3p

November 3-ig kell benyújtaniuk az érdeklődőknek ajánlatukat a Malév privatizációs pályázatára és várhatóan a hét vége felé készül el a légitársaság értékelése is - mondta el Oravecz Péter az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) kommunikációs igazgatója. A vezető az ügyletről azt is közölte, több érdeklődő van, akik a tenderdokumentációt megvásárolták.

A Malév immár a negyedik privatizációs kísérlet előtt áll, miután a légitársaság értékesítésére eddig kiírt három pályázat eredménytelen volt. A mostani tender előkészítésében az American Apprais is közreműködött, amellyel még szeptemberben kötött szerződést az ÁPV a Malév valós piaci értékének meghatározására.

A legutóbbi - sikertelen - értékesítés tárgyalásos eljárását az ÁPV Zrt. a múlt év augusztusában zárta le. Akkor a 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév Rt. 99,95 százalékot kitevő részvénycsomagjára kiírt privatizációs pályázaton két pályázó maradt versenyben. A kisebbségi orosz tulajdonban lévő Air Bridge Rt. és a magyar magánszemélyeket tömörítő ASBK Vagyonkezelő Kft. közül az ÁPV Rt. a kedvezőbb ajánlatot tevő Air Bridge Rt.-vel kezdte meg az egyeztetést, de végül nyertest nem hirdettek.

Az oroszokat továbbra is érdekli

A Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó AirBridge korábban többször jelezte, feltétlenül szeretné megszerezni a Malévet, és forgalmát egyebek között azzal tudná jelentősen növelni, ha az általa vezetett orosz AiRUnion légiszövetség gépei ráhordó szerepet játszanának a Malévnél. "Több százezer utast fogunk hozni Budapestre, méghozzá olyan üzletembereket, akik továbbutaznának a magyar légitársaság európai és tengerentúli járatain, és általában árérzéketlenek" - hangsúlyozta a közelmúltban a Világgazdaságnak adott nyilatkozatában.

Az ASBK képviselője, Kovács Ferenc, a Malév korábbi vezérigazgatója pedig azt mondta, hogy szándékaik szerint ismét pályáznak, de a konzorcium összetétele változhat.

Tőkét kell emelni a Malévben

A mostani pályázat nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárás a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százalékos részvénycsomagjára, az ÁPV Zrt. az értékelés alapján a legjobb ajánlattevőket tárgyalásra/tárgyalásokra hívhatja meg. Az ajánlattételi felhívás szerint a vételár 90 százalékát készpénzben, 10 százalékát kárpótlási jegyben lehet megfizetni.

Az ajánlattevőnek a vételáron felül kötelezettséget kell vállalnia a tőkeemelésre, amit egy vagy több részletben, készpénzben, valamint készpénzben és apporttal is teljesíthet. A Malév jelenlegi jegyzett tőkéje 3,5 milliárd forint, saját tőkéje pedig az év végén 6,398 milliárd forint volt.

Milliárdos veszteség elé néz a légitársaság

Az ajánlatban a pályázónak be kell mutatnia a Malév állami garanciával fedezett hiteleinek kezelésére vonatkozó javaslatait és ajánlatot kell tennie arra is, miként és mennyi időre kívánja megtartani a nemzeti légitársaság státuszt, és mi az elképzelése a Malév nemzetközi légiszövetségi csatlakozásával kapcsolatban.

Az ÁPV Zrt. véleménye szerint a társaság eredményes működése leginkább egy tőkeerős szakmai tulajdonos megjelenésétől remélhető, amely jelentős nagyságú tőkeemeléssel és rugalmas magántulajdonosi szemlélet érvényesítésével az éles versenyben is ki tudja használni a légi iparágban rejlő lehetőségeket. Az ÁPV Zrt. korábbi közlése szerint a Malév az idén is veszteséges lesz, üzemi szintű vesztesége hasonló lesz a tavalyihoz, ami 8,967 milliárd forintra rúgott.

Menedzsment Fórum/MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!