4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Volt olyan ügyfél, akinek félmilliós telefonszámla ment ki, a hatóság azonban most bekeményített. Mfor.hu-tudósítás.

Az utóbbi években milliárdos üzletággá nőtte ki magát a csengőhangok, játékok, videoklipek, szöveges tartalmak szolgáltatása mobiltelefonokra. Ugyanakkor egyre több panaszról lehet hallani ezekkel kapcsolatban, erre pedig már a Nemzeti Hírközlési hatóság (NHH) is felfigyelt, ezért vizsgálatot indított a három hazai mobilszolgáltatónál.

Sokszor nem voltak egyértelműek a szabályok

Az NHH megállapítása szerint a legnagyobb probléma az volt a fogadott emelt díjas sms-ekkel, hogy az ügyfelek sokszor nem voltak tisztában azzal, hogy egy sms elküldésével folyamatos szolgáltatásra, akár heti több csengőhangra vagy játékra fizetnek elő, ami majd a hónap végén megjelenik a telefonszámlájukon.

"Mindenki találkozott már ezzel a problémával, sok gondot okoznak ezek az egyébként hasznos szolgáltatások" - vázolta fel a helyzetet Márton György, az NHH szóvivője. A szaporodó panaszok miatt mindhárom mobilszolgáltatónál külön-külön vizsgálatot kezdeményezett a hatóság.

A vizsgálat során három fő probléma jött felszínre: egyrészt a szolgáltatók nem, vagy nem megfelelően tájékoztattak a szolgáltatásokról, másrészt gyakran nem tudták bizonyítani, hogy az ügyfél valóban megrendelte a szolgáltatást. A harmadik kifogásolt pont az volt, hogy ezek az emelt díjas sms-ek a havi telefonszámlán jelentek meg, azaz ha valaki nem volt hajlandó fizetni értük, akkor telefonálni sem tudott, mivel nem fizette be a számláját.

"A fogadott emelt díjas sms-ek szabályozásánál fontos a szolgáltatók bevonása, lényeges, hogy bizonyítani lehessen, hogy az ügyfél tájékozott módon rendelte meg a szolgáltatást" - emelte ki Márton György.

Megvan a megoldás

A mobilszolgáltatóknál történt vizsgálatok során több dolgot előírt a hatóság: egyrészt az Általános Szerződési Feltételekben érthetően benne kell lennie az emelt díjas sms-ek díjainak, másrészt pedig az egyoldalú szerződésmódosításokat a jövőben szabályozottabban kell végrehajtani a szolgáltatóknak.

A legfontosabb változás pedig az, hogy ezentúl minden ügyfél esetében alapbeállításként aktiválva lesz a regisztráció tiltása az emelt díjas sms-ek esetében, azaz nem tud fogadni ilyen fizetős szolgáltatásokat, csak akkor, ha korábban regisztrált mobilszolgáltatójánál. Ez azt jelenti, hogy a jövőben nem lehet "véletlenül" regisztrálni az emelt díjas sms-ekre például egy internetes oldalon.

"A három szolgáltatónál külön-külön vizsgálat folyt, melyek véget értek, azonban egyelőre csak a T-Mobile esetében jogerős a határozat, mivel a másik két cég bíróságon támadta meg azt" - mondta el Márton György. Az NHH szóvivője hozzátette: a maradék két szolgáltatóból az egyik azt sem ismerte el, hogy ezek az emelt díjas sms-ek valóban problémásak.

A T-Mobile esetében jól halad a határozat végrehajtása: tavaly május óta az új ügyfeleknél már automatikusan letiltja a cég az emelt díjas üzenetek fogadását, és február közepére várhatóan a meglévő ügyfelek esetében is csak az kaphat majd ilyen sms-t, aki előzetesen regisztrált rá.

Korábban olyan extrém esetekről is lehetett hallani, hogy például a szolgáltató újra kiosztott egy telefonszámot, amire még az előző tulajdonos rendelt meg emelt díjas szolgáltatást, az új ügyfél pedig előzetes beleegyezése nélkül kapta azokat. Márton György szerint az alapértelmezett tiltás ezt is kiküszöböli majd, hiszen minden ügyfél esetében regisztrálni kell akkor is, ha korábban az adott számra már kértek ilyen szolgáltatást.

Mobilozz okosan!

A csütörtöki sajtótájékoztatón bemutatták a MobilozzOkosan portált is, melyet a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesület hozott létre a hatóság támogatásával. Az interenets oldal célja, hogy legyenek átlátható viszonyok, az emberek tudatosan használják mobiltelefonjaikat - hangsúlyozta Takács Péter, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője.

Az oldalon többek között található egy keresőszolgáltatás, melybe az ügyfelek beírhatják a telefonszámot, melyről az emelt díjas sms-t kapták, az adatbázisból pedig megtudhatják az ügyfélszolgálat elérhetőségét, a szolgáltatás üzemeltetőjét és díját.

Mindezek mellett az oldalon hírek, tippek lesznek olvashatók, melyek a tudatos mobilozással kapcsolatosak, illetve be fognak számolni a legújabb innovatív mobilos szolgáltatásokról is.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!