4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A világ autóiparát 3 márka, egyben 3 földrész uralja. Az eladási volument tekintve ez a három az amerikai General Motors, a német Volkswagen-csoport és a japán Toyota. A 2012-es adatok szerint a korona Japánban van, de csak hajszállal marad el tőle holtversenyben a GM, és az irdatlan tempót diktáló Volkswagen.

A király

A jelenlegi „király” a Toyota, ami az elmúlt években a legkülönfélébb természeti csapásokkal küzdött meg (japán katasztrófák, thaiföldi áradás). A természet mellett visszahívások tömkelege, és a japán-kínai konfliktus is visszavetette az értékesítések volumenét. Mindezek ellenére 9,75 millió járművet szállított a japán gyár (az elemzők 9,91 milliót vártak), a vállalat 2012-re szóló terveiben pedig 10 milliós számot jelölt meg.

A vállalat tehát hihetetlen tartást mutatott, és a világ tetejére ült. Azonban 2013-ban a cég nem fog újabb gyárat építeni, sőt a következő 3 évben sem. Ez azért érdekes, mert szinte minden évben épített egy új üzemet. Tehát a Toyota konszolidációs folyamatokat tervez és hajt végre, hogy versenyképesebb maradjon.

Az elemzők a Toyota 2013-as számait tekintve leginkább a japán-kínai sziget okozta kínai bojkott miatt aggódnak. Mivel Kína a világ második legnagyobb autópiaca, igen érzékenyen érintheti a Toyotát, ha kiszorul, vagy legalábbis nem lesz közkedvelt márka az országban. Ennek ellenére valószínűleg a japán gyár marad a világelső 2013-ban is.

A volt király

A Toyota első, 2008-as uralkodása előtt és után egészen 2012-ig a General Motors volt a legnagyobb eladási számokkal büszkélkedő autógyártó. Bár tavaly az erősen leszűkült európai autópiac miatt az értékesítési volumene jelentősen visszaesett a GM-nek, a globális eredményeket tekintve a profitot és az eladott mennyiséget sikerült növelnie.

A GM 2012-es eladásai 9,29 millióra növekedtek a 2011-es 9 millióról, míg 2010-ben még csak 8,4 millió járművet értékesített a cég. Az eladási volumen továbbra is növekszik, mindannak ellenére, hogy eladták végül a SAAB leányvállatot, és megszabadult a Pontiac-Saturn-Hummer hármastól is – igazi koloncok voltak az anyacég nyakán.

A GM a többi autógyártóhoz hasonlóan igyekszik meglovagolni a Kína nyújtotta „határtalan” lehetőségeket, ugyanis az ázsiai országban már egy létező gyára mellé ez év elejétől újabbat kezdett építeni, aminek a segítségével 2015-re évi kétmillió járművet értékesítene a távol-keleti országban. A GM közelebb kerülhet a Toyotához a 2013-as eladásokat tekintve, de a Volkswagen nagy eséllyel megelőzi.

A leendő király?

Igazi titánként kapaszkodott fel a Volkswagen az olümposzi magasságokba, hogy csatlakozzon a két előző istenséghez. Az égbe vezető utat pedig a VW-csoporthoz tartozó almárkák 2012-es eladási rekordjai kövezik ki. A Volkswagen márka 13 százalékkal, az Audi 12 százalékkal, a Skoda 6,8 százalékkal növelte értékesítési számát és ezzel mindhárom márka eladási-csúcsot ért el. 2012-ben a Volkswagen-csoport összesen 9,3 millió járművet értékesített. A német mammutcég jó eredményeit természetesen nem a süllyedő európai autópiac, hanem a növekvő kínai, orosz, és tengerentúli eladások hozták.

A VW-t sokban segítette a GM beérésben az agresszív felvásárlási politikája is. Az elmúlt években teljesen bekebelezte a Porschét, felvásárolta a MAN-t, és az olasz Ducati motorkerékpár-gyártót is. Sőt, korábban azt tervezte a német autógyártó, hogy megvásárolja a Ferrarit, de ebbe a jelenlegi tulajdonos, a Fiat nem ment bele. Jelenleg talán a VW-csoportnak van a legerősebb márkaportfóliója a három trónesélyes közül.

A Volkswagen-csoport 2018-ig 10 százalékkal tervezi bővíteni alkalmazottainak létszámát 600 ezerre, így a vállalat gyártókapacitása éves szinten 10 millió autó lesz. A cég nem titkolt célja, hogy 2018-ig ezzel a világ legnagyobb autógyártója legyen. 2013-ban a VW Indiába, Észak-Amerikába és Oroszországba is gyárat tervez. A vállalat növekszik, és talán hamarabb eléri a célját, mint tervezi.

Úgy tűnik, a Toyota alatt a trón ingatag, és a két trónkövetelő, valamint az ázsiai szigetkonfliktus elég erős lehet ahhoz, hogy össze is dőljön.

Barnác Tamás
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!