Tömeges hajtóműcserére kényszerülhetnek azok a légitársaságok, amelyeknek A380-as típusú óriásgépei a Rolls-Royce Trent-900-as hajtóművével vannak felszerelve, jelentette be Alan Joyce, a Qantas vezére a Rolls-Royce-szal folytatott egyeztetések után.
Szerinte világszerte mintegy negyven hajtóművet kell kicserélni - ezen belül az ausztrál légitársaság A380-asainak 14 hajtóműve érintett. (Egy gép négy hajtóművel rendelkezik - a szerk.) A Qantason kívül jelenleg a Lufthansa és a Singapore Airlines üzemeltet óriásjumbókat, így ők sem bújhatnak ki az intézkedés alól.
Felrobbant a hajtómű
Mint ismert, a Qantas egyik, Rolls-Royce Trent-900-assal hajtott A380-asa november elején hajtott végre kényszerleszállást a szingapúri repülőtéren, miután egyik hajtóműve felrobbant és szétesett a levegőben. A detonáció a szárnyban is károsodást okozott.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) múlt héten azt közölte, hogy a robbanást egy váratlan, hajtóművön belüli olajszivárgás és az annak nyomán kialakuló olajtűz okozhatta. A hatóság ezért múlt héten felszólította az érintett légitársaságokat, hogy rendszeresen ellenőrizzék az olajellátó rendszer szigetelését.
A Spiegel híradása szerint eddig egyébként hivatalosan nem volt szó arról, hogy a történtek miatt teljes egészében ki kell majd cserélni a hajtóműveket - a hiba tehát a vártnál súlyosabban érinti a Rolls Royce-t, illetve a légitársaságokat is. (Bár a számlát feltételezhetően előbbinek kell majd állnia - a szerk.)
Az Airbus eddig összesen 271 darab A380-asra kapott megrendelést, ebből 37 darabot szállított le vevőinek. Utóbbiak közül húsz működik a problémásnak bizonyult Rolls-Royce hajtóművel.
Három éve szállít utasokat
Az A380-as a világ legnagyobb és legkorszerűbbnek mondott utasszállító repülőgépe, amely hatalmas médiafelhajtás közepette állt forgalomba 2007 októberében.
Az eredetileg listaáron egyenként 319,2 millió dollárba kerülő óriásgép kifejlesztése a 2000-ben tervezettnél négy milliárd dollárral többe, összesen 14 milliárd dollárba került, debütálása pedig - technikai problémák miatt - másfél-két évet csúszott.
A gép paraméterei "félelmetesek": a monstrum 73 méteres hosszával, 25 méteres magasságával és 78,9 méteres fesztávolságával gyakorlatilag egy egész focipályát képes lenne lefedni. A kétszintes repülő csaknem ötven méter hosszú utaskabinjában minden eddiginél több, akár 853 utas is elfér, legalábbis ha az adott légitársaság csak turista osztállyal rendelkező gépet rendel.
W. B.
mfor.hu