3p

Másfél hónap szünet után ismét megkezdték a Saabok gyártását a svédországi Trollhättanban. A skandináv autógyártó az utolsó pillanatban menekült meg a felszámolástól, miután a General Motors (GM) hosszú huzavona után végül eladta a céget a holland Spyker sportkocsigyártó cégnek.

Hétfő reggel ismét megindult az autógyártás a Saab svédországi központjában, Trollhättanban, ahol jelenleg 3000 ember dolgozik, adta hírül a Handelsblatt. A munkát még év elején szakították félbe. mivel a cég jövője körüli bizonytalanság nyomán leálltak a beszállítók.

Megmenekülés az utolsó pillanatban

Megint beindultak

Mint arról korábban beszámoltunk, a Saab korábbi tulajdonosa, a General Motors (GM) január végén mégis úgy döntött, hogy eladja leánycégét, a korábban felszámolásra ítélt Saabot a holland Spyker Cars sportautógyártó vállalatnak.

A február végén lezárult üzlet részeként a Spyker 74 millió dollárt (52,2 millió euró) fizetett a GM-nek készpénzben és 326 millió dollár értékben bocsátott ki számára elsőbbségi részvényeket, a svéd kormány pedig garanciát vállalt az Európai Beruházási Banknak (EIB) a Saab átszervezéséhez biztosított 400 millió eurós hitelére.

A svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how egy részét már korábban pénzzé tette a GM: tavaly év végén a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.) ugyanis 200 millió dollárért vette meg a GM-től háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is.

Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg az amerikai óriáscég, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.

40 ezerre csökkentek az eladások

A svéd autógyár 2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített - ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő. Az eladások tavaly tovább csökkentek: alig 40 ezer Saab talált gazdára.

Ami a vevőt illeti, a holland Spyker extrém mértékben drága luxus sportkocsik gyártásával foglalkozik és 2008-ban összesen 37, 2009 első felében pedig 23 autót adott el.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!