8p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Wizz Air évről évre dinamikusan növekszik, a flotta nagysága idén átlépi az ötven darabot, jövőre pedig remény van arra, hogy egy új, nagyobb modellt is forgalomba tudnak állítani. A dinamikus növekedés azonban megköveteli a költségek folyamatos csökkentését, amelyet egyelőre izgalmas kihívásként él meg a légitársaság vezérigazgatója. Mfor.hu riport.

Elkötelezettek Magyarország iránt

A Wizz Air elkötelezett Magyarország iránt, ez megnyilvánul a magyar idegenforgalom kapcsán, de abban az értelemben is, hogy igyekeznek minél több magyar munkavállalót foglalkoztatni, deklarálta Váradi József a légitársaság csütörtöki sajtótájékoztatóján. Magyarországon működik például a Wizz Air tréningközpontja, ahol a vállalat összes pilótáját és légikísérőjét képzik. Majd a sajtótájékoztatót követően ezt kiegészítette azzal, hogy a Wizz Air járatain a magyar pilóták száma jóval meghaladja a hazai desztinációkét, számos Magyarországot nem érintő vonalon is honfitársaink vezetik a Wizz Air gépeit.

Hazánkban van a légitársaság legnagyobb karbantartó központja (ahol a Lufthansa Technik végzi Magyarországon a gépek ellenőrzését és javítását), ahogy a vállalat legfontosabb call centere is, de itt található a Wizz Air informatikai részlege és könyvelése is. Az igazgató kiemelte, hogy kvázi nemzeti légitársaságként működik a vállalatuk, ami a márkaismertségben is tükröződik. A Wizz Air Magyarországon a legismertebb légitársaság, de más nagy kereskedelmi márkákkal összevetve is jól állnak.

Váradi József a Wizz Air által szponzorált félmaraton polójában - Nagy versenyben van a légitársaság

A vezérigazgató elmondta, hogy az alapítás óta eltelt évtizedben töretlen volt a társaság fejlődése. Tavaly például 13,5 millióan választották a lila színéről felismerhető járatokat, idén pedig jó eséllyel 16 millióan fogják. A magyar utasok száma is igen dinamikusan nőtt, hiszen a tavalyi 2,1 millió után idén 2,5 millióval számol Váradi. A társaság 17 bázisról repül, és 35 országot érintenek a járataik. Évről évre számos új vonalat indítanak be, ami segít a növekedésben, az idei évben például 50 olyan vonal lesz, amelyen korábban nem repültek. Budapestről jelenleg 35 város érhető el a Wizz Air révén.

Két éven belül jönnek az új gépek

Az igazgató elmondta, hogy jelenleg kizárólag Airbus 320-as gépeik vannak, de hamarosan új típus is kerül az idei évben 45 gépről 54-re bővülő flottába. Legkésőbb 2016-ban ugyanis megérkezik az első 321-es gép is, amely a mostani nagyjából 180 fős kapacitás helyett 220 utast tud majd szállítani. A társaság tárgyalásokat folytat, hogy az Airbus előbb, már 2015-re szállítsa le az első gépeket, és az igazgató bízik benne, hogy ez megvalósulhat. Váradi egyébként úgy látja, hogy az évtized végére érheti el a Wizz Air flottája a 100-as gépszámot, és akkor éves szinten 30 millió utas repülhet velük. Ugyanakkor a következő évtized a mostani A320-as típus cseréjét is elhozza majd, Váradi József szerint ennyi idő alatt állhatnak majd át a korszerűbb és nagyobb A321-esekre.

Természetesen nagy kérdés, hogy a nagyobb flottával hova tudnak gazdaságosan repülni, mik lesznek az új desztinációk. Váradi József ennek kapcsán leszögezte, hogy folyamatosan vizsgálják a lehetséges új célpontokat. Ezek többsége az elmúlt időszakban kelet-európai volt, illetve Dubai révén az első közel-keleti helyszín is bekerült a kínálatba. Véleménye szerint minél több irányba mozognak, annál inkább mentesítik magukat azoktól az aktuális problémáktól, amelyek megjelenhetnek egy-egy piacon. A vezérigazgató szerint az is tisztán látszik, hogy a keleti régió jövőbeni lehetséges növekedési dinamikája erőteljesebb, mint az uniós piacoké. Ettől függetlenül nem mondtak le a nyugat-európai célpontokról, és folyamatosan vizsgálják ezeket is, így például a közelmúltban nyitottak útvonalat Máltára vagy a spanyolországi Alicantéba.

Az üzlet olyan mint a (fél)maraton - hosszú távon is jól kell teljesíteni

A dinamikusan növekvő utasszámmal párhuzamosan bővül a társaság árbevétele, ugyanakkor tavaly csökkent a vállalat nyeresége. Erre reagálva Váradi József azt mondta, hogy a 2012-es év nehezebb volt, számos piacvédelmi lépésre kényszerültek, ami esetenként a profitabilitást rontotta. Ezeken a nehézségeken a vállalat átlendült, így a márciussal záródó pénzügyi év nyereséges lesz, különösképpen összevetve más légitársaságok eredményességével. A vezető kiemelte, hogy a légiközlekedés nagyon érzékeny a makrogazdasági környezetre, az egymás közötti versenyszituációkra, mivel ezek rövid távon nagymértékben befolyásolhatják a vállalat eredményességét.

