2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tíz évvel ezelőtt megkezdett vasúti reform befejezését követően a Deutsche Bahn (DB) részvényeinek tőzsdei bevezetését tekinti legfontosabb feladatának.

Az egyre sorvadó szövetségi források miatt fokozódik a magántőke bevonásának a jelentősége - véli Hartmut Mehdorn, az igazgatótanács elnöke. A reformokat követően és a befektetői tőke bevonásával a vasút számára megnyílik a lehetőség egy nemzetközi piacon is jelentős szerepet betöltő személy- és áruforgalmi logisztikai vállalkozás létrehozására.
Az eladósodással finanszírozott terjeszkedés és fejlesztés az elnök szerint szóba sem jöhet. Jelenleg 25 milliárd euró körül van a DB adósság állománya, amit 2005-ig teljes egészében törleszteni kíván.

Az 1994-ben kezdett átszervezést eredményesnek minősítette Hartmut Mehdorn. A Bundesbahn és a Reichsbahn részvénytársasággá történt összevonása megteremtette a politikától való függetlenedés feltételeit, és összességében 40 milliárd eurós kiadástól óvta meg a kormányt.
A DB ezalatt az idő alatt 160 ezres létszámleépítést hajtott végre szociálisan rendezett formában, ami hatékonyságának jelentős növekedésével járt együtt.

Az átszervezést azonban nem sikerült minden fronton eredményesen lezárni. A pályahálózat fejlesztése például a kívánatosnál vontatottabban haladt előre. "Terveinket nem 2010-ben vagy 2020-ban, hanem 2050-ben, esetleg csak 2080-ban leszünk képesek elérni" - jelentette ki Mehdorn.
A pontosság tekintetében is sok tennivalót lát még az elnök, csakúgy mint a teherforgalomban, amelyik az elmúlt évben piacot veszített a közúti forgalom javára.

A DB elnöke éles kritikával illette a kormányzat energia-politikáját - számolt be az MTI. Mialatt a repülőgépek üzemanyagát nem terheli adó, a vasútnak egyre magasabb elektromos energia árakat kell fizetnie. A szövetségi kormány a vasút privatizálásáról és annak mikéntjéről legkorábban 2005-ben hoz döntést.
A Deutsche Bahn 2005-ben egymilliárd eurót meghaladó nyereséget kíván elérni. Az előzetes adatok szerint a 2003-as év végső mérlege 200 millió euró körüli veszteség lesz.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!