"A vasúti képzési és vizsgarendszer reformjának koncepciója" címet viselő munkaanyag a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkaköröket betöltő szakemberek képzését és vizsgáztatását, valamint e tevékenységek ellenőrzését végző intézmények rendszerének, feladat és hatásköreinek átalakítását javasolja. A vitaindítónak szánt elképzelések szerint az NKH hatósági - főként ellenőrzési - jogkört gyakorolna a vasúti képzés és vizsgáztatás rendszere felett, valamint az NKH elnöke által kinevezett vizsgabiztosok vizsgáztatnák a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő vasúti szakembereket és azok oktatóit.
Az újonnan létrehozandó vasúti Vizsgaközpont hatósági felhatalmazás alapján látná el a vizsgaszervezéssel kapcsolatos feladatokat. Végül a képző szervezetek (akkreditált rendszerben; vasúti társaságok, illetve vállalkozások) a vasúti vizsgaközpont által kiadott szabályoknak és tanterveknek megfelelve végeznék a vasúti szakemberek képzését.
Az NKH várakozásai szerint a koncepció megvalósulásával biztosíthatóak azok az elvárások, amelyeknek a vasúti közlekedés biztonságára vonatkozó képzéseknek meg kell felelniük. Valamennyi vasúti társaságnak azonos lehetősége lesz, megkülönböztetés nélkül képzési szolgáltatást igénybe venni. A jogszabályban meghatározott szakmai- és vizsgakövetelmények, a hatósági vizsgával rendelkező
szakoktatók alkalmazása megteremtik annak a lehetőségét, hogy a képzés tartalma, színvonala a képzések, oktatások során azonos legyen, illetve a hatóság által kinevezett vizsgabiztos közreműködése biztosítja a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörökben az azonos szakismeretek, kompetenciák meglétét.
A vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörökben foglalkoztatott szakemberek és szakoktatók hatósági alap és időszakos vizsgáztatását a közlekedési hatóság 2008. január 1-jétől folyamatosan javasolja bevezetni.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium úgy ítéli meg, hogy a vitaanyag alapján az egyeztetések érdemben folytathatók, nyitott a szakszervezet kapcsolódó észrevételeire és bízik a további tárgyalások sikerében, és abban, hogy a MOSZ visszavonja sztrájkfelhívását, hiszen ez szolgálja leginkább az utasok érdekeit.
Folytatják a mozdonyvezetők a sztrájk előkészítését
Folytatódik a mozdonyvezetők július 23-án reggel 6 óra és 8 óra közötti időpontra meghirdetett sztrájkjának előkészítése - közölte a Mozdonyvezetők Szakszervezete szerdán a sztrájkbizottság ülését követően.
A szakszervezet tájékoztatása szerint már eddig a mozdonyvezetők több mint 75 százaléka csatlakozott a biztonságos vasúti közlekedésért meghirdetett sztrájkfelhívásukhoz.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete közölte, hogy a GKM által péntekre kezdeményezett tárgyaláson ott lesznek.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete július 4-én hirdette meg a két órás sztrájkot, mert azonnali intézkedéseket akar kikényszeríteni a vasúti üzembiztonság javítása érdekében.