Egyszerűsödött a cégalapítás
Jelentősen egyszerűbb és olcsóbb is lett vállalkozást indítani és működtetni Magyarországon az elmúlt években. Erről tanúskodik a Világbank jelentése, amely szerint hazánk egy év alatt kilenc helyet javítva az 50-ről a 41. helyre került az üzleti környezet minőségét jelző, 181 országot tartalmazó rangsorban. Ez az eredmény azt jelzi, hogy sikeresek az adminisztrációs terhek csökkentésére hozott kormányzati intézkedések, az erre vonatkozó program jó úton halad.
A kormány deregulációs programja nyomán az elmúlt években jelentősen egyszerűsödtek hazánkban a vállalkozások indításával és működtetésével kapcsolatos szabályok, és csökkentek ezek adminisztrációs költségei. Ennek ellenére a magyar cégek ilyen jellegű kiadásai még ma is mintegy kétszer akkorák, mint ahogy az az Unióban általánosan jellemző.
Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter idén júniusban egy vállalkozói fórumon ezzel kapcsolatban elmondta: "Nem egy túlzott állami bürokráciát, hanem saját magát és munkavállalóit kell eltartania a vállalkozásoknak." - majd hozzátette - "Adminisztrációra évi 750 milliárd forinttal költenek többet a hazai vállalkozások, mint európai társaik. Az a célunk, hogy ezt a terhet minél hamarabb levegyük a vállalkozások hátáról". A kormány ennek megfelelően folytatja tovább az adminisztrációs és adóterheket csökkentő deregulációs programját.
Nos a tervek egy része az elmúlt időszakban kézzelfoghatóvá vált, így például az idén nyáron életbe lépett elektronikus cégbejegyzéssel, vagy a társas vállalkozókhoz hasonlóan az egyéni vállalkozások esetén várhatóan jövőre bevezetésre kerülő úgynevezett egyablakos ügyintézési rendszerrel időt és pénzt takaríthatnak meg a gazdasági szereplők, ám – az eddig napvilágot látott adótörvény-tervezet szerint az adórendszer radikális egyszerűsítésére továbbra is várni kell.
A hivatalok egymással is kommunikálnak majd
Ugyan az elmúlt időszakban több kormánytag is arról beszélt, hogy az adórendszer egyszerűsítése várható, ám erre vonatkozóan viszonylag kevés konkrétum található a törvénytervezetben. Nagy segítséget jelenthet, hogy a tervezet több olyan intézkedést tartalmaz, ahol a mai túlbürokratizált rendszert tehermentesítik valamelyest, mégpedig többször úgy, hogy amit ma a céges vagy magánszemély adózónak kell megtennie, azt a hatóságok a jövőben egymás között elintézik.
Szintén pozitív hír a vállalkozások számára, hogy néhány esetben kevesebbet kell majd postára járniuk, és levelezniük a hatóságokkal, mivel az elektronikus eljárások körét bővítik. Ez utóbbi a tervek szerint érinti a jövedéki eljárásokat, a regisztrációs adó megállapítására irányuló kérelmet, az elektronikus adónaptár megteremtését, a jövedelem- és illetőségigazolásokat.
Pozitív lista is készülhet az adózókról
A tervek szerint létrejönne egy pozitív adózói lista is. Azok a cégek, amelyek ezen szerepelnek, mentesülnének bizonyos esetekben az adóhatóság által kiadásra kerülő adóigazolások beszerzésétől.
Az iparűzési adót jelenleg az önkormányzati adóhatóság megállapítása alapján kell fizetni. Egyszerűsítést jelenthet, hogy a jövőben önadózással valósulna meg a kötelezettség teljesítése, ugyanúgy, ahogyan például a társasági adó esetében jelenleg is történik.
Azt ugyanakkor nem fogják kitörő lelkesedéssel fogadni a cégek, hogy az adóhatósági adóbevallás könnyítésének jelszavával magánszemélyek feladatát hárítja majd rájuk. Amennyiben az adótörvényeket a tervezett formában fogadják el, a jogszabály ismét kötelezővé tenné számukra, hogy ha dolgozójuk úgy kívánja, a munkaadójuk készítse el helyettük adóbevallásukat. Most ezt a kérést a munkahely megtagadhatja, és ekkor vagy az APEH nyújt segítséget, vagy pedig magunknak a magánszemély adóalanyoknak kell kitöltenünk a nyomtatványokat.