Év végén távozik posztjáról Jürgen Schrempp, a DaimlerChrysler vezérigazgatója, közölte a konszern csütörtökön. A váltásra azért kerül sor, mivel az autóipari óriásnak nehézségei támadtak a vásárlók megszerzése és az eladások növelése terén.
Schremppet Dieter Zetsche, az amerikai Chrysler vezetője követi a vezérigazgatói poszton, adta hírül a cég felügyelőbizottsága csütörtökön. Zetsche korábban az éleződő verseny ellenére talpra tudta állítania az amerikai vállalatot, amelyet a Daimler "csődtömegként" vette meg néhány évvel ezelőtt.
[ajanlo=323][igazitas=left/]Schrempp, akinek a szerződése eredetileg 2008 áprilisáig szól, szabad akaratából lemondott a végkielégítésről, sőt a válás után az őt megillető felügyelő-bizottsági helyre sem tart igényt. Hilmar Kopper, a testület elnöke szerint a döntést egyhangúlag hozták meg: "A bizottság és Schrempp egyetértett abban, hogy 2005 végével eljött a váltás ideje." Schrempp a Der Spiegel által idézett közleményében "szép és értékes" éveknek nevezte a vezérigazgatói székben eltöltött időt.
Elemzők mindazonáltal megjegyzik: bármilyen szépen is hangzik mindez, távozása gyakorlatilag bukással egyenértékű. Mint ismert, az elmúlt hónapban a felügyelő-bizottság egyes tagjai egyre erősebb kritikákat fogalmaztak meg vele szemben, különösen a konszern zászlóshajójának számító Mercedes Car Group egyre mélyülő válsága miatt.
A Mercedes-Benzet, a Smartot és a Maybachot magába foglaló Mercedes Car Group az idei második negyedévben mindössze 12 millió eurós nyereségre tett szert, az első negyedben pedig egy milliárd eurós veszteséggel zárt. A konszern közlése szerint a rossz eredmény elsősorban annak tudható be, hogy a veszteséges kisautórészleg, a Smart szanálási költségei rendkívül magasak voltak.
Emellett maga a Mercedes-részleg is problémákat okoz, ahol a rossz költségstruktúra miatt elbocsátásokra lenne szükség. Ez azonban ismét nagy kiadásokkal járna, mivel a részleg éppen tavaly vállalt többéves garanciát a munkahelyekre.
Összességében a DaimlerChrysler második negyedévi eredménye ugyan több lett az elemzők által vártnál, de jócskán elmaradt az egy évvel korábbitól. A csoport üzemi eredménye 20 százalékkal csökkent az év második negyedében 1,67 milliárd euróra az egy évvel azelőtti 2,1 milliárdhoz képest. Szakértők a társaság második negyedéves eredményeinek romlását várják.
Tavaly egész évben a DaimlerChrysler üzemi eredménye 5,8 milliárd euróra nőtt a 2003-as 5,69 milliárdról. A Mercedesé 1,7 milliárd euróra fogyatkozott 3,13 milliárdról, a Chrysleré 1,4 milliárd euró volt, az előző évi, 506 millió eurós veszteséggel szemben. 2005-ben a csoport adózott eredménye 2,5 milliárd euróra nőtt a 2003-as 448 millióról. A forgalom tavaly 142,1 milliárd euróra bővült a 2003-as 136,4 milliárdról.
A hír hallatán a DaimlerChrysler részvényei közel 7 százalékkal emelkedtek. A részvény 9,85 százalékkal 39,91 euróra drágult délre, vagyis a vezérigazgató távozása 3,7 milliárd euróval növelte a vállalat piaci értékét. A Deutsche Banknál máris közölték, hogy noha napirenden tartják DaimlerChrysler-részesedésük eladását, az jelenleg nem égetően sürgős.
Menedzsment Fórum
Távozik a DaimlerChrysler vezérigazgatója
Év végén távozik posztjáról Jürgen Schrempp, a DaimlerChrysler vezérigazgatója. Elemzők szerint Schremppnek elsősorban a Mercedes Car Group mély válsága miatt kell vennie kalapját.