A Malév immár a negyedik privatizációs kísérlet előtt áll, miután a légitársaság értékesítésére eddig kiírt három pályázat eredménytelen volt. A mostani tender előkészítésében az American Apprais is közreműködött, amellyel még szeptemberben kötött szerződést az ÁPV a Malév valós piaci értékének meghatározására.
Az oroszokat továbbra is érdekli
A Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó AirBridge korábban többször jelezte, feltétlenül szeretné megszerezni a Malévet, és forgalmát egyebek között azzal tudná jelentősen növelni, ha az általa vezetett orosz AiRUnion légiszövetség gépei ráhordó szerepet játszanának a Malévnél. "Több százezer utast fogunk hozni Budapestre, méghozzá olyan üzletembereket, akik továbbutaznának a magyar légitársaság európai és tengerentúli járatain, és általában árérzéketlenek" - hangsúlyozta a közelmúltban a Világgazdaságnak adott nyilatkozatában.
Az ASBK képviselője, Kovács Ferenc, a Malév korábbi vezérigazgatója pedig azt mondta, hogy szándékaik szerint ismét pályáznak, de a konzorcium összetétele változhat.
Tőkét kell emelni a Malévben
Az ajánlattevőnek a vételáron felül kötelezettséget kell vállalnia a tőkeemelésre, amit egy vagy több részletben, készpénzben, valamint készpénzben és apporttal is teljesíthet. A Malév jelenlegi jegyzett tőkéje 3,5 milliárd forint, saját tőkéje pedig az év végén 6,398 milliárd forint volt.
Milliárdos veszteség elé néz a légitársaság
Az ajánlatban a pályázónak be kell mutatnia a Malév állami garanciával fedezett hiteleinek kezelésére vonatkozó javaslatait és ajánlatot kell tennie arra is, miként és mennyi időre kívánja megtartani a nemzeti légitársaság státuszt, és mi az elképzelése a Malév nemzetközi légiszövetségi csatlakozásával kapcsolatban.
Az ÁPV Zrt. véleménye szerint a társaság eredményes működése leginkább egy tőkeerős szakmai tulajdonos megjelenésétől remélhető, amely jelentős nagyságú tőkeemeléssel és rugalmas magántulajdonosi szemlélet érvényesítésével az éles versenyben is ki tudja használni a légi iparágban rejlő lehetőségeket. Az ÁPV Zrt. korábbi közlése szerint a Malév az idén is veszteséges lesz, üzemi szintű vesztesége hasonló lesz a tavalyihoz, ami 8,967 milliárd forintra rúgott.