3p

Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának hét százalékos növekedését regisztrálta a Nielsen piackutató vállalat értékben, 2008-ban, az előző évhez képest. A termékcsoportok trendjei eléggé vegyes képet mutatnak.

Egyes élelmiszerek, például a praliné, csokoládé, gyümölcsjoghurt bolti eladása értékben is, mennyiségben is emelkedett. Néhány kategória piaci pozíciója mindkét szempontból romlott valamelyest, vagy értékben stagnált és mennyiségben csökkent, mint az ásványvízé és a tejdesszerté. A többség értékben kisebb-nagyobb növekedést ért el, és mennyiséget tekintve különböző mértékben csökkent vagy változatlan maradt. Ilyen többek közt a sós rágcsálnivaló, margarin és cukorka.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória együttes kiskereskedelmi forgalma 2007 december-2008 novemberben közel 1300 milliárd forint. Ennek több mint fele jut a legnagyobb forgalmú tíz kategóriára: húskészítmény, sör, sajt, szénsavas üdítőital, kávé, gyümölcslé, ásványvíz, étolaj, szeletes csokoládé és tejföl.

Az összes élelmiszer közül értéket tekintve jóval átlag felett emelkedett többek között a legnagyobb forgalmú tíz kategória közé tartozó étolaj (43 százalék), a többi termékcsoport közül az energia- és sportital (39), őrölt fűszerpaprika (28), vaj (24), rizs (20) és tészta (19) bolti forgalma.

A kategóriák listáját vezető húskészítmény bolti forgalma értékben enyhén emelkedett, és megközelítette a 200 milliárd forintot. Az utána következő, mintegy 110 milliárd forgalmú sörnél a mutató plusz 5, sajtnál plusz 10, kávénál plusz 7 százalékot jelez.

Mennyiséget tekintve, az összes élelmiszer közül kiemelkedő mértékben emelkedett például az energia- és sportital (46 százalék), valamint a vaj (10), továbbá a praliné (9) bolti eladása, 2007 december-2008 novemberben, az előző évhez képest.

Ugyanakkor a legnagyobb forgalmú húsz élelmiszer kategória felénél a mennyiségi eladások csökkenését regisztrálta a Nielsen tavaly, az előző évhez képest. A legnagyobb ütemet jégkrémnél és étolajnál állapították meg, mínusz 17, illetve mínusz 12 százalékkal. Figyelemre méltó, hogy egy liter étolaj fogyasztói átlagára egyik évről a másikra 28 százalékkal emelkedett: a tavalyelőtt október-novemberi 338 forintról 431-re, a múlt évi hasonló periódusban.

A legnagyobb forgalmú kategóriák közül mennyiségben stagnált a húskészítmény, tejföl és tészta kiskereskedelmi eladása. Emelkedett ugyanakkor a praliné (9 százalékkal), szeletes csokoládé és gyümölcsjoghurt (5-5) mutatója.

A vásárlási szokások átrendeződése folytatódott a múlt évben. Az élelmiszerek kiskereskedelmében szembetűnik, hogy a hipermarket, diszkont és szupermarket piaci részesedése 1-1 százalékponttal emelkedett 2007 december-2008 novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Így értékben a hipermarketre 31, diszkontra 19, szupermarketre pedig 11 százalék jutott az élelmiszerek bolti eladásából.

Háztartási vegyiárunál a drogériák pozíciója erősödött. Értékben mért piaci részesedésük 24-ről 26 százalékra emelkedett, egyik évről a másikra, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!