4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre gyűlnek a viharfelhők a június végén csődvédelembe menekült SkyEurope feje felett. Míg korábban Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a szlovák diszkont légitársaság gépeit a cég tartozásai miatt, tegnap az egyik bázisának számító bécsi repülőtér tette ugyanezt hat járattal. A tilalmat néhány óra után azzal a feltétellel oldották fel, hogy a légitársaságnak péntekig rendeznie kell számláit. Ha erre nem lesz képes, az végzetes lehet számára, hiszen tízgépes flottájának fele kényszerül majd a földön maradni.

Péntekig még repülhet

Több órán át nem szállhatott fel kedden a SkyEurope diszkont légitársaság hat járata a Bécs-Schwechat repülőtérről a légikikötővel szembeni rendezetlen tartozások miatt. A Szalonikibe, Nizzába, Burgaszba, Athénba, Amszterdamba és Barcelonába tartó gépek veszteglése összesen mintegy nyolcszáz utast érintett.

A repülőtér a légitársaságnak nyújtott szolgáltatást néhány óra elteltével végül azzal a feltétellel állította helyre, hogy pénteken délután három óráig rendezi a vele szemben fennálló tartozásait.

Több mint egymillió eurót kellene elővarázsolni

A Die Presse értesülései szerint a SkyEurope-nak jóval több mint egymillió eurót kellene előteremtenie péntekig – az egyelőre rejtély, sikerül-e majd ez neki. Amennyiben nem tudja kiegyenlíteni a számlát, komoly bajba kerülhet, ugyanis tízgépes flottájának fele az egyik fő bázisának számító bécsi repülőtéren állomásozik.

A SkyEurope járatait június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban is feltartóztatták rendezetlen adósságok miatt. A párizsi Orly repülőtér egyúttal lefoglalta a légitársaság egyik gépét – egy ottani bíróság döntése szerint addig nem is kell visszaadnia azt, amíg a SkyEurope ki nem egyenlíti vele szemben fennálló tartozásait.    

Az osztrák lap emlékeztet arra, hogy 2008-ban összesen hárommillió euró adósságot "hoztak össze" a légitársaságok a bécsi reptérrel szemben, közülük a legnagyobb összeggel a SkyEurope tartozott. Bár ennek egy részét rendezte a szlovák légitársaság, azóta újabb adósságokat halmozott fel. 

Csődvédelembe menekült

Mint ismert, a szlovák légitársaság június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet.

Némi reményre adhat okot, hogy július végén a SkyEurope-ban jelenleg 9,7 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Focus Equity B.V. közölte, hogy 16,5 millió euróval kívánja növelni részesedését a légitársaságban. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azt a feltételt szabta a tőkeinjekcióhoz, hogy a SkyEurope reorganizációja sikeresen befejeződjön.

A cég átszervezése és ezzel együtt a hitelezőkkel folytatott tárgyalások őszig vagy akár télig is elhúzódhatnak. Addig is a társaság ötmillió eurós áthidaló hitelt vesz fel a brit Chain Box Technologytól.

Szintén apró pozitív hír a SkyEurope háza tájáról, hogy az illetékes hatóságok a közelmúltban 2010. februárig meghosszabbították a működési engedélyét, így már a téli szezonban üzemelő járatokra is lehet venni jegyeket. A tervek szerint a cég idén télen 17 ország 24 városába repül majd összesen 32 járattal.

Egykor még vezette a magyar piacot

A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon.

A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.

Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!