A múlt héten fogadta el a magyar parlament a reklámadóról szóló törvényt. Mint arról többször beszámoltunk, a jogszabály egyértelmű vesztese az RTL Klub lesz. Igaz, megjelent olyan jogászi szakvélemény is, hogy ki lehet bújni az adó alól, ha a vállalatok a médiaszolgáltatási és reklámértékesítési tevékenységüket külföldre telepítik. (
Az RTL Klub is kibújhat a reklámadó alól)
Szintén a reklámadóhoz kapcsolódik, hogy az új terhelésre reagálva az RTL Klub Híradója sokkal kritikusabb lett. Több olyan, napi aktualitással nem bíró történetet dolgoztak fel, amely képes arra, hogy a Fideszben tevékenykedő politikusok, illetve (a hozzá közel állók révén) a miniszterelnök hitelét rontsa. Az RTL Klub programigazgatója interjúban erősítette meg, hogy megtámadva érzik magukat, és nem látnak más eszközt a védekezésre.
A hírműsorok terén ráadásul erősítenek is, hiszen június 16-ától, hétfőtől késő este is jelentkezik Híradóval az RTL Klub. A Híradó már hetekkel ezelőtt 18:00-ra került, ami a csatorna szerint még indokoltabbá tette egy késő esti – éjjel fél 12 körül kezdődő - hírműsor sugárzását.
A múlt héten gyakorlatilag lezárult a tavaszi szezon, és elkezdődött a nyári a tévés piacon. Vasárnap volt ugyanis a döntője Az ének iskolája című tehetségkutatónak, és a TV2 egyik nagy költségvetésű sajátgyártású produkciója ismét hozta azt a szintet (mind minőséget, mind nézettséget tekintve), amelyet az első szériával elért. Ez egyébként már csak azért is említésre méltó, mert az utóbbi időben több komolyabb produkció indult el lefele a lejtőn, így például a Szombat esti láz számai kifejezetten gyengék voltak, és - igaz jóval magasabb szintről, de - az X-Faktor legutóbbi szériája is csökkenő közönségarányt mutatott. A TV2 háza tájáról pedig a Mr és Mrs vagy a Nagy duett említhető azok a műsorok között, amelyek jócskán elmaradtak a korábbi kimagasló számaiktól.
Az ének iskolája két kategóriában, a teljes lakosságot és a 18-59-es korosztályt tekintve is a legnézettebb műsor volt, előbbiben 1,44 millió nézőt ért el, míg a második kategóriát vizsgálva 675 ezren nézték végig átlagosan a műsort. Egyedül a 18-49 év közötti kategóriában csúszott a heti verseny második helyére a tehetségkutató, hiszen a Berki Artúr győzelmével zárult műsornál többen voltak kíváncsiak a világbajnokság nyitómérkőzésére, és a címvédő spanyolok megalázó vereségére a hollandok ellen. Ami az éppen a készülékek előtt ülők arányát illeti a kereskedelmi célcsoportban, ott is Neymarék győzelme volt a legmagasabb.
A hét krónikájához tartozik az is, hogy a hétfői ünnepnap miatt kicsit felfordult a műsorrend, hiszen a szokásos napi sorozatok és magazinok helyett a múlt hét első napján családi(bb) mozik mentek. Nem teljesen ez a kategória persze a Bruce Willis nevével fémjelzett Red című film, de a kereskedelmi célcsoportban hétfőn ez lett a legnézettebb műsor, egyben az RTL Klub részéről is ez a film vitte a pálmát. Ráadásul az általában legnézettebb Barátok közt szappanoperát ezúttal a Mentalista keddi epizódja is felülmúlta.
Ahogy jeleztük, csütörtöktől a foci-vb vonzotta leginkább a nézőket, így az első három nap RTL Klub győzelme után három estét nyert a 18-49-es kategóriában főműsoridőben (19-23 óra között) az M1 is. A hét utolsó napján pedig – részben a kisebb érdeklődést generáló mérkőzések miatt - a TV2 is behúzott egy estét.
Nem kell hozzá nagy jóstehetség - hiszen a 4 évvel ezelőtti világbajnokságon és a két éve rendezett EB-n is hasonló volt a helyzet -, hogy leszögezzük, a következő négy hétben az esti órákban az M1 fogja vinni a prímet a nézettségi versenyben. Más kérdés, hogy július 13-a után újabb két sovány esztendő következhet a köztévé számára, amikor az Eurovíziós Dalversennyel vagy az időeltolódás miatt néha az esti órákba kerülő Forma-1-es közvetítés jobb számaival tudnak majd csak labdába rúgni.
A múlt hét a számok tükrében tehát úgy festett, hogy az RTL Klub a 18-49-es korcsoportban a 19-23 óra közötti főműsoridőben 18,5 százalékos közönségarányt ért el. Ugyanebben a csoportban és idősávban a TV2 14 százalékpontot hozott. Megugrott a közönségaránya és a nagy kereskedelmi tévék sarkára lépett az M1, amelyet ezúttal a tévék előtt ülők közül átlagosan 13,8 százalék nézett. Visszaesett ugyanakkor a középmezőny másik három tagja, amelyek közül a Cool (5,5% SHR) viszonylag kicsi, a F+ viszont (4,5% SHR) komolyabb veszteséget szenvedett el. Látványosan csúszott vissza a Viasat 3 is (2,8% SHR).
Ha a TV2 által preferált 18-59-es korosztályt, és a 18.30-23.00 óráig tartó idősávot nézzük, akkor a kereskedelmi célcsoporthoz hasonló képet kapunk, csak kicsit szorosabb versenyben. A hétköznapokat itt is az RTL Klub vezet, igaz tavaszhoz képest csökkent a különbség. Az RTL Klub közönségarány ebben a csoportban 17,6 százalék lett, a TV2-é pedig 15,2.
mfor.hu