Több mint húsz százalékkal, 25 ezerről 19 ezerre csökkent az élelmiszerboltok száma Magyarországon az elmúlt tíz évben, derül ki a Nielsen piackutató vállalat mfor.hu-hoz eljuttatott elemzéséből.
Kimúló kisboltok, szaporodó szupermarketek
A legnagyobb vesztesek egyértelműen a kisboltok (az 50 négyzetméternél kisebb üzletek), amelyeknek több mint harmada volt kénytelen lehúzni a rolót - számuk az 1999-es 17 800-ról 11 451-re mérséklődött. Érdekesség, hogy miközben 1999 és 2001 között még nagyjából tartani tudták magukat, az azt követő években tömegesen dobták be a kulcsot, és ezt a tendenciát csak 2009-ben sikerült megállítani.
A kisboltok bukása a nagy élelmiszerláncok töretlen térhódításának tudható be. A piac letarolásában elsősorban a 401-2500 négyzetméteres üzletek (főleg szupermarketek és diszkontok) vették ki részüket - ezek száma 657-ről 1071-re ugrott egy évtized alatt.
Még ennél is nagyobb fejlődést produkáltak a hipermarketek: belőlük 1999-ben még csupán 24 darab volt, tavaly viszont már 152, azaz számuk több mint hatszorosra nőtt. A köztes kategóriákba tartozó üzletek együttesen nagyjából szinten maradtak: a 201-400 négyzetméter közöttiek száma 13 százalékkal csökkent, az 51-200 négyzetméter közöttieké pedig csaknem ugyanilyen arányban nőtt.
Szinten maradt az üzletek száma tavaly
Ami az elmúlt évet illeti, tavaly 19 901 élelmiszer-üzletet regisztrált a Nielsen - ez csak 34-gyel kevesebb 2008-hoz képest, azaz a válság nem járt tömeges bezárásokkal. A kereskedelmi hálózat viszont tovább koncentrálódott, hiszen a hipermarketek száma 15-tel, a szupermarketeké és a diszkontoké pedig 64-gyel gyarapodott. A korábbi évek trendjével ellentétben a kisboltok nem fogyatkoztak tovább, sőt, 58-cal több volt belőlük év végén, mint 2008-ban.
Érdekesség, hogy míg Budapesten és a Pest megyét magában foglaló központi régióban, valamint délkeleten nőtt a boltszám, addig az ország többi részében csökkent.
A piackutató cég szerint a koncentrációt a fogyasztók igényeinek változása ösztönzi. A magyar vásárlók ugyanis boltválasztásnál a legfontosabbnak azt tartják, hogy egy üzletben vehessenek meg mindent, amire szükségük van. Utána következik, hogy a polcokon könnyen és gyorsan megtalálják a szükséges árukat; a harmadik fontos szempont pedig az, hogy a termékek megérjék az árukat.
W. B.
Menedzsment Fórum