5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az már korábban ismert volt, hogy a Való Világ 6 után újabb szériát vállal be az RTL-csoport, arról azonban csak a múlt héten nyilatkoztak a TV2 illetékesei, hogy ők is csatasorba állítanák a Big Brothert. A két valóságshow csatája azonban nem a legnagyobb kereskedelmi csatornákon, hanem azok testvéradóin zajlik majd.

Bár az első hazai valóságshow címet a szakírók többnyire a Viasat3-on műsorra került Bár című műsornak „szokták adni”, a műfaj hazai térnyerése a Big Brothernek volt köszönhető. A 2000-es évek elején a nemzetközi piacokon már bizonyított formátumot hozott be a TV2, ráadásul a casting is jól sikerült, hiszen átlagosnak tűnő, de mégis karakteres figurákat szedtek össze, akik a széria ideje alatt lekötötték a nézők figyelmét. Az RTL Klub hiába indította el akkor a Big Brother kvázi másolatát (bár az interneten fellelhető források szerint jogilag ezt a külföldi ötletgazda nem tudta soha bíróság előtt bizonyítani), a Való Világot, az első menetet a TV2 nyerte.

A sikeren felbuzdulva azonban elkövették azt a hibát, hogy azt hitték „elég 12 embert bezárni egy házba”, ám a második széria csúfos kudarca bebizonyította, hogy tévedtek. Az RTL Klub ugyanakkor jobban válogatta össze a saját műsorának szereplőit, így a VV egy harmadik évaddal folytatódott. Majd néhány év szünet után az RTL Klub 2010. november 20-án ismét műsorra tűzte, és a következő évben a ötödik évad is követte ezt. A médiahatóság brutális (félmilliárd forintot meghaladó) büntetése miatt a későbbi idősávba került valóságshow azonban mérsékeltebb számokat hozott, mint a negyedik évad. Ennek, és az időközben mind szélesebb csatornakínálatnak köszönhetően (ahogy arról az elmúlt hetekben a heti tévés nézettségi összefoglalóinkban beszámoltunk róla mi is) a műsor az RTL Klub kistestvérére, az RTL II-re került. A kezdetben 10 százalék körüli közönségarányt elérő műsor ugyan később inkább veszített a nézőiből, az RTL vezetőit azonban mégis meggyőzte a produkció, hiszen már elkezdődött a heteik évad szereplőinek válogatása.


Mivel a második számú csatornák versenyében is helyt szeretne állni a TV2, így nem volt nagy meglepetés, hogy ők is szeretnének alternatívát kínálni. Az inkább, hogy a tizenkét éve sikeresen indult, majd elhasalt programot állítják majd szembe a VV-vel. A visszatérő műsorok kapcsán érdemes megemlíteni azt is, hogy az RTL Klub pedig a korábbi sikeres vetélkedőjét fogja ismét adásba küldeni, igaz, az indulás dátuma még nem ismert.

Ha már egymással szembe állított műsorok, akkor mindenképpen érdekes volt, hogy mennyire válik be a TV2-nek az a húzása, hogy felcseréli a kora esti időszakban a műsorait. Az eredményre talán a felemás jelző illik leginkább.

A Tények – lévén a legnézettebb hírműsor – a fél nyolckor kezdődő műsorokra is gyakorol pozitív hatást, így lehetséges, hogy az eddig a 10-12 százalékos közönségarányt hozó Jóban rosszban megtáltosodott, és a kereskedelmi célcsoportban hétfőn évek óta nem látott 18 százalékos szintre ugrott. A szappanoperát követő Magánnyomozók azonban nem tudta hozni azt a szintet, amit korábban a Tényeket követően elért, és minimálisan az Édes élet is visszacsúszott. A műsor kapcsán egyébként érdes, hogy míg a TV2 esetében a korosztályok szempontjából történő felfele nyitás általában kedvez a csatornának (és ezért is használják elsődlegesen a 18-59-es korcsoport nézettségi adatait), addig a Berki Krisztián fémjelezte műsornál a hét három napján is a 18-49-es korosztályban tudott magasabb közönségarányt elérni a műsor.

A heti közönségarányt tekintve mind a kereskedelmi célcsoportban, mind a 18-59-es korcsoportban maradt a kismértékű RTL Klub előny. Mindez egyrészt megnyugtató lehet a csatorna számára, másrészt viszont felveti azt a kérdést, hogy a VV6 indulásakor eltűnt (és az RTL II-re átkapcsolódó) nézők miért nem mentek vissza az RTL Klub műsoraira. A hétköznapokon az RTL Klub továbbra is erősebb a főműsoridőben, a kereskedelmi célcsoportban 4-5 százalékponttal vezetnek, míg a 18-59-es korcsoportban 2-3 százalék a differencia.


Így a kereskedelmi célcsoportban főműsoridőben az RTL Klubnak hat győzelem és egy második hely jutott, míg a TV2 a vasárnap nyertese lett. Az RTL Klub a 18-49-es korcsoportban a 19-23 óra közötti főműsoridőben 18,8 százalékot ért el. Ugyanebben a csoportban és idősávban a TV2 15,5 százalékpontot hozott. Jelentősen nőtt a Cool és a F+ nézettsége is, előbbi 6,7 százalékot, míg utóbbi 6,3-as átlagos közönségarányt "produkált". Az ötödik helyre a Viasat 3 lépett előre, míg a közszolgálati csatorna, az MTV csupán a nézők 3,3 százalékát nyerte el.

Ahogy fent jeleztük, a 18-59 éves korosztály esetében szorosabb verseny alakult ki. Az RTL Klub itt 18,6 százalékkal vezeti a piacot a 19-59-es csoportra vonatkozólag (a főműsoridő itt 18,30-tól tart este 11-ig). A TV2 itt viszont jobban tapad a vetélytársára, hiszen 17,1 százalékot ért el.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!