Elkötelezettek Magyarország iránt
A Wizz Air elkötelezett Magyarország iránt, ez megnyilvánul a magyar idegenforgalom kapcsán, de abban az értelemben is, hogy igyekeznek minél több magyar munkavállalót foglalkoztatni, deklarálta Váradi József a légitársaság csütörtöki sajtótájékoztatóján. Magyarországon működik például a Wizz Air tréningközpontja, ahol a vállalat összes pilótáját és légikísérőjét képzik. Majd a sajtótájékoztatót követően ezt kiegészítette azzal, hogy a Wizz Air járatain a magyar pilóták száma jóval meghaladja a hazai desztinációkét, számos Magyarországot nem érintő vonalon is honfitársaink vezetik a Wizz Air gépeit.
Hazánkban van a légitársaság legnagyobb karbantartó központja (ahol a Lufthansa Technik végzi Magyarországon a gépek ellenőrzését és javítását), ahogy a vállalat legfontosabb call centere is, de itt található a Wizz Air informatikai részlege és könyvelése is. Az igazgató kiemelte, hogy kvázi nemzeti légitársaságként működik a vállalatuk, ami a márkaismertségben is tükröződik. A Wizz Air Magyarországon a legismertebb légitársaság, de más nagy kereskedelmi márkákkal összevetve is jól állnak.
A vezérigazgató elmondta, hogy az alapítás óta eltelt évtizedben töretlen volt a társaság fejlődése. Tavaly például 13,5 millióan választották a lila színéről felismerhető járatokat, idén pedig jó eséllyel 16 millióan fogják. A magyar utasok száma is igen dinamikusan nőtt, hiszen a tavalyi 2,1 millió után idén 2,5 millióval számol Váradi. A társaság 17 bázisról repül, és 35 országot érintenek a járataik. Évről évre számos új vonalat indítanak be, ami segít a növekedésben, az idei évben például 50 olyan vonal lesz, amelyen korábban nem repültek. Budapestről jelenleg 35 város érhető el a Wizz Air révén.
Két éven belül jönnek az új gépek
Az igazgató elmondta, hogy jelenleg kizárólag Airbus 320-as gépeik vannak, de hamarosan új típus is kerül az idei évben 45 gépről 54-re bővülő flottába. Legkésőbb 2016-ban ugyanis megérkezik az első 321-es gép is, amely a mostani nagyjából 180 fős kapacitás helyett 220 utast tud majd szállítani. A társaság tárgyalásokat folytat, hogy az Airbus előbb, már 2015-re szállítsa le az első gépeket, és az igazgató bízik benne, hogy ez megvalósulhat. Váradi egyébként úgy látja, hogy az évtized végére érheti el a Wizz Air flottája a 100-as gépszámot, és akkor éves szinten 30 millió utas repülhet velük. Ugyanakkor a következő évtized a mostani A320-as típus cseréjét is elhozza majd, Váradi József szerint ennyi idő alatt állhatnak majd át a korszerűbb és nagyobb A321-esekre.
Természetesen nagy kérdés, hogy a nagyobb flottával hova tudnak gazdaságosan repülni, mik lesznek az új desztinációk. Váradi József ennek kapcsán leszögezte, hogy folyamatosan vizsgálják a lehetséges új célpontokat. Ezek többsége az elmúlt időszakban kelet-európai volt, illetve Dubai révén az első közel-keleti helyszín is bekerült a kínálatba. Véleménye szerint minél több irányba mozognak, annál inkább mentesítik magukat azoktól az aktuális problémáktól, amelyek megjelenhetnek egy-egy piacon. A vezérigazgató szerint az is tisztán látszik, hogy a keleti régió jövőbeni lehetséges növekedési dinamikája erőteljesebb, mint az uniós piacoké. Ettől függetlenül nem mondtak le a nyugat-európai célpontokról, és folyamatosan vizsgálják ezeket is, így például a közelmúltban nyitottak útvonalat Máltára vagy a spanyolországi Alicantéba.
Az üzlet olyan mint a (fél)maraton - hosszú távon is jól kell teljesíteni
A dinamikusan növekvő utasszámmal párhuzamosan bővül a társaság árbevétele, ugyanakkor tavaly csökkent a vállalat nyeresége. Erre reagálva Váradi József azt mondta, hogy a 2012-es év nehezebb volt, számos piacvédelmi lépésre kényszerültek, ami esetenként a profitabilitást rontotta. Ezeken a nehézségeken a vállalat átlendült, így a márciussal záródó pénzügyi év nyereséges lesz, különösképpen összevetve más légitársaságok eredményességével. A vezető kiemelte, hogy a légiközlekedés nagyon érzékeny a makrogazdasági környezetre, az egymás közötti versenyszituációkra, mivel ezek rövid távon nagymértékben befolyásolhatják a vállalat eredményességét.
