A Roland Berger cég felmérésének eredménye szerint a vezető hazai vállalatok első embereivel készített interjúk jelzésértékű megállapításokat tartalmaznak a magyar vállalatok uniós csatlakozást követő helyzetére vonatkozóan. A magyar vállalatvezetés relatív hiányossággal rendelkezik piaci ismeretek és tapasztalatok terén, valamint túlértékeli cége versenyképességét, ugyanakkor megfelelő rugalmassággal reagálnak a változásokra és pragmatikus értékelő képesség jellemzi őket.
Döntéshozatalukat gyakran politikai szempontok befolyásolják. Az EU-átlagnál kevésbé összpontosítanak a stratégiai ügyekre és kevésbé ügyfélorientáltak, ugyanakkor nagyobb hangsúlyt fektetnek a részvényesi, a beszállítói és az állami kapcsolatokra. Mint a Roland Berger magyarországi vezetője Turi Ferenc elmondta ez alapvetően a hiánygazdaságból történő átmenettel indokolható.
Van még mit tanulniuk a hazai vezetőknek
A kelet-közép-európai térségben lévő cégek vezetői vállalkozószelleműbbek és rugalmasabb gondolkozásúak, mint az Uniós cégvezetők, ugyanakkor különösen a Magyarországon működő cégek vezetői az EU vállalatvezetőihez képest túlbecsülik saját képességeiket, és alulértékelik az uniós csatlakozással együtt járó kihívásokat.