Szaktudásban versenyképesek a magyarországi kkv-k
Az alacsonyabb munkaerőköltségű országokkal (Románia, Ukrajna, Szerbia) szemben a magyar cégek K+F fejlesztésekkel, innovatív megoldásokkal lehetnek versenyképesek. "Szaktudás és az előállított termékek minőségét tekintve még mindig igen jó helyzetben vagyunk" - vélekedett Dobos Erzsébet.
A szakértők szerint a magyar kkv-k jelenlegi helyzetében fontos, hogy találkozzanak a magas hozzáadott értéket képviselő szektorok nyugat-európai képviselőivel, amelyek hidat nyithatnak számukra az EU-piacokra. Amikor egy külföldi cég partnert választ, a legfontosabb szempont az együttműködésre való hajlandóság, a referencia és a nemzetközi tapasztalat megléte, véli Erdei Sándor.
Az uniós belső piacon a vámmentességen kívül léteznek olyan közösségi szabványok, amelyek megkönnyítik a tagországok cégeinek külföldi terjeszkedését. A szabályozások jelentős részét azonban nemzeti szinten határozzák meg az országok, így ezekre a sajátosságokra mindenképpen oda kell figyelni. Éppen a belső piaci ismeretek átadására indította az Euro Info Központ - az ITDH Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht.-val közösen - a kkv-kat segítő Európa Export Klubot. (A közepes cégeknek az Export Klubot, a nagyvállalatoknak pedig az Export Válogatott programot működtetik - a szerk.)
A cég profiljától és a kiválasztott célországtól függ, mire kell odafigyelni az exporttevékenység létesítésekor vagy a gyártás kihelyezésekor. Az Unió országai adójogi és minőségi előírásokat is megállapíthatnak helyi szinten. A nemzeti szabványok a leggyakrabban környezetvédelmi téren jelentkeznek: előfordulhat például, hogy egy tagországban a közösséginél szigorúbb széndioxid-kibocsátási előírások érvényesek.
Új lehetőségek a piacon
A legkisebb vállalatok exporttevékenységét támogató központ idén és jövőre elsősorban nagy vásárokkal párhuzamosan szervez üzletember-találkozókat. Az intézmény a kiemelten foglalkozik például a hazai fémfeldolgozó cégek dániai jelenlétét segítő programmal.
Mint Dobos Erzsébet mondta, a skandináv országok eddig főképp a német piacról szereztek be fémipari termékeket. Jelenleg azonban a dánok új partnerkapcsolatok kiépítésén dolgoznak, mivel Németországból egyre drágábban lehet megvásárolni az árut, illetve a szállítóképesség is behatárolt.
Szerinte Magyarországon számos olyan cég működik, amely egyedi és minőségi fémből készült termékek előállítására specializálódott. Ha ezek közül valamelyikük komolyan érdeklődik a külföldi jelenlét iránt, most van igény a termékeikre.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum