrt. nevű céget is hírbe hozták azzal, hogy hamarosan MVNO-ként léphet a piacra, de rendszeresen felmerült a Tesco, a UPC, a GTS-Datanet vagy az Invitelbe olvadt Pantel neve is. A Tescónál rendszeresen cáfolják, hogy Magyarországon virtuális mobilszolgáltatást terveznének, a többi cég viszont általában nyitva hagyja a kérdést azzal a válasszal, hogy "vizsgálják az ügyet." Szathmári Géza pedig nemrég azt mondta lapunknak, egyelőre inkább a mobilszolgáltatókkal kötött együttműködési szerződésekkel teremt mobil lábat cégének, a GTS-Datanetnek.

Az elmúlt egy-másfél év bejelentései mögött Sugár András szerint akár az is meghúzódhat, hogy a cégek így próbálják ráirányítani a piacszabályozásért felelős Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) figyelmét az MVNO-problémára. "Minél többen jelentik be, hogy virtuális szolgáltatóvá akarnak válni, annál nagyobb lesz a várakozás az ügyfelek részéről.  Érthető módon az antennás cégek nem akarnak maguknak konkurenciát, így a várakozás ellenére sem jelenik meg új cég a piacon. A hatóság viszont egyre kevésbé mehet el szó nélkül amellett, hogy a hangzatos bejelentések ellenére semmi sem történik" - vázolt egy lehetséges forgatókönyvet a szakember.

Abban a lapunknak nyilatkozó szakemberek egyetértettek, hogy gyakorlatilag végtelen marketingköltést "tervezhet" az, aki ilyen vállalkozásba fog a nulláról. Éppen ezért a jelenlegi feltételek között egyféle virtuális mobilszolgáltatást látnának életképesnek, méghozzá olyat, amely egy már meglévő márkanévhez kapcsolható.

Két lehetőség

Érdekes módon Sugár András és Szathmári Géza is a bankokat említette példaként. Egy banknak vállalható lehet, ha például a családoknak szóló számlamegoldásait családoknak szóló mobilelőfizetéssel kívánja népszerűsíteni. A pénzintézet márkanevének ismertsége miatt elvileg csupán egy új termék bevezetésekor szokásos reklámhadjáratot kell végigvinni.

Ha valaki a nulláról indulna, akkor nehezebb helyzetben van. Abban mindkét szakértő egyetértett, hogy a marketingköltségek ebben az esetben elérhetik a csillagos eget is. Sugár András inkább jósolni sem akart, Szathmári Géza is elég tág határok közé tette a minimális reklám- és arculatépítő költségeket: szerinte tíz-húsz millió eurót, azaz két és fél, ötmilliárd forintnak megfelelő összeget kellene ilyen célokra fordítani.

A műszaki beruházásokról szólva Sugár András kiemelte: szerinte a legfontosabb kérdés, hogy az MVNO szolgáltató milyen mértékben akar függeni a hálózat tulajdonosától. Úgy véli, két eset lehetséges: az egyik, hogy a virtuális operátor nem ad ki önállóan SIM-kártyát, azaz egyfajta "előhívós" szolgáltatóként üzemel.

Ebben az esetben az antennás és a virtuális cég megállapodása jórészt csak arról szól, milyen módon regisztrálják a külsős cég előfizetőinek hálózaton lebonyolított hívásait. Ehhez nem kell túl nagy műszaki beruházás, a vállalkozás beindítása is egyszerűbb, viszont a várható bevételek is alacsonyabbak. A kezdeti beruházás - nem számolva a marketingköltségeket - a szakember szerint pár millió forintból is kijön.

Egy szabályozott környezetben viszont sokkal jobban megéri a másik lehetőséget kihasználni, tehát amikor a cég önállóan SIM-kártyát is kiad. Ebben az esetben az engedélyeztetési eljárások is bonyolultabbak, a műszaki beruházások, az ügyfélszolgálat és az esetleges hibaelhárítási ügyeletek alkalmazásának költségei miatt pedig a kezdőtőke is nagyobb kell hogy legyen. Sugár András szerint ilyen beruházást csak három- és ötmilliárd forint között érdemes végrehajtani.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!