Kevés nagyobb közhely létezik annál kütyütémában, minthogy az iPhone 2007-es megjelenése újraértelmezte az iparágat. De valóban, azóta nem igazán tudtak hasonló volumenű újítással előrukkolni a gyártók, akármennyire is szeretnék velünk elhitetni, hogy aktuális csúcskészülékük „forradalmi változást hoz az életünkbe”.
Persze a vállalatok eladási statisztikái folyamatos növekedést mutatnak, de ezt nagy részben olyan fejlődő piacok mozgatják, mint Kína, India, vagy Kolumbia. A fejlett országokban viszont ahogy elül a "hype" egy-egy készülékkel kapcsolatban egyre inkább a racionális döntés kerül előtérbe, legalábbis erre utal az a felmérés, amelyről az eMarketer adott hírt.
A tavaly novemberben készült kutatás legfontosabb megállapítása, hogy a „nagy négyes”, vagyis az okostelefonok, a tabletek, az okos TV-k és laptopok szegmensében egyre kevesebben tervezik, hogy a következő egy évben újat vásárolnak. A telefonok esetében még nem olyan vészes a helyzet, hiszen a 2013 novemberi állapothoz képest mindössze 4 százalékponttal csökkent a „cserélők” aránya, de 54 százalékkal, még mindig többségben vannak. A tabletek esetében ugyanakkor 44-ről 38-ra esett az arányuk, ami nem is csoda, hiszen a tartalomfogyasztásra szánt eszközök valóban hosszabb élettartamúak, mint a mobilok.
(Forrás: eMarketer)
A TV-k esetében 44-ről 36 százalékra zuhant az arány egy év alatt, a laptopoknál pedig 41-ről esett szintén 36 százalékra.
A további szórakoztatóelektronikai-eszközök között is inkább azok vannak többségben, ahol egyre kevesebben váltanának. A kevés kivétel közé tartoznak a játékkonzolok, vélhetően azért, mert az Xbox One és a PS 4 most érkeztek el oda, hogy már érdemes legyen beruházni rájuk, bár a 26 százalék nem mondható túl magasnak. Érdekesség, hogy hagyományos TV készülékek cseréjét 2013-ban még 17 százalék tervezte, tavaly pedig már csak 1, vagyis ezeknek végleg leáldozott.
Visszatérve a telefonokra, az idei évben az iPhone méretnövekedése még megtolhatja a lecserélési kedvet, legalábbis az Apple fanok között, de ha jövőre csak egy erősebb készülék vagy kicsivel vékonyabb érkezik, nem biztos, hogy sokan vágynak majd a legdrágább kivitelre. Ugyan ez a helyzet az iPad-el is, amelyből a második generáció még mindig a futtatja a legújabb operációs rendszert (iOS 8), így sokan nem biztos, hogy racionális döntésnek tartják az újabb generáció beszerzését.
Szász Péter
mfor.hu