3p

Egy szállítmányozással foglalkozó vállalat kiadásainak akár 15-20 százalékát is az üzemanyagköltség teszi ki. Ha ezen spórolni lehet, annak mindenki örül.

De nemcsak a visszajelzők, hanem maga az alkalmazott technika is változott az idők folyamán. Megjelent a teljesen elektronikus motorvezérlési rendszer, sőt, ma már a befecskendezés is elektronikusan történik. A common-rail rendszemek hívott befecskendezésnél ugyanis egyetlen gyűjtőcső (innen a rendszer neve) biztosítja az üzemanyag különböző befecskendező fúvókákban történő elosztását. Az adagolt üzemanyag mennyisége, a befecskendezés nyomásának és időpontjának vezérlése a nyomás-, hőmérséklet-, és sebességérzékelők által szállított információk feldolgozása után történik, ami után az elektronikus egység minden egyes hengerre külön-külön meghatározza a befecskendezési pontot és mennyiséget, és működteti a befecskendező fúvókák elektromágneses szelepeit. Egyre elterjedtebbek a járművek menetadatait fekete dobozként gyűjtő, s azokat ki is értékelő rendszerek is, amik segítenek tovább optimalizálni az üzemeltetést.

Legyen teszt!

Mivel a teljesen elektronikus ellenőrzés alatt álló, modem haszongépjárműveket régebbi társaikhoz képest másfajta vezetési stílussal kell gazdaságosan vezetni, célszerűnek látszott ezt a gyakorlatban is kipróbálni. Választásunk a Renault Premium 420 dCi nyergesvontatóra esett, amelybe az elsők között építettek be common-rail rendszerű erőforrást. A cél a hazai viszonyok modellezése volt, ezért olyan felszereltséggel rendeltük meg a járművet a Renault-tól, amilyet a hazai üzemeltetők is választani szoktak - így például, mivel a statisztikák szerint a hazai üzemeltetők hidraulikus lassítóféket (intarder) nem szoktak rendelni, ez az egyébként fontos extra a tesztszerelvényből is kimaradt. Mivel az adatok begyűjtése és kiértékelése a teszt során fokozott jelentőséggel bírt, a tesztszerelvényt Infomax-al is felszereltette a tesztelő csapat.

Az Infomax összegyűjti és kiértékeli a jármű, és a járműpark működésére vonatkozó információkat, így teszi lehetővé az üzemeltetés optimalizálását. A számítógépen megjelentethető adatokból különböző statisztikák, elemzések, diagrammok készíthetőek, amik természetesen ki is nyomtathatók vagy archiválhatóak. A rendszer segítséget nyújt bizonyos útvonalak megtervezésében, a karbantartás ütemezésében, de a különböző sofőrök vezetési stílusának összehasonlításában is, hiszen segítségével az is meghatározható, hogy ki hányszor és milyen intenzitással fékez, vagy hányszor pörgeti túl az erőforrást.

Azért, hogy a valós körülményeket minél jobban megközelítse a teszt, a félpótkocsin műterhelést is elhelyeztünk, így a szerelvény maximális tömege a hazánkban engedélyezett 40 tonna volt. A gazdaságos vezetésben óriási szerepe van a gyakorlatnak s az előrelátásnak, ezt biztosítandó külsős szakember ült mindegyik kolléga mellé. Wagensommer József mérnök, oktató már több vezetéstechnikai tréninget is tartott fuvarozó cégeknek, és tanácsai hasznosnak bizonyultak a próba alkalmával.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!