A király
A jelenlegi „király” a Toyota, ami az elmúlt években a legkülönfélébb természeti csapásokkal küzdött meg (japán katasztrófák, thaiföldi áradás). A természet mellett visszahívások tömkelege, és a japán-kínai konfliktus is visszavetette az értékesítések volumenét. Mindezek ellenére 9,75 millió járművet szállított a japán gyár (az elemzők 9,91 milliót vártak), a vállalat 2012-re szóló terveiben pedig 10 milliós számot jelölt meg.
A vállalat tehát hihetetlen tartást mutatott, és a világ tetejére ült. Azonban 2013-ban a cég nem fog újabb gyárat építeni, sőt a következő 3 évben sem. Ez azért érdekes, mert szinte minden évben épített egy új üzemet. Tehát a Toyota konszolidációs folyamatokat tervez és hajt végre, hogy versenyképesebb maradjon.
Az elemzők a Toyota 2013-as számait tekintve leginkább a japán-kínai sziget okozta kínai bojkott miatt aggódnak. Mivel Kína a világ második legnagyobb autópiaca, igen érzékenyen érintheti a Toyotát, ha kiszorul, vagy legalábbis nem lesz közkedvelt márka az országban. Ennek ellenére valószínűleg a japán gyár marad a világelső 2013-ban is.
A volt király
A Toyota első, 2008-as uralkodása előtt és után egészen 2012-ig a General Motors volt a legnagyobb eladási számokkal büszkélkedő autógyártó. Bár tavaly az erősen leszűkült európai autópiac miatt az értékesítési volumene jelentősen visszaesett a GM-nek, a globális eredményeket tekintve a profitot és az eladott mennyiséget sikerült növelnie.
A GM 2012-es eladásai 9,29 millióra növekedtek a 2011-es 9 millióról, míg 2010-ben még csak 8,4 millió járművet értékesített a cég. Az eladási volumen továbbra is növekszik, mindannak ellenére, hogy eladták végül a SAAB leányvállatot, és megszabadult a Pontiac-Saturn-Hummer hármastól is – igazi koloncok voltak az anyacég nyakán.
A GM a többi autógyártóhoz hasonlóan igyekszik meglovagolni a Kína nyújtotta „határtalan” lehetőségeket, ugyanis az ázsiai országban már egy létező gyára mellé ez év elejétől újabbat kezdett építeni, aminek a segítségével 2015-re évi kétmillió járművet értékesítene a távol-keleti országban. A GM közelebb kerülhet a Toyotához a 2013-as eladásokat tekintve, de a Volkswagen nagy eséllyel megelőzi.
A leendő király?
Igazi titánként kapaszkodott fel a Volkswagen az olümposzi magasságokba, hogy csatlakozzon a két előző istenséghez. Az égbe vezető utat pedig a VW-csoporthoz tartozó almárkák 2012-es eladási rekordjai kövezik ki. A Volkswagen márka 13 százalékkal, az Audi 12 százalékkal, a Skoda 6,8 százalékkal növelte értékesítési számát és ezzel mindhárom márka eladási-csúcsot ért el. 2012-ben a Volkswagen-csoport összesen 9,3 millió járművet értékesített. A német mammutcég jó eredményeit természetesen nem a süllyedő európai autópiac, hanem a növekvő kínai, orosz, és tengerentúli eladások hozták.
A VW-t sokban segítette a GM beérésben az agresszív felvásárlási politikája is. Az elmúlt években teljesen bekebelezte a Porschét, felvásárolta a MAN-t, és az olasz Ducati motorkerékpár-gyártót is. Sőt, korábban azt tervezte a német autógyártó, hogy megvásárolja a Ferrarit, de ebbe a jelenlegi tulajdonos, a Fiat nem ment bele. Jelenleg talán a VW-csoportnak van a legerősebb márkaportfóliója a három trónesélyes közül.
A Volkswagen-csoport 2018-ig 10 százalékkal tervezi bővíteni alkalmazottainak létszámát 600 ezerre, így a vállalat gyártókapacitása éves szinten 10 millió autó lesz. A cég nem titkolt célja, hogy 2018-ig ezzel a világ legnagyobb autógyártója legyen. 2013-ban a VW Indiába, Észak-Amerikába és Oroszországba is gyárat tervez. A vállalat növekszik, és talán hamarabb eléri a célját, mint tervezi.
Úgy tűnik, a Toyota alatt a trón ingatag, és a két trónkövetelő, valamint az ázsiai szigetkonfliktus elég erős lehet ahhoz, hogy össze is dőljön.
Barnác Tamás
mfor.hu