Ezekre az információkra reagálva a szlovák gazdasági minisztérium közölte, hogy spekulánsoktól nem veszi meg a telkeket, s a felmerült probléma véleménye szerint nem fogja hátráltatni az új autógyár felépítését.
A szlovák kormány és a brit Jaguar Land Rover néhány hete írt alá előzetes megállapodást egy évi 300 ezer autót gyártó üzem létrehozásáról Nyitra mellett. A szlovák lapok szerint a Polnohospodárska poda nevű magáncég azonban már korábban fokozatosan felvásárolta azokat a telkeket, amelyeken az új autógyár állni fog. A cég által fizetett felvásárlási ár azonban jóval alacsonyabb, mint amit most az állam kínál a földekért.
A pozsonyi sajtó úgy véli: valószínű, hogy valaki idő előtt kiszivárogtatta a magáncégnek az autógyárral kapcsolatos információkat. A Polnohospodárská poda azt állítja, véletlenről van szó, mert a Nyitra melletti telkek iránt már jóval korábban érdeklődött.
A telektulajdonosok becsapottnak érzik magukat, és több mint harmincan bírósági útra kívánják terelni az ügyet. Juraj Bizon, a volt telektulajdonosok ügyvédje szerint nyilvánvaló, hogy telekspekulációkról van szó, amelyet az érintett állami hivatalnak nem lett volna szabad engedélyeznie. Az üzleteket az ügyészségnek és a bíróságoknak felül kell vizsgálnia - mondta Bizon a Denník N című pozsonyi napilap csütörtöki számában.
"A várható bírósági perek semmi esetre sem fogják befolyásolni a tervezett stratégia park létrehozásának ütemét" - jelentette ki Miriam Ziaková, az ipari minisztérium szóvivője csütörtökön.
A hatályos törvények szerint a kiemelt, úgynevezett stratégiai beruházások esetében az államnak elővételi joga van a telkek felvásárlására. A kormány a Nyitra melletti területet július elején nyilvánította stratégiai területnek, tehát azután, hogy a Polnohospodárská poda cég már megkezdte a telkek felvásárlását.
Olvassa el kapcsolódó írásunkat arról, hogy miért sírhatjuk tele a párnánkat azért, hogy nem ide jön a gyár!
Robert Fico szlovák miniszterelnök közlése szerint a Jaguar Land Rover beruházásának értéke mintegy 1,4 milliárd euró lesz, ami az utóbbi években az egy egyik legnagyobb külföldi beruházás Szlovákiában. Az ötmilliós Szlovákiában eddig már három nagy külföldi autógyár - KIA Motors (Zsolna), PSA Peugeot Citroen (Nagyszombat), Volkswagen (Pozsony) - létesített szerelőüzemeket. Az autóipar a szlovák gazdaság húzóágazata.
MTI