Az egyre sorvadó szövetségi források miatt fokozódik a magántőke bevonásának a jelentősége - véli Hartmut Mehdorn, az igazgatótanács elnöke. A reformokat követően és a befektetői tőke bevonásával a vasút számára megnyílik a lehetőség egy nemzetközi piacon is jelentős szerepet betöltő személy- és áruforgalmi logisztikai vállalkozás létrehozására.
Az eladósodással finanszírozott terjeszkedés és fejlesztés az elnök szerint szóba sem jöhet. Jelenleg 25 milliárd euró körül van a DB adósság állománya, amit 2005-ig teljes egészében törleszteni kíván.
Az 1994-ben kezdett átszervezést eredményesnek minősítette Hartmut Mehdorn. A Bundesbahn és a Reichsbahn részvénytársasággá történt összevonása megteremtette a politikától való függetlenedés feltételeit, és összességében 40 milliárd eurós kiadástól óvta meg a kormányt.
A DB ezalatt az idő alatt 160 ezres létszámleépítést hajtott végre szociálisan rendezett formában, ami hatékonyságának jelentős növekedésével járt együtt.
Az átszervezést azonban nem sikerült minden fronton eredményesen lezárni. A pályahálózat fejlesztése például a kívánatosnál vontatottabban haladt előre. "Terveinket nem 2010-ben vagy 2020-ban, hanem 2050-ben, esetleg csak 2080-ban leszünk képesek elérni" - jelentette ki Mehdorn.
A pontosság tekintetében is sok tennivalót lát még az elnök, csakúgy mint a teherforgalomban, amelyik az elmúlt évben piacot veszített a közúti forgalom javára.
A DB elnöke éles kritikával illette a kormányzat energia-politikáját - számolt be az MTI. Mialatt a repülőgépek üzemanyagát nem terheli adó, a vasútnak egyre magasabb elektromos energia árakat kell fizetnie. A szövetségi kormány a vasút privatizálásáról és annak mikéntjéről legkorábban 2005-ben hoz döntést.
A Deutsche Bahn 2005-ben egymilliárd eurót meghaladó nyereséget kíván elérni. Az előzetes adatok szerint a 2003-as év végső mérlege 200 millió euró körüli veszteség lesz.
Tőzsdére mehet a német vasút
A tíz évvel ezelőtt megkezdett vasúti reform befejezését követően a Deutsche Bahn (DB) részvényeinek tőzsdei bevezetését tekinti legfontosabb feladatának.