3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Míg a BKV-nál múlt héten végül elmaradt az iskolakezdésre tervezett sztrájk, a Budapest Airportnál nem született egyezség a béremelés kérdésében, így a munkabeszüntetés veszélye továbbra is fennáll. Az elmúlt időszakban a világ több nagyvárosa szenvedett a közlekedési káoszt okozó akciók miatt. Az mfor.hu néhány érdekes és tanulságos esetet gyűjtött csokorba.

13 évig húzták a sztrájkot

A munkabeszüntetéssel élők azonban nem mindig érik el a kívánt hatást. Például a BKV legutóbbi próbálkozása, hogy beugró dolgozókkal váltsa ki a sztrájkoló munkaerő egy részét, nem újkeletű. 2005-ben az USA negyedik legnagyobb légitársasága, a Northwest éppen így törte le a szakszervezet ellenállását. Miután a vállalat 4400 dolgozója az alacsony bérek miatt sztrájkba kezdett, a menedzsment egyszerűen külsősökkel helyettesítette a kiesett munkaerőt.

A cég végül jól járt: sikerült 1200 új szerelőt alkalmaznia a munkabeszüntetés alatt. Ráadásul olyan szerződést kötött velük, amely nem kötelezte a céget annyi juttatásra, mint amennyit a szakszervezeti tagoknak kellett volna fizetnie. Így a vállalat évente legalább kétszázmillió dollárt spórolt meg, s a történtek hatására a részvények 4,7 százalékkal emelkedtek.

A Northwest egyébként alaposan felkészült az akcióra: 18 hónapnyi előkészület állt a terv megvalósítása mögött. A stratégia kidolgozásához rengeteg szakember, elemző, más szakszervezetek, sőt a szövetségi kormány és a Fehér Ház közreműködését is igénybe vették.

Kínában verés jár a sztrájkért

A sztrájk azonban korántsem veszélytelen. Kínában például a rend őrei alaposan helybenhagyták a demonstráló buszsofőrőket, akik az állami tulajdonban lévő vállalat privatizálása ellen protestáltak.

A dolgozók már korábban is embertelen körülmények között dolgoztak: a rendkívül alacsony bérezés ellenére, napi 15 órát kellett vezetniük. A munkahelyen emellett nem volt ritka a terror és a megfélemlítés, hogy kordában tartsák a dolgozói elégedetlenséget. A mélyen piaci áron aluli privatizációs ügylet miatt azonban a munkavállalók szerint még kilátástalanabb és kiszolgáltatottabb lenne a helyzetük, ezért döntött a több ezer buszvezető végül a sztrájk mellett.

A kitartás olykor azonban meghozza gyümölcsét: az egyik leghosszabb sztrájk, bár 13 évig tartott, végül elérte célját. A demonstrációt annak idején a magasabb fizetés reményében kezdték el egy amerikai édesipari cég dolgozói.

A megállapodást némileg beárnyékolja, hogy a megmozdulást kezdő dolgozók nagy része ez idő alatt már új munkahelyet talált magának. Az egyezséget követően a vállalat levélben értesítette őket, és felajánlotta, hogy visszamehetnek dolgozni, de nekik persze már eszük ágában sem volt ezt tenni.

K.I.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

250 napja várakoznak Ferihegyen
Sztrájk helyett inkább tűrnek a magyar dolgozók
Csütörtökön taxis sztrájk kezdődött New Yorkban

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!