3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Összességében több mint tíz százalékkal visszaesett a gépmozgások száma az idei nyári menetrendben Ferihegyen 2007 nyarához képest, tudta meg az mfor.hu. Pozitívum viszont, hogy a fapados színteret uraló Wizz Air több mint negyedével növeli járatainak számát, a szintén jelentős erőt képviselő Ryanair pedig budapesti hálózatának kibővítését tervezi. A Ferihegyen tavaly ősszel debütáló ír légitársaságnak nagy szerepe volt abban, hogy idén utasszámot tekintve történetének legerősebb évkezdetét produkálta Ferihegy. A Budapest Airport (BA) abban bízik, hogy a pozitív trend kitart a következő hónapokban - a járatok számának csökkenése ellenére is.

Rekordszámú utas Ferihegyen. Diagramok a forgalom alakulásáról.

A pozsonyi székhelyű légitársaság kivonulása mindenesetre nem érhető tetten a forgalmi adatokban. Az idei első két hónapban ugyanis minden eddiginél több utast könyvelhettek el a fapadosok Ferihegyen, amiben nagy szerepe volt a SkyEurope-nál nagyobb gépeket használó Ryanairnak. Az előző évhez képest a diszkont-piacon a növekedés 9,3, az összes légitársaság tekintetében 8,6 százalékos volt.


Szollár Domokos kérdésünkre nem kívánt találgatásokba bocsátkozni azt illetően, kitarthat-e ez a lendület a nyári hónapokig. Ferihegynek mindenesetre szüksége lenne erre, hiszen - a régió közeli repülőterein megfigyelhető boommal ellentétben - a fapados forgalom az elmúlt három évben 2,2 millió utas környékén stagnált. A repülőtér főleg a hagyományos légitársaságoknak köszönheti, hogy - ha kis mértékben is - évről évre növekedni tudott a forgalma.

Egyes légitársaságok - például a Wizz Air - szerint azért rekedt meg a diszkont-piac, mert a BA - kihasználva kétségtelenül meglévő monopolhelyzetét - túl magas leszállási díjakat szab számukra.

Nem elég vonzó Budapest?

A problémát a repülőtér vezetése is észlelte, ezért 2008. január elsejével három éves ösztönző rendszert hirdetett meg a forgalom felfuttatására. Ennek keretében jelentős kedvezményeket biztosít azon légitársaságoknak, amelyek új, más cégek által még nem repült célállomásokat vállalnak be, vagy sűrítik járataikat.

Egyéb díjcsökkentésre a BA nem hajlandó, mivel - mint azt Szollár Domokos kiemelte - az már a repülőtér hatékony működését és  fejlesztések megvalósulását veszélyeztetné. Az pedig már - teszi hozzá - nem a repülőtér felelőssége, hogy Bécs vagy Prága egyszerűen vonzóbb a turisták szemében, mint Budapest jelenkori állapotában.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!