A Wizz Air hosszútávon gondolkodik, és jó irányba halad, ezt támasztja alá a folyamatos bővülés, az épülő piacok, a növekvő flotta- és utasszám, valamint a pénzügyi eredmények is. A stratégia eddig működött, s a vezető szerint a jövőben is működni fog. Ráadásul Váradi József szerint a piaci konszolidáció folytatódik, így mind a hagyományos „nemzeti légitársaságok”, mind a diszkont-légitársaságok körében tisztulni fog a piac. Még mindig jóval több vállalat van, mint amit a rendszer el tud tartani. Ráadásul a piac még mindig nem tudott szembenézni az állami támogatások kérdésével sem. Váradi József szerint ez a probléma főként Közép-Európát jellemzi, ahol a kis országok, kis légitársaságai folyamatos állami szubvención élnek. A játék egyik legutóbbi vesztese a Malév volt, de a sor folytatódni fog, a csődbe ment magyar vállalatot több hasonló cég fogja követni. Konkrét jóslatokba nem bocsátkozott ugyan a vezető, de a tendencia egyértelmű.
A válság egyébként is számos változást hozott az utazási piacon, az utasok egyre kevésbé akarnak feleslegesen sokat költeni rövidebb távú járatokon. Nagy különbség alakult ki a fogyasztói preferenciákban a rövid és hosszú távú utak tekintetében. Éppen ezért a Wizz Air továbbra is nagyon alacsony árakkal dolgozó vállalkozás kíván maradni. Igaz, ennek alapvető feltétele, hogy nagyon alacsonyan tartsák a költségeket. Ez idáig sikerült, amit az árakban is érvényesíteni tudnak, tavaly például egy felmérés szerint a Wizz Air kínálata volt Európában a második legolcsóbb. Más kérdés, hogy a költségek csökkentése tekintetében egyre kisebb tartalékok vannak, az úgynevezett alacsonyan lévő gyümölcsöket a Wizz Air már leszedte, így a helyzet évről évre nehezedik, de ez is egy érdekes kihívás a légitársaság számára. A növekedés ugyanakkor folyamatosan ad egyfajta dinamikát a költségcsökkentés számára is, a nagyobb volumenek lehetőségeket adnak arra, hogy a különböző kontraktusokat újratárgyalják, és kedvezőbb kondíciókat érjenek el a partnereiknél.
Sikerült megfelelő megállapodást kötni a Budapest Airporttal
Az mfor.hu rákérdezett, hogy a költségek kapcsán korábban időnként sokat kritizált Budapest Airporttal milyen a légitársaság kapcsolata. Váradi József elmondta, hogy sikerült egy olyan megállapodást kötni, ami megfelel mindkét fél számára. De természetesen folyamatosan keresik itt is a lehetőségeket, hogyan lehetne faragni a költségeken.
Az interjú során a Wizz Air vezére kitért a bevételekre is, mellyel kapcsolatban úgy véli, nagyon sok olyan szolgáltatást kínálnak, amivel addicionális bevételekhez juthatnak. Miközben az utasok számára biztosítják, hogy a legolcsóbban eljussanak az egyik városból a másikba, ha fizetnek érte, akkor jelentősen tudják növelni komfortszintjüket. A Wizz Airnek 30 különböző terméke van, ami arra szolgál, hogy magasabb szintű kiszolgálást vehessenek igénybe a velük repülők. Ez egyébként az üzleti számokban is megmutatkozik, hiszen a Wizz Air volt az első légitársaság, amelynél a teljes bevételek egyharmadát éri el a nem jegybevételek aránya.
A társaság - hasonlóan az iparág más szereplőihez - keresi a lehetőséget, hogy a márkát kinyissa, és a repülés mellett más termékekkel, szolgáltatásokkal is megjelenjenek a piacon. A Wizz Tours egy ilyen fontos lépés volt ebben a folyamatban.
Arra a kérdésünkre, hogy a csütörtökön a Budapest Félmaraton névadó szponzorációs megállapodása a vállalat komolyabb CSR-tevékenységének a nyitánya-e, Váradi József úgy nyilatkozott, hogy inkább csak a kommunikáció lehet erősebb. A fenntarthatóság például eddig is fontos volt a Wizz Air életében, a vállalat messze a legkörnyezetbarátabb légitársaság egész Európában azáltal, hogy az egy utasra vetített emisszióban a legkedvezőbb mutatókkal rendelkeznek. Emellett korábban is több sport és kulturális eseménynél voltak támogatók, partnerek.
Király Béla
mfor.hu