Végéhez közeledik a küzdelem a csődvédelemből alig másfél hete kilépett General Motors (GM) leányvállalatáért, az Opelért. Az orosz Kommersant című napilap szerint a kanadai-osztrák Magna, az orosz Sberbank és GAZ alkotta konzorcium még ma benyújtja végleges ajánlatát – az idő annál is inkább sürget, mivel a GM pénteken hétfőt nevezte meg a pályázatok beadási határidejének.
A know how-ra fáj a foguk
A Kommersant úgy tudja, hogy a konzorcium csak igen kemény feltételekkel lenne hajlandó megvenni az Opelt. Így például ragaszkodik ahhoz, hogy a céghez kapcsolódó know-how használatának jogát is megszerezze. Ezen belül például szeretnék elérni, hogy saját modelljeik kifejlesztésénél néhány, az Opelnél alkalmazott technikai megoldást is lemásoljanak.
Elemzők szerint amennyiben a GM elfogadná ezeket a feltételeket, az mindenképp precedens értékű lenne. Eddig ugyanis még nem fordult elő, hogy egy nyugati konszern teljes egészében eladta volna a know how-ra vonatkozó használati jogokat egy orosz félnek, véli Michail Pak, az IFK Metropol elemzője.
Ami a tulajdonviszonyokat illeti, a tervek szerint a Sberbank és a GAZ az Opel 35 százalékát kapná meg, a GM-nek ugyanekkora rész maradna meg, a Magnának viszont csak 20 százalékos részesedés jutna.
Egyelőre azonban korántsem biztos, hogy az Opelért állítólag mintegy 500 millió eurót ajánló osztrák-kanadai-orosz befektetők lesznek a befutók. Sajtóhírek szerint ugyanis a pekingi BAIC autógyártó jobb, 660 millió eurós ajánlattal rukkolt elő. Ráadásul míg a BAIC győzelme esetén "mindössze" 7500 állás megszüntetésére lenne szükség, addig versenytársuk állítólag 10 ezer állást törölne. Érdekesség, hogy a kínaiak szintén elsősorban a technológia megszerzése érdekében mozgatnak meg minden követ az üzletért.
Nem bíznak a "belgákban"
Az is lehetséges azonban, hogy végül egy "nevető harmadik", a belga RHJ International (RHJI) pénzügyi befektető kerül majd ki győztesen az üzletből. Az RHJI az amerikai Riplewood pénzügyi cég belgiumi leányvállalata, és szoros kapcsolatban áll a General Motors-szal. Az MTI szerint mindez Németországban olyan aggodalmaknak adott tápot, amelyek szerint az RHJI "befutása" esetén a fő tulajdonos az amerikai cég maradna, miközben az Opel válságát valójában az anyavállalat pénzügyi válsága okozta.
"Az RHJI olyan pénzügyi befektető, amely az Opelt a lehető leggyorsabban ismét a General Motorsnak akarja eladni, és az amerikai anyavállalat érdekeit szem előtt tartva cselekszik" - vélekedett az alkalmazottakhoz intézett felhívásában Klaus Franz, az üzemi tanács vezetője.
Két héten belül dönthetnek
Nem véletlen, hogy Németországban továbbra is az osztrák-kanadai-orosz befektetők iránt a legnagyobb a bizalom – az üzemi tanács főnökén kívül mellettük foglaltak állást az Opel-üzemeknek helyet adó négy tartomány vezetői is. A rüsselsheimi gyárnak otthont adó Hessen tartomány miniszterelnöke, Roland Koch például azt közölte: a tartomány visszavonhatja azt a csaknem 500 millió eurós összeget, amelyet a kormányzat 1,5 milliárd euró garanciavállalási alapjához ígért, ha a megbízást nem a Magna kapja meg.
Karl-Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszter múlt szerdán mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy a verseny még nyitott. A GM Europe összehasonlítja az ajánlatokat és hamarosan végleges döntést hoz – ideális esetben már két héten belül aláírhatják az eladásról szóló szerződést a győztessel.
Menedzsment Fórum