4p

Magyarországon többen rendelkeznek tévé-készülékkel, CD- továbbá DVD-lejátszóval és személyi számítógéppel, mint az európai átlag. Kevesebb viszont országunkban az mp3-as lejátszó, a mobiltelefon internet-eléréssel, valamint a videojáték konzol. Többek között ezt tárta fel a Nielsen piackutató vállalat internet-használók körében végzett globális felmérése a telekommunikációs eszközök és a digitális média használatáról.

A megkérdezett magyarok 98 százaléka rendelkezik működőképes tévé-készülékkel, 96 személyi számítógéppel vagy laptoppal, 87 DVD-lejátszóval, 86 százaléka pedig CD-lejátszóval. Tizenkilenc európai ország átlaga sorrendben 95, 93, 81 és 82 százalék.

Szintén nagyon népszerű Magyarországon az internetezésre vagy videózásra nem használható mobiltelefon, ami a megkérdezettek 57 százalékának tulajdonában megtalálható. Az európai átlag szintén 57 százalék, míg a globális középérték csak 51 százalék. Ugyanakkor a magyarok 44 százalékának van olyan mobiltelefonja, amellyel videózhat vagy internetezhet. Európában 47, világszerte 41 százalék az átlag.

Csak zene lejátszására alkalmas mp3-ast vagy más hordozható audio lejátszót (például iPod vagy Creative) a magyarok 45 százaléka mondhat magáénak. Itt földrészünk átlaga 53, a felmért összes országé pedig 48 százalék.

Általában még kevéssé elterjedtek a zene és video lejátszására is alkalmas hordozható készülékek, mint a Video iPod. Magyarországon a megkérdezettek 16 százalékának van ilyen készüléke. Az európai átlag 15, míg a világátlag 18 százalék.

Kevés található Magyarországon videojáték konzolokból, mindössze a válaszadók nyolc százalékánál. Ezek a szórakoztató rendszerek az európaiak 34 százalékának birtokában megtalálhatók, és a világátlag is 30 százalék. Hordozható videojáték rendszerek a magyar válaszadók három százalékának tulajdonában vannak. Itt az európai átlag 21, a globális középérték pedig 19 százalék. Nálunk is, világszerte is kevés még a Blu-Ray lejátszó.

Népszerűbb a tévénél a számítógép

Az 52 országban végzett Nielsen-felmérés megállapítja, hogy világszerte mely média eszközök a legnépszerűbbek. Használat szempontjából a személyi számítógép és laptop leszorította az első helyről a televíziós készüléket. Amíg ugyanis előbbi valamelyikét a válaszadók 77 százaléka használta a felmérés  előtti egy hónap során, addig utóbbit csak 75 százalék. Utánuk a CD lejátszó következik 50, majd a DVD lejátszó 48 százalékkal.

Ami Magyarországon a különböző készülékek használatát illeti: A magyarok az európai átlagnál nagyobb arányban néznek tévét (95 százalék), kapcsolják be a számítógépet (94 százalék), játszanak le DVD-t (65 százalék) és hallgatnak CD-t (65 százalék). Ugyanakkor az európai átlaghoz képest kevesebb honfitársunk hallgat mp3-ast, használ mobiltelefont, akár alkalmas videózásra vagy Internetezésre, akár nem.

Az internetezésre vagy videózásra nem alkalmas mobiltelefont globálisan a válaszadók 41 százaléka használta a legutóbbi egy hónap során, a videózásra, internetezésre alkalmas mobilokat pedig 30 százalék. Ez utóbbiaknál kiemelkednek az oroszok 65 százalékos mutatóval, de jelentősen meghaladja az átlagot a norvégok, svédek és románok aránya is.

Az öt földrészre kiterjedt kutatás eredményeiből következő fontos megállapítás,
hogy a digitális média elterjedtségénél és használatánál nincs nagy különbség a fejlett országok és a fejlődők között. Például amíg a nyugati országok nagy részében sokan, gyakran használnak olyan média hardvert, mint a DVD lejátszó vagy a videojáték konzol, addig a következő generációhoz tartozó készülékek, többek között a videózásra is használható mobiltelefonok igen kedveltek néhány fejlődő országban, különösen Ázsiában.

Alacsonyabb a vásárlási kedv hazánkban

A magyarok vásárlási kedve általában alacsonyabb az európai átlagnál. Ebből a szempontból legnépszerűbb a DVD: A megkérdezettek 38 százaléka vásárolt a felmérést megelőző hat hónap során műsoros DVD-t. Minden ötödik személy egy-két, minden tizedik pedig három-négy darabra adott ki pénzt. Európában 43 százalék vásárolt, nagyjából ugyanannyian, ugyanannyi DVD-t, mint a magyarok.

CD-nél már nagyobb a különbség. Az európai 41 százalékos átlag mellett honfitársaink 25 százaléka vett zenei CD-t. Legnagyobb arányban egyet vagy kettőt, míg a válaszadók öt százaléka három-négy darabot szerzett be.

Új számítógépes játékot mindössze a megkérdezett magyarok 13 százaléka vett, hat hónap során. Zömük egy-két darabot. Ezzel szemben földrészünk válaszadónak 29 százaléka vett számítógépes játékot, nagyobb részük csak egyet-kettőt, de hét százalékuk három-négy darabot.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!