Nagy meglepetést nem hozott a mögöttünk hagyott hét, kis túlzással az volt a legfontosabb kérdés, hogy a Való Világ történetének egyik legegyszerűbb versenyzője, Fanni bölcsességeire és nemi életére továbbra is kíváncsiak-e a nézők, vagy ennyi volt a fekete lánynak. Akit érdekelnek a bulvár mélyebb bugyrai, azok nyilvánvalóan tudják, hogy kiszavazták a műsorból, ami nem feltétlen tesz majd jót a nézettségnek. A Fanni iránti fokozott érdeklődést (melynek egy része gyűlölet és megvetés) egyébként az is jelezheti, hogy a kiesés utáni napon a legnagyobb példányszámú bulvárlap saját olvasói csevegését látva azt írta, hogy ennyi levelet és telefonhívást nem látott még a Blikk szerkesztősége. Az okos jelzővel nehezen illethető lánynak köszönhetően az idei egyik legjobb közönségarányát érte el a vasárnapi kiszavazás. A hét utolsó napján a tévé előtt ülők 9 százaléka követte a valóságshow-t az RTL II-n.
Persze a következő időszakban a mélybulvár a TV2-nél is fel lesz pörgetve, a Viasat3-on korábban számottevő közönséget megmozgató Éden Hotel ugyanis hétfőn vette kezdetét. A játék lényege a taktikázás, de a nézők valószínűleg inkább a lengén öltözött szereplők és az intim pillanatok miatt nézik majd, esetleg az olyan „csemegék miatt”, mint amit az egyik korábbi széria Levi nevű szereplője egy későbbi műsorban (Aranypart) elkövetett, amikor erősen ittas állapotban a mosdó helyett egy bőröndöt vett igénybe. Nagy kérdés, hogy a műsorvezető, Berki Krisztián mennyit tud hozzátenni a történethez, és az utóbbi időben – többek között a fent említett VV Fanni típusú szereplők miatt – alaposan kitolt nézői ingerküszöböt mennyire sikerül "felpiszkálni". A TV2 egyébként a korábbi Való Világ-Bele Való páros koncepcióját átvette, ugyanis az Éden Hotel is kap egy kísérő műsort. Az Éden Éjjel című program egyébként nem az anyacsatornán, hanem a SuperTV2-n fog futni, így siker esetén két legyet üthetnek egy csapásra, hiszen a leánycsatorna nézettségét is jelentősen felhúzhatja a műsor.
Az Éden Hotel nyitását az első adás számai alapján "tisztes ellenállásnak" lehetne leginkább nevezni. A műsor közönségaránya (15,2% SHR) mind a TV2 átlagát, mind az adott műsorsávban korábban sugárzott Hal a tortán eredményét (ami nagyjából 13 százalék körül alakult) meghaladta. A Barátok közt számaitól azonban egyelőre jócskán elmaradt. A nyitás alapján véleményünk szerint a legvalószínűbb forgatókönyv az lehet, hogy az Éden Hotel fentebb fog kapaszkodni, és megközelíti a Barátok közt számait. Ugyanakkor az új műsorral csak a hátrányából fog faragni a TV2, de nem tudja majd a hétköznap estéket uralni.
Az eseménytelennek leírt múlt hét kapcsán néhány gondolat erejéig a közszolgálati csatorna nézettségénél leragadnánk. Az utóbbi hetek politikai eseményeivel kapcsolatban – véleményünk szerint – más megvilágításba kerül, hogy az M1 annak ellenére sem tudott a 18-49-es korcsoportban komoly nézettséget elérni, hogy jelenleg is fut A Dal című műsor, ami papíron a csatorna tavaszi "nagy durranása" kellene, hogy legyen. Az idősebb korosztály ugyan kvázi vevő rá, hiszen a kereskedelmi célcsoportban elért 8,1 százalékos közönségaránnyal szemben a teljes lakosságban 13,3 százalékot értek el (ami jórészt a nyugdíjas, vagy ahhoz közelítő nézőknek köszönhető).
Ha a kormány azon céljaival vetjük össze a számokat, hogy a közmédiát szeretné a tájékoztatás elsődleges hírforrásává tenni, - amihez eddig sem sajnálták az erőforrásokat, és elnézve az intézmény költségvetését a jövőben sem fogják, - akkor azt kell mondani, hogy ettől nagyon messze vannak. Változhat a kép persze március 15. után, amikor az M1-ből hírcsatorna, a Duna TV-ből pedig nemzeti főadó lesz, de benne van a pakliban, hogy mindezzel csak összezavarják a nézőket, semmint újakat szereznek. Tény az is, hogy az idősebb generáció körében általánosságban viszonylag jó a közmédia pozíciója (hiszen a Kossuth Rádió az idősek körében hagyományosan erős, és az M1 is felülreprezentált a csoportban), ám ennek a korosztálynak a leginkább stabil a politikai preferenciája, így az ő elérésükön túl kellene eredményeket felmutatni.
A fentieket jelzi, hogy a múlt héten is az M1 volt a középmezőny sereghajtója, az esti órákban (19-23 óra között) átlagosan a 18-49 éves korosztálynak csupán a 3,2 százaléka nézte az adót. Ahogy hangsúlyoztuk, az RTL Klub nézettsége alig változva a célcsoportban a nézők nagyjából ötödét (19,8 százalékát) érte el. Mindez pedig jelzi, hogy miért tud a kritikus hangvételű hírműsoraival a csatorna borsot törni a kormány orra alá.
A TV2, ahogy az várható volt, a Rising Star kiesésével kisebb közönségarányt (11,7% SHR) ért el. A Cool is veszített, de továbbra is a 6 százalékos átlag (6,1% SHR) felett maradt, míg a F+ erősen felzárkózott mögéjük (5,9% SHR). Érdekesség, hogy a közelmúltban tulajdonost váltó Viasat3 lett a hét egyik nyertese, átlagosan a nézők huszada (4,9% SHR) követte őket.
mfor.hu