4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ma nyújtja be végső ajánlatát az Opelra a kanadai-osztrák Magna és az orosz Sberbank és GAZ alkotta konzorcium, értesült a Kommersant. A General Motors leányvállalatáért emellett versenyben van még a kínai BAIC autógyártó és a belga RHJ International pénzügyi befektető. Sajtóhírek szerint az oroszok elsősorban az Opel mögött álló szellemi tudást szeretnék megszerezni – ha ez teljes egészében sikerül nekik, az precedens értékű lehet az európai cégek történetében.

(Mfor-montázs)

Végéhez közeledik a küzdelem a csődvédelemből alig másfél hete kilépett General Motors (GM) leányvállalatáért, az Opelért. Az orosz Kommersant című napilap szerint a kanadai-osztrák Magna, az orosz Sberbank és GAZ alkotta konzorcium még ma benyújtja végleges ajánlatát – az idő annál is inkább sürget, mivel a GM pénteken hétfőt nevezte meg a pályázatok beadási határidejének.       

A know how-ra fáj a foguk


A Kommersant úgy tudja, hogy a konzorcium csak igen kemény feltételekkel lenne hajlandó megvenni az Opelt. Így például ragaszkodik ahhoz, hogy a céghez kapcsolódó know-how használatának jogát is megszerezze. Ezen belül például szeretnék elérni, hogy saját modelljeik kifejlesztésénél néhány, az Opelnél alkalmazott technikai megoldást is lemásoljanak.

Elemzők szerint amennyiben a GM elfogadná ezeket a feltételeket, az mindenképp precedens értékű lenne. Eddig ugyanis még nem fordult elő, hogy egy nyugati konszern teljes egészében eladta volna a know how-ra vonatkozó használati jogokat egy orosz félnek, véli Michail Pak, az IFK Metropol elemzője.

Ami a tulajdonviszonyokat illeti, a tervek szerint a Sberbank és a GAZ az Opel 35 százalékát kapná meg, a GM-nek ugyanekkora rész maradna meg, a Magnának viszont csak 20 százalékos részesedés jutna.

Egyelőre azonban korántsem biztos, hogy az Opelért állítólag mintegy 500 millió eurót ajánló osztrák-kanadai-orosz befektetők lesznek a befutók. Sajtóhírek szerint ugyanis a pekingi BAIC autógyártó jobb, 660 millió eurós ajánlattal rukkolt elő. Ráadásul míg a BAIC győzelme esetén "mindössze" 7500 állás megszüntetésére lenne szükség, addig versenytársuk állítólag 10 ezer állást törölne. Érdekesség, hogy a kínaiak szintén elsősorban a technológia megszerzése érdekében mozgatnak meg minden követ az üzletért.

Nem bíznak a "belgákban"

Az is lehetséges azonban, hogy végül egy "nevető harmadik", a belga RHJ International (RHJI) pénzügyi befektető kerül majd ki győztesen az üzletből. Az RHJI az amerikai Riplewood pénzügyi cég belgiumi leányvállalata, és szoros kapcsolatban áll a General Motors-szal. Az MTI szerint mindez Németországban olyan aggodalmaknak adott tápot, amelyek szerint az RHJI "befutása" esetén a fő tulajdonos az amerikai cég maradna, miközben az Opel válságát valójában az anyavállalat pénzügyi válsága okozta.

"Az RHJI olyan pénzügyi befektető, amely az Opelt a lehető leggyorsabban ismét a General Motorsnak akarja eladni, és az amerikai anyavállalat érdekeit szem előtt tartva cselekszik" - vélekedett az alkalmazottakhoz intézett felhívásában Klaus Franz, az üzemi tanács vezetője.

Két héten belül dönthetnek

Nem véletlen, hogy Németországban továbbra is az osztrák-kanadai-orosz befektetők iránt a legnagyobb a bizalom – az üzemi tanács főnökén kívül mellettük foglaltak állást az Opel-üzemeknek helyet adó négy tartomány vezetői is. A rüsselsheimi gyárnak otthont adó Hessen tartomány miniszterelnöke, Roland Koch például azt közölte: a tartomány visszavonhatja azt a csaknem 500 millió eurós összeget, amelyet a kormányzat 1,5 milliárd euró garanciavállalási alapjához ígért, ha a megbízást nem a Magna kapja meg.

Karl-Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszter múlt szerdán mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy a verseny még nyitott. A GM Europe összehasonlítja az ajánlatokat és hamarosan végleges döntést hoz – ideális esetben már két héten belül aláírhatják az eladásról szóló szerződést a győztessel.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!