3p

Egy óriásplakáton az emberek átlagosan 0,39 másodperc alatt ismerik fel a hirdetett terméket, 0,46 másodperc alatt pedig a márkát - derült ki a Magyar Közterületi Reklám Szövetség közleményéből. Az adatok ellenére a reklámozók egy része továbbra sem veszi figyelembe a hatékonysági mutatókat a kreatív anyagok elkészítésekor.

Mivel a köztéren megjelenő reklámoknak gyorsan kell üzenetüket eljuttatni a befogadóhoz, hatékonyságukat nagy mértékben befolyásolja a felismeréshez szükséges időtartam, amelyet a hirdetések vizuális megjelenése és szöveges tartalma jelentősen meghatároz. A Magyar Közterületi Reklám Szövetség szerint a szakmának érdemes lenne jobban figyelembe vennie a különféle hatékonysági tényezőket és kritériumokat, hogy a magyarországi hirdetések gyorsan célba találjanak.

Kérdőjelet formázó szemmozgás

Az egyik fontos szempont, hogy a nyugati kultúrákban az emberek a bal felső sarokból a jobb alsó sarok felé haladva, mintegy kérdőjelet formálva tekintik át a hirdetéseket és dolgozzák fel az információkat, így a márkaazonosítókat célszerű szemmagasságba, a plakát közepére tenni. Jó, ha a márkanév a többi elemtől külön helyezkedik el: a szövegbe történő beágyazása lassítja a felismerést.

Mindezekre a hollandiai Viacom Outdoor cég Maximiser nevű tesztje világított rá, amely 1992 óta vizsgálja a poszterek márkaazonosítóit (logó elhelyezkedése és mérete, márkanév, termék képe), a szöveg- és képhasználatot (a fősor és a szöveg helyzete, mérete, hossza valamint az illusztrációk és fotók alkalmazása), a színek használatát, a layoutot, a hirdetésen megjelenő alakokat, a tartalmat és egyéb változókat (pl. terméktípus).

Annál gyorsabban ismerhető fel a termék és a márka, minél gyakrabban találkozunk az ún. márkaazonosítókkal, vagyis a termék képével és a logójával, és minél meghatározóbbak ezek a plakáton. Ha ezeket az elemeket egy képen, vagy a márkanevet a szövegben helyezik el, az szintén jó hatással van a hatékonyságra.

Kevés információ, nagyobb hatékonyság

A hirdetések üzenete annál könnyebben jut el a fogyasztókhoz, minél kevesebb információ található a plakáton. A humor alkalmazása szintén kettős hatással bír: egyrészt pozitív irányban befolyásolja a hatékonyságot, ugyanakkor csínján kell vele bánni, mert elvonhatja a márkáról a figyelmet.

A hatékony hirdetés sokkal inkább a vizuális mint a szöveges elemekre építkezik. Az óriásplakáton megjelenő minden egyes szó 0,01 másodperccel növeli a felismeréshez szükséges időt. A fősor esetében már egy betű is befolyásolja a hatékonyságot. A szöveg ugyan jobban tudja a tényeket kommunikálni és megerősítheti a vizuális üzenetet, ám a túl sok szöveg kevés helyet hagy a képeknek. Általában véve elmondható, hogy minél kevesebb elem segítségével, tehát minél letisztultabb formában közöljük a mondanivalónkat, annál hatékonyabb lesz a köztéri hirdetés. "Magyarországon még mindig sok szövegközpontú óriásplakát található, pedig tényleg igaz, hogy a kevesebb néha több" - vélekedik Török Ferenc, a Magyar Közterületi Reklám Szövetség szóvivője.

Túl sok szín zsúfolttá teszi a hirdetést. A piros figyelemfelkeltő, ugyanakkor - mivel általában veszélyt jelez - nem biztos, hogy óriásplakáton használva hatékony. Ezzel szemben a kék többnyire nyugalmat ébreszt, és pozitív hatással van a felismerésre. A fekete színű szöveg fokozza, a fehér csökkenti a hatékonyságot. És végül, de nem utolsó sorban: a jól ismert márkákat hamarabb felismerjük a hirdetéseken, ezért a már bevezetett márkák esetében az óriásplakát hatékony eszköz lehet.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!