Az Il Sole 24 Ore című milánói lap keddi számában az Alitalia meg nem nevezett illetékesei úgy becsülték, hogy a 22 ezer embert foglalkoztató társaság napi vesztesége 1 millió euró. Szakértők szerint, ha nem sikerül alapvető átalakításokat végrehajtani, az Alitalia a Sabena és a Swissair sorsára jut, vagyis csődbe megy, és felszámolják.
A következő napokban az Alitalia kérvényezi az olasz kormánynál az úgynevezett "Cassa Integrazione" bevezetését 1548 dolgozó számára, amely átvállalja a bérek kifizetését azok 80 százalékáig terjedő mértékben. A "kiegészítő pénztár" intézményét már 1968-ban bevezették: ez olyan különleges pénzalapot, amelyet az állam és a vállalatok közösen finanszíroznak, és amelyet a társadalombiztosítási intézet (INPS) kezel. Amikor egy cég mélyreható szerkezeti átalakításokat akar végrehajtani, átmenetileg "kiegészítő pénztárba" helyezheti dolgozóinak egy részét huszonnégy hónapos időtartamra, amely szükség esetén a negyvennyolcadik hónapig meghosszabbítható. Ez idő alatt az otthon maradó dolgozó a fizetésének a nyolcvan százalékát kapja.
A költségek nagy részét ez esetben az olasz állam viselné, mivel az Alitalia a kormánytól a válsághelyzet elismerését kérte. Ugyanakkor a szakszervezetek remélik, hogy a szanálás nem vezet tömeges elbocsátásokhoz: arra számítanak, hogy az Alitalia a megmentése terve, amelyen a kormány dolgozik, nem tartalmaz létszámcsökkentést. Úgy vélik, hogy a légitársaság privatizálásának sem lenne értelme ebben a helyzetben.
Az Alitalia jelenlegi vezérigazgatója, Marco Zanichelli - aki tíz napja irányítja a céget a lemondott ügyvezető igazgató helyett - a szakszervezeteket a vezetéssel való együttműködésre szeretné rábírni, a légitársaság megmentése érdekében. Zanichelli még e héten tárgyal a szakszervezetekkel. Egy korábbi bejelentés szerint a súlyos pénzzavarban lévő Alitaliánál 4000 munkahely került veszélybe. A tavaly októberben elhatározott, három évre szóló szanálási terv szerint 1500 munkahelyet szüntetnek meg, és további 1226 embert átképzés után más munkakörben akarnak foglalkoztatni.
A csomagterv 1,2 milliárd eurós beruházást is előirányoz, elsősorban a légiflotta korszerűsítésére, hogy elősegítse az Alitalia privatizációját, illetve együttműködését más légitársaságokkal, újabban a német Lufthansával. A tavalyi évre 409 millió euró veszteséget vár az Alitalia. Ez elsősorban annak tulajdonítható, hogy az alkalmazottak többszöri sztrájkja miatt késlekedtek a tavaly októberben elhatározott szanálási program bevezetésével. (MTI)
Kapcsolódó anyagok
4000 ember repülhet az Alitaliatól
Kirúghatják az Alitalia vezetését
Elbocsátások és átszervezés az Alitalianál
Tragikus helyzetben az Alitalia
A korábban valószínűsítettnél is gyengébb az olasz Alitalia pénzügyi helyzete: az idei év első négy hónapjában 140 millió eurós veszteségre számít a légitársaság.