Több órán át nem szállhatott fel kedden a SkyEurope diszkont légitársaság hat járata a Bécs-Schwechat repülőtérről a légikikötővel szembeni rendezetlen tartozások miatt. A Szalonikibe, Nizzába, Burgaszba, Athénba, Amszterdamba és Barcelonába tartó gépek veszteglése összesen mintegy nyolcszáz utast érintett.
A repülőtér a légitársaságnak nyújtott szolgáltatást néhány óra elteltével végül azzal a feltétellel állította helyre, hogy pénteken délután három óráig rendezi a vele szemben fennálló tartozásait.
Több mint egymillió eurót kellene elővarázsolni
A Die Presse értesülései szerint a SkyEurope-nak jóval több mint egymillió eurót kellene előteremtenie péntekig – az egyelőre rejtély, sikerül-e majd ez neki. Amennyiben nem tudja kiegyenlíteni a számlát, komoly bajba kerülhet, ugyanis tízgépes flottájának fele az egyik fő bázisának számító bécsi repülőtéren állomásozik.
A SkyEurope járatait június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban is feltartóztatták rendezetlen adósságok miatt. A párizsi Orly repülőtér egyúttal lefoglalta a légitársaság egyik gépét – egy ottani bíróság döntése szerint addig nem is kell visszaadnia azt, amíg a SkyEurope ki nem egyenlíti vele szemben fennálló tartozásait.
Az osztrák lap emlékeztet arra, hogy 2008-ban összesen hárommillió euró adósságot "hoztak össze" a légitársaságok a bécsi reptérrel szemben, közülük a legnagyobb összeggel a SkyEurope tartozott. Bár ennek egy részét rendezte a szlovák légitársaság, azóta újabb adósságokat halmozott fel.
Csődvédelembe menekült
Mint ismert, a szlovák légitársaság június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet.
Némi reményre adhat okot, hogy július végén a SkyEurope-ban jelenleg 9,7 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Focus Equity B.V. közölte, hogy 16,5 millió euróval kívánja növelni részesedését a légitársaságban. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azt a feltételt szabta a tőkeinjekcióhoz, hogy a SkyEurope reorganizációja sikeresen befejeződjön.
A cég átszervezése és ezzel együtt a hitelezőkkel folytatott tárgyalások őszig vagy akár télig is elhúzódhatnak. Addig is a társaság ötmillió eurós áthidaló hitelt vesz fel a brit Chain Box Technologytól.
Szintén apró pozitív hír a SkyEurope háza tájáról, hogy az illetékes hatóságok a közelmúltban 2010. februárig meghosszabbították a működési engedélyét, így már a téli szezonban üzemelő járatokra is lehet venni jegyeket. A tervek szerint a cég idén télen 17 ország 24 városába repül majd összesen 32 járattal.
Egykor még vezette a magyar piacot
A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon.
A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.
Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum