4p

Egy év alatt több mint háromszorosára emelkedhet a cég által fizetendő adó a hétfőn elfogadott törvénymódosítás értelmében. Pedig a repteret üzemeltető társaság már 2010-ben is veszteséges volt, így erősen kérdéses, miből tudja majd kigazdálkodni a több milliárd forintos tételt. Mfor.hu-háttér.

2,25 milliárdot kellene fizetni

Hétfőn fogadta el a parlament a helyi adókról szóló törvény módosítását, melynek alapján várhatóan milliárdos telekadót kell majd fizetnie a Budapest Airportnak. Az előterjesztéshez Riz Levente XVII. kerületi polgármester nyújtott be egy módosító javaslatot, melynek értelmében a jövőben a repülőterek területének meghatározott része is teleknek minősül, vagyis helyi adót kell majd fizetni utána. A módosító javaslattal a kormány képviselője nem értett egyet a költségvetési bizottság ülésén, ennek ellenére a testület megszavazta a javaslat támogatását, így kerülhetett hétfőn a parlament elé.

Az origo.hu már korábban írt arról, hogy mivel a repülőterek többsége önkormányzati tulajdonban van, ezért a most elfogadott módosítás lényegében csak a Liszt Ferenc-repülőteret üzemeltető Budapest Airportot érinti. A cég a német Hochtief-csoport tagja.

A módosító javaslat benyújtása után a Budapest Airport közleményt adott ki, melyben azt hangsúlyozta, hogy 2011-ben 675 millió forint (2,4 millió euró) telekadót fizetett, ezt a tavaly decemberben elfogadott törvénymódosítás már 1,6 milliárd forintra emelte. A most megszavazott újabb adóemeléssel a cég számításai szerint 2,25 milliárd forint (7,9 millió euró) lesz az általuk fizetendő adó, ami a tavalyi összeg 330 százaléka.

"Miközben az egész magyar légiközlekedés eddigi legsúlyosabb válságát éli és az iparághoz kapcsolódó vállalatok – köztük a Budapest Airport – a puszta túlélésükért küzdenek, a telekadó prés további szorítása súlyos károkat okoz. A nemzeti légitársaság csődje nyomán több ezer munkahely került veszélybe a légiközlekedésben, az idegenforgalomban és a szállodaiparban Magyarországon. Ebben a helyzetben gyors, átgondolt és hatékony lépésekre lenne szükség, nehogy a Malév-dominó másokat is maga alá temessen" - figyelmeztetett közleményében a BA.

Már így is veszteséges a cég

A legfrissebb elérhető cégadatok szerint a Budapest Airport árbevétele 2010-ben 162,7 millió euró volt az előző évi 155,1 millió euró után. Emellett a társaságnak volt 6,1 millió eurónyi "egyéb bevétele" is. Az üzemi tevékenység eredménye még mindig 50,7 millió eurós nyereséget mutatott 2010-ben a reptérnél, ezt azonban a pénzügyi műveletek eredménye 86,5 millió euróval rontotta.

A pénzügyi műveleteken belül a nagyobb részt a fizetendő kamatok és kamatjellegű ráfordítások tették ki, melyek 50,1 millió eurót tettek ki. Érdekesség, hogy a Budapest Airport ezt teljes egészében kapcsolt vállalkozásnak fizette ki. Ez lényegében a tulajdonos német Hochtief magyar leányvállalatától, az Airport Hungary Tanácsadó Kft-től kapott tulajdonosi kölcsön visszafizetését jelentette. Utóbbi cég egyébként már üzemi szinten is minimális, 700 ezer eurós veszteséget termelt 2010-ben, míg a mérleg szerinti eredménye 9,1 millió eurós mínuszt mutatott. A pénzügyi műveletek egyéb ráfordításai 2010-ben 38,6 millió euróra rúgtak a Budapest Airportnál az előző évi 25,8 millió euró után.

A fentiek után az üzemi nyereség és a jelentős pénzügyi veszteség eredőjeként a társaság mérleg szerinti eredménye 36,4 millió eurós veszteséget mutatott. Vagyis ebből kellene kigazdálkodniuk még további 5,5 millió eurót, ugyanis ennyivel emelkedik a telekadó összege.

A kormány tárgyalási pozícióját erősítheti

Elképzelhető, hogy a most megszavazott módosítással a kormány tárgyalási pozícióját szeretné erősíteni. Korábban ugyanis Budai Gyula elszámoltatásért felelős kormánybiztos is elismerte, hogy a 2007-ban aláírt vagyonkezelői szerződésnek van egy záradéka, melynek értelmében a Malév felszámolása esetén senior adósság és a tőkejuttatás 97 százalékát, vagyis másfél milliárd eurót és 464 milliárd forintot, összesen tehát közel 800 milliárd forintot kell visszafizetnie az államnak az üzemeltető Hochtief felé. Talán nem véletlen, hogy a két hónapja leállított nemzeti légitársaság felszámolása továbbra sem indult el, mivel ez a kötelezettség akkor terhelné az államot.

Vagyis könnyen lehet, hogy a kormány tárgyalásra készül a Hochtief képviselőivel az ominózus záradék ügyében, és az adóemeléssel próbál egy ütőkártyát a kezében tartani. A Malév csődje óta egyébként olyan sajtóhírek is megjelentek, hogy az említett záradék nem konkrétan a légitársasághoz, hanem a reptér forgalmának csökkenéséhez kapcsolódik. A Malév bedőlése után pedig a fapados légitársaságok azonnal bővítették budapesti kapacitásukat, így akár meg is úszhatja az állam, hogy fizetnie kelljen a németeknek.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!