3p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Év végén távozik posztjáról Jürgen Schrempp, a DaimlerChrysler vezérigazgatója. Elemzők szerint Schremppnek elsősorban a Mercedes Car Group mély válsága miatt kell vennie kalapját.

Év végén távozik posztjáról Jürgen Schrempp, a DaimlerChrysler vezérigazgatója, közölte a konszern csütörtökön. A váltásra azért kerül sor, mivel az autóipari óriásnak nehézségei támadtak a vásárlók megszerzése és az eladások növelése terén.

Schremppet Dieter Zetsche, az amerikai Chrysler vezetője követi a vezérigazgatói poszton, adta hírül a cég felügyelőbizottsága csütörtökön. Zetsche korábban az éleződő verseny ellenére talpra tudta állítania az amerikai vállalatot, amelyet a Daimler "csődtömegként" vette meg néhány évvel ezelőtt.

[ajanlo=323][igazitas=left/]Schrempp, akinek a szerződése eredetileg 2008 áprilisáig szól, szabad akaratából lemondott a végkielégítésről, sőt a válás után az őt megillető felügyelő-bizottsági helyre sem tart igényt. Hilmar Kopper, a testület elnöke szerint a döntést egyhangúlag hozták meg: "A bizottság és Schrempp egyetértett abban, hogy 2005 végével eljött a váltás ideje." Schrempp a Der Spiegel által idézett közleményében "szép és értékes" éveknek nevezte a vezérigazgatói székben eltöltött időt.

Elemzők mindazonáltal megjegyzik: bármilyen szépen is hangzik mindez, távozása gyakorlatilag bukással egyenértékű. Mint ismert, az elmúlt hónapban a felügyelő-bizottság egyes tagjai egyre erősebb kritikákat fogalmaztak meg vele szemben, különösen a konszern zászlóshajójának számító Mercedes Car Group egyre mélyülő válsága miatt.

A Mercedes-Benzet, a Smartot és a Maybachot magába foglaló Mercedes Car Group az idei második negyedévben mindössze 12 millió eurós nyereségre tett szert, az első negyedben pedig egy milliárd eurós veszteséggel zárt. A konszern közlése szerint a rossz eredmény elsősorban annak tudható be, hogy a veszteséges kisautórészleg, a Smart szanálási költségei rendkívül magasak voltak.

Emellett maga a Mercedes-részleg is problémákat okoz, ahol a rossz költségstruktúra miatt elbocsátásokra lenne szükség. Ez azonban ismét nagy kiadásokkal járna, mivel a részleg éppen tavaly vállalt többéves garanciát a munkahelyekre.

Összességében a DaimlerChrysler második negyedévi eredménye ugyan több lett az elemzők által vártnál, de jócskán elmaradt az egy évvel korábbitól. A csoport üzemi eredménye 20 százalékkal csökkent az év második negyedében 1,67 milliárd euróra az egy évvel azelőtti 2,1 milliárdhoz képest. Szakértők a társaság második negyedéves eredményeinek romlását várják.

Tavaly egész évben a DaimlerChrysler üzemi eredménye 5,8 milliárd euróra nőtt a 2003-as 5,69 milliárdról. A Mercedesé 1,7 milliárd euróra fogyatkozott 3,13 milliárdról, a Chrysleré 1,4 milliárd euró volt, az előző évi, 506 millió eurós veszteséggel szemben. 2005-ben a csoport adózott eredménye 2,5 milliárd euróra nőtt a 2003-as 448 millióról. A forgalom tavaly 142,1 milliárd euróra bővült a 2003-as 136,4 milliárdról.

A hír hallatán a DaimlerChrysler részvényei közel 7 százalékkal emelkedtek. A részvény 9,85 százalékkal 39,91 euróra drágult délre, vagyis a vezérigazgató távozása 3,7 milliárd euróval növelte a vállalat piaci értékét. A Deutsche Banknál máris közölték, hogy noha napirenden tartják DaimlerChrysler-részesedésük eladását, az jelenleg nem égetően sürgős.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!