A kutatás – melyet hazánkban a ClientFirst Consulting készített - arra kereste a választ, hogy a sétálóutcák mennyire vonzó arcukat mutatják a vásárlóknak, vagyis az egyes üzletekben milyen a kiszolgálás színvonala, de kíváncsiak voltak az utca hangulatára, tisztaságára és a közbiztonságra is.
A felmérésben részt vett többek közt Belgium, az Egyesült Arab Emirátusok, Franciaország, Kína, Magyarország, Monaco, Olaszország, Oroszország, Svájc és az Amerikai Egyesült Államok. A kutatást titkos tesztvásárlók segítették, akik árgus szemekkel járták az utcákat és üzleteket egy héten keresztül.
A próbavásárlók a sétálóutca állapotát, vonzerejét mérték fel, olyan kérdésekre keresve választ, mint például hogy voltak-e virágok, tiszták voltak-e a járdák, láttak-e koldusokat, tele voltak-e a szemetesek, volt-e tájékozódást segítő térkép, de természetesen a járókelők hangulata és a rendőrök segítőkészsége sem maradhatott ki a kutatásból.
A maximálisan adható 100 pont alapján a megméretés győztese Beverly Hills sétálóutcája, a Rodeo Drive lett 84 ponttal, a képzeletbeli dobogóra Madrid és Isztambul állhatott fel 81, illetve 79 ponttal. Budapest 76 ponttal a 7. helyen végzett, olyan városokat megelőzve, mint Párizs, Amszterdam, Moszkva vagy Milánó, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
A hazai próbavásárlók kiemelkedőnek értékelték a Váci utca hangulatát, meglehetősen rossznak ítélték viszont a közbiztonságot a rendőrök hiánya és a koldusok jelenléte miatt. A Váci utca itt az előkelő hatodik helyen végzett. Büszkék lehetünk arra azonban, hogy „Közép-Európa képviselője” első helyen végzett a pénztári kiszolgálásban: az eladók többnyire kedvesen, mosolygósan fogadták a vásárlókat.
Az üzletek ügyfél-kiszolgálási színvonalát tekintve már korántsem ilyen rózsás a kép. A legkülönfélébb üzletek értékelésében városunknak mindössze a 11. helyet sikerült megszereznie a rangos mezőnyben. Az üzletek külső és belső környezetén azonban bőven van javítanivalónk – ebben a kategóriában az utolsó helyre sorolták a Váci utcát.