A Wizz Air hosszútávon gondolkodik, és jó irányba halad, ezt támasztja alá a folyamatos bővülés, az épülő piacok, a növekvő flotta- és utasszám, valamint a pénzügyi eredmények is. A stratégia eddig működött, s a vezető szerint a jövőben is működni fog. Ráadásul Váradi József szerint a piaci konszolidáció folytatódik, így mind a hagyományos „nemzeti légitársaságok”, mind a diszkont-légitársaságok körében tisztulni fog a piac. Még mindig jóval több vállalat van, mint amit a rendszer el tud tartani. Ráadásul a piac még mindig nem tudott szembenézni az állami támogatások kérdésével sem. Váradi József szerint ez a probléma főként Közép-Európát jellemzi, ahol a kis országok, kis légitársaságai folyamatos állami szubvención élnek. A játék egyik legutóbbi vesztese a Malév volt, de a sor folytatódni fog, a csődbe ment magyar vállalatot több hasonló cég fogja követni. Konkrét jóslatokba nem bocsátkozott ugyan a vezető, de a tendencia egyértelmű.

A válság egyébként is számos változást hozott az utazási piacon, az utasok egyre kevésbé akarnak feleslegesen sokat költeni rövidebb távú járatokon. Nagy különbség alakult ki a fogyasztói preferenciákban a rövid és hosszú távú utak tekintetében. Éppen ezért a Wizz Air továbbra is nagyon alacsony árakkal dolgozó vállalkozás kíván maradni. Igaz, ennek alapvető feltétele, hogy nagyon alacsonyan tartsák a költségeket. Ez idáig sikerült, amit az árakban is érvényesíteni tudnak, tavaly például egy felmérés szerint a Wizz Air kínálata volt Európában a második legolcsóbb. Más kérdés, hogy a költségek csökkentése tekintetében egyre kisebb tartalékok vannak, az úgynevezett alacsonyan lévő gyümölcsöket a Wizz Air már leszedte, így a helyzet évről évre nehezedik, de ez is egy érdekes kihívás a légitársaság számára. A növekedés ugyanakkor folyamatosan ad egyfajta dinamikát a költségcsökkentés számára is, a nagyobb volumenek lehetőségeket adnak arra, hogy a különböző kontraktusokat újratárgyalják, és kedvezőbb kondíciókat érjenek el a partnereiknél.

Sikerült megfelelő megállapodást kötni a Budapest Airporttal

Az mfor.hu rákérdezett, hogy a költségek kapcsán korábban időnként sokat kritizált Budapest Airporttal milyen a légitársaság kapcsolata. Váradi József elmondta, hogy sikerült egy olyan megállapodást kötni, ami megfelel mindkét fél számára. De természetesen folyamatosan keresik itt is a lehetőségeket, hogyan lehetne faragni a költségeken.

Az interjú során a Wizz Air vezére kitért a bevételekre is, mellyel kapcsolatban úgy véli, nagyon sok olyan szolgáltatást kínálnak, amivel addicionális bevételekhez juthatnak. Miközben az utasok számára biztosítják, hogy a legolcsóbban eljussanak az egyik városból a másikba, ha fizetnek érte, akkor jelentősen tudják növelni komfortszintjüket. A Wizz Airnek 30 különböző terméke van, ami arra szolgál, hogy magasabb szintű kiszolgálást vehessenek igénybe a velük repülők. Ez egyébként az üzleti számokban is megmutatkozik, hiszen a Wizz Air volt az első légitársaság, amelynél a teljes bevételek egyharmadát éri el a nem jegybevételek aránya.

A társaság - hasonlóan az iparág más szereplőihez - keresi a lehetőséget, hogy a márkát kinyissa, és a repülés mellett más termékekkel, szolgáltatásokkal is megjelenjenek a piacon. A Wizz Tours egy ilyen fontos lépés volt ebben a folyamatban.

Arra a kérdésünkre, hogy a csütörtökön a Budapest Félmaraton névadó szponzorációs megállapodása a vállalat komolyabb CSR-tevékenységének a nyitánya-e, Váradi József úgy nyilatkozott, hogy inkább csak a kommunikáció lehet erősebb. A fenntarthatóság például eddig is fontos volt a Wizz Air életében, a vállalat messze a legkörnyezetbarátabb légitársaság egész Európában azáltal, hogy az egy utasra vetített emisszióban a legkedvezőbb mutatókkal rendelkeznek. Emellett korábban is több sport és kulturális eseménynél voltak támogatók, partnerek.

Király Béla
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!