3p

Az EU-csatlakozás óta a nemzetközi porondon a szlovák és a lengyel fuvarosok nyomják le az árakat, a védett belföldi piac szereplőit a túlkínálat fojtogatja. Hiába bővül az ágazat teljesítménye, így is túl nagy a tülekedés az utakon, az érintettek szerint sok magyar cég vérezhet el a következő években - írja a Népszabadság.

Nem csak a vészharangot kongatják, valóban nehéz helyzetben vannak a magyar közúti fuvarozók. Panaszaik hiteléből mégis sokat elvesz, hogy szószólóik jobbára csak arról beszélnek, hogy a kormánynak mi mindent kellene tennie az áruszállító vállalkozások terheinek csökkentéséért.

A megrendelők is lenyomják az árakat

Sok az eszkimó és kevés a fóka - egyszerűsíti le a belföldi fuvarpiac helyzetét Révész Bálint. A hétszáz teherautóból álló flottát üzemeltető Révész csoport tulajdonosa szerint azonban a baj az, hogy ezzel a megbízók is tisztában vannak. Így a legnagyobb árutulajdonosnak számító multik a lehetőségek határáig igyekeznek lenyomni a fuvardíjakat. Problémát jelent az is, hogy a tarifákat harminc-hatvan napra kapják meg, miközben az önköltséghez közelítő díjak mellett az átlagos haszonkulcs ma már alig ötszázalékos.

A jóslatok szerint a piaci versenyhelyzet akkor mérgesedik el igazán, ha 2009 májusában megszűnik a belföldi piac védelme. Ezzel ugyanis megnyílik az út a kabotázsforgalom - vagyis a külföldi tehergépkocsik országon belüli tevékenysége - előtt. Ez pedig újabb, a magyar cégeknél olcsóbban dolgozó román, szlovák fuvarozók piacra lépését eredményezheti. Addig is a hazai piacon dolgozó cégek gyakran egymást jelentik fel a különböző hatóságoknál, így remélve néhány szereplő kiesését - áll a Népszabadásg írásában.

Jönnek a lengyelek, szlovákok, románok

A szektorban tevékenykedők helyzetét javító kormányzati intézkedések nem oldják meg a nemzetközi fuvarozók gondját - állítja Wáberer György. A legnagyobb magyar fuvarozó és szállítmányozó cég tulajdonosa szerint a szlovák és a lengyel fuvarozók ugyanis a nemzetközi piacon már most is lekörözik a magyarokat. Ugyan alacsonyabb minőségű, de sokkal olcsóbb fuvarokat kínálnak. A kimutatások szerint az önköltségük átlagosan 55-60 eurócent - úgy 150 forint - kilométerenként, míg a hazai cégeké - nagyrészt magas állami elvonások miatt - 70-80 eurócentes, tehát mintegy 200 forintos. Ezzel pedig a magyar fuvarozók aligha versenyezhetnek, a kilométerenként 50 forintos különbséget ugyanis áraikba nem tudják beépíteni, és ennyit már nem képesek spórolni.

A költségcsökkentő lépéseken és a belső tartalékok mozgósításán túl egyre nagyobb szükség lenne a tényleges kormányzati beavatkozásra. Ezt sürgeti, hogy a nemzetközi piacon dolgozó cégek újabb csapást már nehezen élnek túl. Márpedig ez Románia EU-taggá válásával nem várat sokat magára. Fuvarozóinak piacra lépése könnyen elsöpörheti a magyar cégek egy részét - írja a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!