Miért ellenzik a csipkártya-tendert?
Ikvai-Szabó Imre szerint azt sem lehet garantálni, hogy az elektronikus rendszer jelentősen visszaszorítja a bliccelők számát, így a várt bevételekre sem számíthatnak biztosan. Koós András ezzel kapcsolatban megjegyezte: sehol a világon nem lehet nullára szorítani a potyautasok számát. "A csipkártyás rendszer kiépítésével azonban 5-10 százalékkal kevesebben utaznának jegy nélkül a járatokon, ami évente 3,5 milliárd forintos plusz bevételt jelentene" - tette hozzá.
A bliccelők teljes kiszűrése azért sem lehetséges, mivel csak a metróvonalak bejáratánál lehet zárt kapurendszert kiépíteni, a buszokon és a villamosokon nem. A felszíni járatokon továbbra is az ellenőröknek jut az a feladat, hogy megküzdjenek az ingyen és bérmentve utazókkal.
A projektigazgató szerint egyébként a csipkártyás bérlet 500-600 forintba, míg a többször feltölthető jegy 250-300 forintba kerülne. A bérletet a 65 éven felülieknek is meg kell majd venniük, mivel ennek hiányában nem tudnának átjutni az elektronikus kapukon. Így az állam is pontos képet kap majd arról, milyen arányban használják a járatokat az ingyenes utazásra jogosult idősek. Ők egyébként adott esetben vissza is válthatják majd a megvásárolt bérletet.
A közlekedési vállalat projektigazgatója kiemelte: az Elektra nem jelent burkolt áremelést, így az utazás költségeinek jövőbeni emelkedése teljesen független lesz a rendszer kiépítésétől.
Kiss Gergely
Menedzsment Fórum