A javaslatok szerint az EMSA megkapná a szükséges jogi felhatalmazásokat, illetve műszaki eszközöket ahhoz, hogy különlegesen felszerelt tisztítóhajókat működtethessen, amelyekkel olaj- és más szennyeződéseket lehet eltávolítani. Bővítenék emellett a hivatalnak a tengerészeti biztonsággal és a tengerészek minősítésével kapcsolatos hatásköreit is.
A brüsszeli bizottság az Erika balesete után két intézkedési csomagot javasolt (ERIKA I és ERIKA II néven) a hajók ellenőrzésének megszigorítására. Maga az EMSA az ERIKA II csomagban tett javaslatok alapján jött létre, s az idei év elejétől működik, bár még nem teljes értékűen, mert személyi állományának feltöltése folyamatban van, és végleges székhelyéről sincs még döntés.
A bizottságnak a jövő évre szóló stratégiai programjában már szerepel az EMSA hatásköreinek bővítésére fordítandó pénzügyi keret, amely 2004-2006 között évi 20 millió euró lenne.
Elvben az idén kellene életbe lépnie az ERIKA I csomagban előirányzott intézkedések többségének is. Ezek közé tartozik egyebek mellett, hogy valamennyi kockázatosnak minősített hajót - például a 15 évesnél idősebb tartályhajókat - évente kötelezően szigorított ellenőrzésnek kell alávetni. Erélyesebben kell számon kérni a tagállamoktól azt a kötelezettségüket, hogy a kikötőikbe befutó hajók legalább 25 százalékát ellenőrizniük kell. Végül, legkésőbb 2015-ig teljesen ki kell vonni a forgalomból a legveszélyesebbnek tekintett, egyszeres héjazatú hajókat.
Változó szabályok, kevesebb katasztrófa
Az Európai Bizottság javaslatot tett az Európai Tengerészeti Biztonsági Hivatal (EMSA) hatásköreinek bővítésére, a tengeri balesetek és szennyeződések hatékonyabb megelőzése érdekében.