Átlósan a föld alatt
Az új elgondolás szerint átlós irányú és körgyűrűs vasútvonalakkal lehetne javítani a helyzeten. Ezzel kedvezőbbé válna az utasok le- és felszállása, a vonatok pedig legfeljebb két megállással átroboghatnának Budapesten. Az elővárosi szerelvények részt vállalhatnának a városi közlekedésben. Az új vonalszakaszoknál biztosítani kell a kényelmes gyorsvasúti átszállást, a meglévőknél pedig azokat utólag kialakítani.
Az átlós vonalak és a körgyűrű kiépítésével a mostani fejpályaudvarok visszafejleszthetők vagy átmenő pályaudvarrá alakíthatók lennének. Célszerűnek tűnik az utóbbiakat a felszín alatt létrehozni. Az átlós vonal, azaz Déli és a Nyugati pályaudvar összekötése metróépítéses technológiával jönne létre, a közlekedés nagyvasúti villamos járművekkel, két vágányon mehetne. A föld alatt lennének a megelőző vágánykapcsolatok és a megállók is. A gyűrűs összeköttetésre két elgondolás született.
Pénzügyi feltételek
A közlekedés átalakításának várható költségei még nem láthatók, de a tervezők számítanak uniós, magán-, fővárosi és állami pénzre, a területhasznosításból származó bevétel felhasználására és a környezetvédelmi alap támogatására egyaránt. Pénz szabadulhat fel a célra azzal is, hogy a beruházással fölöslegessé válnak más befektetések - írta a Világgazdaság.