3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Szerdán jelentették be, hogy újabb céggel gyarapodott az állami vagyon. A cég beszámolójából viszont kiderül, hogy a hajóflotta közel fele jelzáloggal terhelt. A számadatok között azonban akadnak ennél sokkal biztatóbbak is.

Szerdán délelőtt jelentette be Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő megvásárolta a Mahart PassNave Személyhajózási Kft. 51 százalékos tulajdonrészét, amivel az MTI tudósítása szerint egy versenyképes cégben szerzett döntő tulajdonhányadot az állam.

Jelzáloggal terhelt hajók

Tette mindezt a miniszter a Budapest Konferencia és Rendezvény Hajón, mely a megvásárolt cég tulajdonában áll. És hat másik vízi járművel együtt jelzáloggal terhelt - legalábbis a társaság 2012-es beszámolója alapján. A Mahart PassNave honlapja szerint pedig összesen 18 hajóval rendelkeznek. Ezek alapján akár megint ki lehetne jelenteni némi szarkazmussal karöltve, hogy "jól bevásárolt" az állam, de összességében a cég nem teljesít rosszul. Sőt, százmilliós osztalékokat fizet ki minden évben a tulajdonosoknak. 

Százmilliós osztalékok

Az állam tehát ezúttal nemcsak versenyképes, de igencsak nyereséges cégben szerzett többségi részesedést. A Mahart PassNave beszámolói alapján jellemzően százmilliós osztalékot tudnak fizetni a tulajdonosoknak, persze ennek javarészt az az "ára", hogy adott években a cég teljes nyereségét kiveszik. Történt ez a legutóbbi öt évben is: tavaly például 333,7, 2011-ben pedig 120,2 millió forint fizettek ki a tulajdonosoknak. 2000 óta - eddig találtunk cégbeszámolókat - közel 1,5 milliárd forintot tudtak még visszaosztani a társaság tulajdonosainak. Ráadásul 2007 előtt jellemzően még nem vették ki a teljes nyereséget, pár 10 milliókat mindig benthagytak, ami a Mahart PassNave eredménytartalékát gyarapította. Ami egyébként a bevételeket illeti, elmondtható, hogy konstans 2 milliárd forint körüli bevételre tudnak szert tenni, mely nagyjából azonos arányban tevődik össze a belföldi és az exportértékesítésből.

Szigorúan csak a 2012-es évet tekintve a bevételekkel szemben 1,3 milliárdos anyagjellegű és 475 milliós személyi jellegű ráfordítás merült fel, így üzemi szinten 405 milliós nyereséget tudott generálni a cég tevékenysége. Tavaly egyébként átlagosan 107 főt foglalkoztatott a társaság, kiknek teljes bérköltsége 320 millió forintot tett ki. Az üzemi nyereséget a pénzügyi és a rendkívüli eredménysoron szereplő veszteség mérsékelte, így adófizetési kötelezettségének alapja 344,7 millió forint volt. Ebből 11 millió jutott az állami kasszába.

Növekvő eladósodottság

Ami a kötelezettségeket illeti, a tavaly év végi záróállomány az előző évinél több, 1,134 milliárd forint volt. Ez nagyobb részt hosszú lejáratú hitel- és lízingtartozást jelent.

2012-ben a társaság eladósodottsága, vagyis a kötelezettségek és az eszközérték aránya 48 százalék volt, ami növekvő eladósodási ütemet sugall, hiszen 2011-ben még ez az arány "csak" 37 százalékon állt. A tavalyi évben a nettó eladósodottság, vagyis a kötelezettségek követelésekkel korrigált értéke a saját tőke arányában 80 százalékos volt. Mindezekből arra következtethetünk, milyen arányban működik a társaság idegen források segítségével.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!