Rekordszámú utas Ferihegyen. Diagramok a forgalom alakulásáról.
A pozsonyi székhelyű légitársaság kivonulása mindenesetre nem érhető tetten a forgalmi adatokban. Az idei első két hónapban ugyanis minden eddiginél több utast könyvelhettek el a fapadosok Ferihegyen, amiben nagy szerepe volt a SkyEurope-nál nagyobb gépeket használó Ryanairnak. Az előző évhez képest a diszkont-piacon a növekedés 9,3, az összes légitársaság tekintetében 8,6 százalékos volt.
Szollár Domokos kérdésünkre nem kívánt találgatásokba bocsátkozni azt illetően, kitarthat-e ez a lendület a nyári hónapokig. Ferihegynek mindenesetre szüksége lenne erre, hiszen - a régió közeli repülőterein megfigyelhető boommal ellentétben - a fapados forgalom az elmúlt három évben 2,2 millió utas környékén stagnált. A repülőtér főleg a hagyományos légitársaságoknak köszönheti, hogy - ha kis mértékben is - évről évre növekedni tudott a forgalma.
Egyes légitársaságok - például a Wizz Air - szerint azért rekedt meg a diszkont-piac, mert a BA - kihasználva kétségtelenül meglévő monopolhelyzetét - túl magas leszállási díjakat szab számukra.
Nem elég vonzó Budapest?
A problémát a repülőtér vezetése is észlelte, ezért 2008. január elsejével három éves ösztönző rendszert hirdetett meg a forgalom felfuttatására. Ennek keretében jelentős kedvezményeket biztosít azon légitársaságoknak, amelyek új, más cégek által még nem repült célállomásokat vállalnak be, vagy sűrítik járataikat.
Egyéb díjcsökkentésre a BA nem hajlandó, mivel - mint azt Szollár Domokos kiemelte - az már a repülőtér hatékony működését és fejlesztések megvalósulását veszélyeztetné. Az pedig már - teszi hozzá - nem a repülőtér felelőssége, hogy Bécs vagy Prága egyszerűen vonzóbb a turisták szemében, mint Budapest jelenkori állapotában.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum