
Jevgenyij Bacsurin, a Roszaviacija civil repülésügyi főhatóság vezetője kijelentette: előbb felszólítást küldenek a társaságnak, hogy fizesse ki adósságait, aztán ellenőrzést hajtanak végre, s csak ezután következik majd a leállítás, vagyis egy határozat, amely megállapítja, hogy a társaság nem felel meg a működési követelményeknek.
A SkyExpressnél csodálkozással fogadták Bacsurin bejelentését, s közölték, hogy a társaságnak nincs rendezetlen adóssága, csupán hitelei vannak.
A SkyExpress fő részvényesei korábbi információk szerint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az amerikai Altima Partners alapkezelő és magánemberek, köztük Alekszandr és Borisz Abramovics.
Rátennék a kezüket a SkyExpressre
Az RBK Daily című moszkvai üzleti lap piaci szereplőket idézve azt írta csütörtökön, hogy a SkyExpress valóban tartozik a Bacsurin által említett összeggel - mintegy egymilliárd rubellel - a moszkvai önkormányzatnak, nevezetesen a vnukovói repülőtérnek, de más társaságok lényegesen többel tartoznak.
A lap egyik forrása arra mutatott rá: "A moszkvai kormányzatot már régen érdekli a SkyExpress, hogy bevigye a Rosztechnologii állami korporáció által létrehozandó légitársaságba, csak nem tudja, hogyan jusson hozzá".
Jevgenyij Osztrovszkij, a kerozinszállító TOAP társaság igazgatója azt mondta: "A SkyExpress remekül működött, de fél évvel ezelőtt az Abramovics fivérek megértették, hogy nincs helyük a légi közlekedésben, és elkezdték növelni a repülőtérrel szembeni adósságot".
Osztrovszkij, aki csoportba szervezete az AiRUnion hitelezőit, kijelentette, hogy a hitelezők nem nagyon számítanak a SkyExpressre, mivel az Abramovics-fivérek abban tartott tulajdonrésze amúgy sem fedezi a felhalmozódott adósságot.
Az AiRUnion öt társaságának a gépei már Vnukovóról indulnak - korábban az új Domogyedovón szálltak le és fel, s az utasokat buszok szállítják az egyik repülőtérről a másikra. Ez szeptember végéig, a nyári menetrend lejártáig lesz így, akkor a Roszaviacija - korábbi bejelentése szerint – megvonja a társaságok működési engedélyét.
Az AiRUnion szövetség a tervek szerint részvénytársasággá alakult volna, s Vlagyimir Putyin akkori elnök rendelete lehetővé tette, hogy az állami tulajdonrész kisebbségben maradjon. A cél az lett volna, hogy konkurenciát teremtsenek az orosz piacon.
A Deloitte becslése azonban az állami rész nagy többségét mutatta ki, s miközben erről még folyt a vita az állami vagyonkezelő és a magánrészvényesek között, a vagyonkezelő úgy döntött, hogy a nála lévő részt a Rosztechnologii állami korporációnak adja át.
Az Atlant-Sojusszal egyesül
Az AiRUnion társaságainak adósságai körülbelül egy éve halmozódnak, ezért a Rostechnologii úgy döntött, hogy a légitársaságokat összevonja a moszkvai kormányzat Atlant-Sojus társaságával és még több más távol-keleti járatokat bonyolító céggel. Közölték: az új társaságban szívesen látják az AiRUnion magánrészvényeseit is, amennyiben van mit bevinniük. A közlés szerint amint az AiRUnion társaságaitól megvonják a működési engedélyt, egész járathálózatukat az Atlant-Sojusra írják át.
Az AirUnion jelenleg a csőd szélén áll: adóssága mintegy egymilliárd dollárra rúg, a téli időszakra pedig már nem is adhat el jegyeket. A kifizetetlen számlák miatt az elmúlt hetekben rendszeresen előfordult, hogy a szövetségnek kerozint szállító cégek nem voltak hajlandóak feltankolni a gépeket, így utasok ezrei rekedtek napokig Oroszország különböző repülőterein.
Bár Vlagyimir Putyin orosz kormányfő augusztus végén elrendelte, hogy állami tartalékokból juttassanak üzemanyagot a légiszövetség számára, szeptember első napjaiban ismét több járatot kellett törölni üzemanyaghiány miatt.
A fejleményekkel kapcsolatban az AirBridge Zrt.-n keresztül Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó Malév korábban annyit közölt, hogy az AiRUnion kritikus helyzete nem befolyásolja a magyar légitársaság működését.
MTI/Menedzsment Fórum