Bár az első hazai valóságshow címet a szakírók többnyire a Viasat3-on műsorra került Bár című műsornak „szokták adni”, a műfaj hazai térnyerése a Big Brothernek volt köszönhető. A 2000-es évek elején a nemzetközi piacokon már bizonyított formátumot hozott be a TV2, ráadásul a casting is jól sikerült, hiszen átlagosnak tűnő, de mégis karakteres figurákat szedtek össze, akik a széria ideje alatt lekötötték a nézők figyelmét. Az RTL Klub hiába indította el akkor a Big Brother kvázi másolatát (bár az interneten fellelhető források szerint jogilag ezt a külföldi ötletgazda nem tudta soha bíróság előtt bizonyítani), a Való Világot, az első menetet a TV2 nyerte.
A sikeren felbuzdulva azonban elkövették azt a hibát, hogy azt hitték „elég 12 embert bezárni egy házba”, ám a második széria csúfos kudarca bebizonyította, hogy tévedtek. Az RTL Klub ugyanakkor jobban válogatta össze a saját műsorának szereplőit, így a VV egy harmadik évaddal folytatódott. Majd néhány év szünet után az RTL Klub 2010. november 20-án ismét műsorra tűzte, és a következő évben a ötödik évad is követte ezt. A médiahatóság brutális (félmilliárd forintot meghaladó) büntetése miatt a későbbi idősávba került valóságshow azonban mérsékeltebb számokat hozott, mint a negyedik évad. Ennek, és az időközben mind szélesebb csatornakínálatnak köszönhetően (ahogy arról az elmúlt hetekben a heti tévés nézettségi összefoglalóinkban beszámoltunk róla mi is) a műsor az RTL Klub kistestvérére, az RTL II-re került. A kezdetben 10 százalék körüli közönségarányt elérő műsor ugyan később inkább veszített a nézőiből, az RTL vezetőit azonban mégis meggyőzte a produkció, hiszen már elkezdődött a heteik évad szereplőinek válogatása.
Mivel a második számú csatornák versenyében is helyt szeretne állni a TV2, így nem volt nagy meglepetés, hogy ők is szeretnének alternatívát kínálni. Az inkább, hogy a tizenkét éve sikeresen indult, majd elhasalt programot állítják majd szembe a VV-vel. A visszatérő műsorok kapcsán érdemes megemlíteni azt is, hogy az RTL Klub pedig a korábbi sikeres vetélkedőjét fogja ismét adásba küldeni, igaz, az indulás dátuma még nem ismert.
Ha már egymással szembe állított műsorok, akkor mindenképpen érdekes volt, hogy mennyire válik be a TV2-nek az a húzása, hogy felcseréli a kora esti időszakban a műsorait. Az eredményre talán a felemás jelző illik leginkább.
A Tények – lévén a legnézettebb hírműsor – a fél nyolckor kezdődő műsorokra is gyakorol pozitív hatást, így lehetséges, hogy az eddig a 10-12 százalékos közönségarányt hozó Jóban rosszban megtáltosodott, és a kereskedelmi célcsoportban hétfőn évek óta nem látott 18 százalékos szintre ugrott. A szappanoperát követő Magánnyomozók azonban nem tudta hozni azt a szintet, amit korábban a Tényeket követően elért, és minimálisan az Édes élet is visszacsúszott. A műsor kapcsán egyébként érdes, hogy míg a TV2 esetében a korosztályok szempontjából történő felfele nyitás általában kedvez a csatornának (és ezért is használják elsődlegesen a 18-59-es korcsoport nézettségi adatait), addig a Berki Krisztián fémjelezte műsornál a hét három napján is a 18-49-es korosztályban tudott magasabb közönségarányt elérni a műsor.
A heti közönségarányt tekintve mind a kereskedelmi célcsoportban, mind a 18-59-es korcsoportban maradt a kismértékű RTL Klub előny. Mindez egyrészt megnyugtató lehet a csatorna számára, másrészt viszont felveti azt a kérdést, hogy a VV6 indulásakor eltűnt (és az RTL II-re átkapcsolódó) nézők miért nem mentek vissza az RTL Klub műsoraira. A hétköznapokon az RTL Klub továbbra is erősebb a főműsoridőben, a kereskedelmi célcsoportban 4-5 százalékponttal vezetnek, míg a 18-59-es korcsoportban 2-3 százalék a differencia.
Így a kereskedelmi célcsoportban főműsoridőben az RTL Klubnak hat győzelem és egy második hely jutott, míg a TV2 a vasárnap nyertese lett. Az RTL Klub a 18-49-es korcsoportban a 19-23 óra közötti főműsoridőben 18,8 százalékot ért el. Ugyanebben a csoportban és idősávban a TV2 15,5 százalékpontot hozott. Jelentősen nőtt a Cool és a F+ nézettsége is, előbbi 6,7 százalékot, míg utóbbi 6,3-as átlagos közönségarányt "produkált". Az ötödik helyre a Viasat 3 lépett előre, míg a közszolgálati csatorna, az MTV csupán a nézők 3,3 százalékát nyerte el.
Ahogy fent jeleztük, a 18-59 éves korosztály esetében szorosabb verseny alakult ki. Az RTL Klub itt 18,6 százalékkal vezeti a piacot a 19-59-es csoportra vonatkozólag (a főműsoridő itt 18,30-tól tart este 11-ig). A TV2 itt viszont jobban tapad a vetélytársára, hiszen 17,1 százalékot ért el.
mfor.hu